تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۷

دبیر کل جدید اوپک انتخاب شد

اعضای اوپک در کنفرانس ویژه این سازمان که امروز (دوشنبه، ۱۳ دی‌ماه) برگزار شد بر سر انتخاب هیثم الغیص، به عنوان دبیرکل این سازمان به اجماع رسیدند.
کد خبر: ۳۷۳۸۳

دبیر کل جدید اوپک انتخاب شد

 هیثم الغیص، نماینده پیشین کویت در هیئت عامل سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک)، مدیر اجرایی چند زبانه صنعت نفت و گاز است که بیش از ۳۰ سال تجربه بین‌المللی دارد. وی در بخش فروش و بازاریابی بین‌المللی نفت و گاز و توسعه تجارت فعالیت کرده و با تصدی سمت‌های کلیدی در کویت، پکن و لندن تجربه منطقه‌ای و بین‌المللی به دست آورده است.

همچنین وی تجربه هدایت گروه‌های پیشرو بین‌المللی و منطقه‌ای و دانش و تجربه فراوانی در زمینه تحقیقات بازار و چند سمت در نهاد‌های کلیدی اوپک و کمیته‌های میان‌دولتی داشته است.

دوره فعالیت محمد سانوسی بارکیندو نیجریه‌ای دبیرکل کنونی این سازمان نیز اوت ۲۰۲۲ (مردادماه ۱۴۰۱) به پایان می‌رسد، وی اواسط سال ۲۰۱۶ این سمت را به‌عهده گرفت و در سال ۲۰۱۹ برای یک دوره سه ساله دیگر انتخاب شد.

کویت پیش از انتخاب هیثم الغیص به‌عنوان دبیرکل اوپک در سال‌های ۱۹۶۵ و ۲۰۰۵ نیز عهده‌دار این پست بوده است. اشرف لطفی در سال ۱۹۶۵ به مدت یک سال و شیخ احمد فهد الاحمد الصباح در سال ۲۰۰۵ به‌عنوان دبیرکل به این سازمان خدمت کردند.


وزیر نفت نیز در این مورد گفت: با توجه به اینکه تنها کویت بود که از دو ماه پیش نامزد مورد نظر خود را برای این سمت به‌طور رسمی معرفی کرده بود و شرایط و سوابق کاری وی، این انتخاب به اتفاق آراء صورت گرفت.

جواد اوجی، وزیر نفت پس از پایان نشست ویژه وزیران سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) گفت: براساس تصمیم نشست وزارتی اوپک (دهم آذرماه) مقرر شد امروز نشستی ویژه در سطح وزیران برگزار شود.

وی با بیان اینکه نشسست امروز تنها یک دستور کار داشت و آن تصمیم‌گیری درباره دبیرکل آینده اوپک بود، تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانید دوره مسئولیت دبیرکل کنونی اوپک (محمدسانوسی بارکیندو) خردادماه ۱۴۰۱ به پایان می‌رسد.

وزیر نفت تصریح کرد: از مدتی پیش موضوع معرفی نامزد‌ها برای انتخاب دبیرکل آینده اوپک در سطح وزیران این سازمان مطرح شده بود و در نشست عادی ۱۸۲ این سازمان نیز این موضوع دوباره طرح و از کشور‌های عضو خواسته شد در فرصت زمانی دوهفته‌ای تا ۲۵ آذرماه (۱۵ دسامبر ۲۰۲۱) در صورت تمایل نامزد مورد نظر خود را معرفی کنند.

اوجی ادامه داد: با وجود این اعلام، در این مدت تنها کویت بود که از حدود دو ماه پیش نامزد مورد نظر خود را برای این سمت به‌طور رسمی معرفی کرده بود و با وجود گمانه‌زنی‌ها هیچ یک از دیگر کشور‌های عضو اوپک برای سمت دبیرکلی اعلام نامزدی نکردند.

وی گفت: براساس این شرایط و با توجه به سوابق، تجربه‌ها و شناخت کشور‌های عضو از نامزد کویت (هیثم الغیص) نشست وزارتی اوپک به اتفاق آرا و براساس اصل اجماع تصمیم گرفت آقای الغیص برای سه سال به‌عنوان دبیرکل این سازمان انتخاب شود.

به گفته وزیر نفت، دوره مسئولیت دبیرکل تازه اوپک از ابتدای اوت ۲۰۲۲ (اوایل مرداد ۱۴۰۱) آغاز می‌شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز