تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۶

وضعیت بحرانی در ترکیه|لیر دوباره سقوط کرد

ارزش لیر ترکیه بعدازظهر روز دوشنبه برای مدت کوتاهی تا ۳ درصد افزایش یافت اما پس از آنکه آمارها نشان داد تورم در ماه گذشته به بالاترین حد ۱۹ سال گذشته رسیده است و از ۳۶ درصد فراتر رفته است، رشد اولیه را معکوس کرد و به روند نوسانی ادامه داد.
کد خبر: ۳۷۴۲۵

وضعیت بحرانی در ترکیه|لیر دوباره سقوط کرد

 با رفتارهای سوداگرانه سرمایه گذاران و فروش لیر ارزش این ارز در معاملات صبحگاهی تا ۵ درصد تضعیف شد؛ گفتنی است که لیر ترکیه در سال ۲۰۲۱ سقوط خیره کننده ای را تجربه کرد و شاهد بدترین سال خود از زمان روی کار آمدن رئیس جمهور طیب اردوغان بود.

این ارز پس از نوسان در محدوده وسیعی بین ۱۲.۷۷ و ۱۳.۹۲ در ۱۳.۱ در برابر دلار ایستاد که ۰.۷ درصد بالاتر از پایین ترین قیمت آن بوده است؛ گفتنی است که لیر تنها در دو هفته پیش به پایین ترین سطح ۱۸.۴ رسیده بوده است.

داده های رسمی نشان می دهد که افزایش قیمت ها در دسامبر در این کشور بسیار بالاتر از حد انتظار بوده است؛ تورم در حالی در ترکیه می تازد که سرمایه گذاران نگران کاهش اخیر نرخ بهره توسط بانک مرکزی هستند و اردوغان بر سیاست کاهش نرخ بهره پافشاری می کند.


شاخص قیمت مصرف کننده در ترکیه ۳۶.۰۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است که بسیار بیشتر از پیش بینی نظرسنجی رویترز ۳۰.۶ درصد بوده است که ناشی از افزایش قیمت حمل و نقل، غذا و نوشیدنی بوده است.

لیر در سال ۲۰۲۱ و همچنین در چند سال گذشته بدترین عملکرد را در بازارهای نوظهور داشته است و در طول سال ۴۴ درصد از ارزش خود را در برابر ارز ایالات متحده از دست داده است و تنها در هفته گذشته ۱۹ درصد تضعیف شد.

بانک مرکزی از سپتامبر تا کنون تحت فشار اردوغان و در حالی که او "برنامه اقتصادی جدید" متمرکز بر اعتبار و صادرات را با وجود سقوط لیر و تورم فزاینده ابه اجرا گذاشته است، نرخ بهره خود را ۵۰۰ واحد کاهش داده است.

برای مهار ضعف لیر، اردوغان سه هفته پیش از طرحی رونمایی کرد که در آن دولت از سپرده‌های محلی تبدیل‌شده در برابر زیان‌ها محافظت می‌کند، که جرقه‌ افزایش ۵۰ درصدی ارزش لیر با حمایت بانک مرکزی شد.

اما هفته گذشته لیر دوباره سقوط کرد و باعث شد روز جمعه اردوغان - که رتبه‌بندی نظرسنجی‌هایش در آستانه انتخابات سال ۲۰۲۳ کاهش می‌یابد - از ترک‌ها درخواست کند تا تمام پس‌اندازهای خود را به لیر نگه دارند و طلا را به بانک‌ها منتقل کنند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز