تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۸.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰

پیشنهادهای راهبردی ارتباطی یک کارشناس روابط عمومی به رئیس دولت

آقای رئیس جمهور جنابعالی با مردم صادق هستید، بیایید با تقویت سواد و جایگاه روابط عمومی در دستگاههای دولت ،شفافیت دولتی را در اذهان مردم نهادینه کنید.
کد خبر: ۳۷۵۱۷

پیشنهادهای راهبردی ارتباطی یک کارشناس روابط عمومی به رئیس دولت

این کمترین به عنوان نویسنده کتاب برنامه ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی از بدو تشکیل کابینه از جنابعالی درخواست کردم به علت ناکارآمدی دولتهای پیشین در ساماندهی و سازماندهی نظام ارتباطات کشور "معاونت ارتباطات و روابط عمومی" دولت را در ریاست جمهوری ایجاد بفرمائید.

 معتقدم سازمانها به روابط عمومی های تخصصی و روابط عمومی ها به متخصص های ارتباطی و حرفه ای نیاز دارند و متخصص به حمایت و پشتیبانی مدیران ارشد نیازمند است.با 26سال تجربه در سنگر دانشگاه و مدیریت در روابط عمومی دولتی در عمل بر این باورم که برای تعامل بیشتر دولت و مردم باید "نظام ارتباطات یکپارچه کشور" در تمام بدنه دولت و سایر قوا ایجاد شود. اگر روابط عمومي را مجموعه اي از اقدامات و تلاش هاي آگاهانه ، ‏سنجيده و برنامه ريزي شده به منظور جلب مشاركت عمومي و ‏استقراء و كسب تفاهم متقابل بين سازمان ها و گروه هاي مورد ‏نظر آنها بدانیم ، لازم است برای ایجاد نظام ارتباطات یکپارچه کشور طرحی نو در اندازیم . دولت ها در چند سال گذشته، همیشه منش اطلاع رسانی یکطرفه را در پیش گرفته اند و هرگز در اندیشه تعامل و ارتباط دو جانبه با مردم نبوده اند و به این دلیل شکاف بین مردم و دولت ایجاد شده و گاهی بسیار هم عمیق تر شده و منجر به تنش های اجتماعی شده است.
تشکیل معاونت روابط عمومی و اطلاع رسانی
به عنوان یک عضو کوچک جامعه روابط عمومی ایران از "ریاست محترم جمهوری" به عنوان مقام عالی دولت مردم مدار تقاضا دارد، برای مدیریت مشکلات و دغدغه های افکار عمومی و جبران خلاء رابطه ملت و دولت در دولتهای گذشته ، دستور دهید معاونت ارتباطات و روابط عمومی را در ساختار ریاست جمهوری تشکیل و در تمام وزارت خانه ها به معاونت روابط عمومی و ارتباطات اجتماعی با ساز و کارها و تشکیلات سازمانی یک معاونت چابک تغییر یابد.
 تشکیل معاونت ارتباطات و روابط عمومی در ساختار ریاست جمهوری اسلامی می تواند نقش متولی کارآمد و موثری برای نظام ارتباطات یکپارچه کشور ایفا کند و به جای اطلاع رسانی یک طرفه سال‌های گذشته از طرف دولت به مردم، مدیریت هوشمندانه ارتباطات و روابط عمومی مردمدولت و دولتمردم را با سازو کارهای اصولی و علمی و عملیاتی شامل :
الف) پژوهش های افکار عمومی در هر گامی که برداشته می شود، ب)برنامه ریزی ارتباطی برای تمام پروژه ها و مگا پروژه ها در تمام سطوح سازمانی در قالب پیوست های ارتباطی، ترویجی، فرهنگی و اطلاع رسانی ، ج) ارتباط عملی و هوشمندانه با مردم و اطلاع رسانی هنرمندانه و مبتکرانه از برنامه ها و دستاوردها در قالب های مختلف و تکنیکها و تاکتیکهای تاثیر گذار د) و نهایتا ارزیابی اثربخشی و سنجش موفقیت هر برنامه و اقدامی از منظر مردم در دستور کار روابط عمومی ها به عنوان کارگزاران ارتباطات نظام اسلامی قرار گیرد.
اکنون وقت آن است که در بافت موقعیت اجتماعی کشور و برای پرهیز از تبعات هر تصمیمی در بدنه اجرایی دولت و برای موفقیت "نظام ارتباطات یکپارچه کشور" به این نکته توجه کنیم که روابط عمومی ها به متخصصان ارتباطی نیازمندند و متخصصان روابط عمومی نیز به حمایت و پشتیبانی مسئولانه و مجدانه مدیران ارشد وابسته اند.

پیشنهاد صریح این کوچکترین جامعه روابط عمومی با سالها تحقیق و تدریس و مدیریت و مطالعه و تجربه و علاقه و اشتیاق صد در صد به "موفقیت" "دولت مقتدر و ایران قوی" و تحقق برنامه های دولت مردم مدار برای شناساندن خوب کارهای خوب دولت به مردم این است که شخص جنابعالی وارد عمل شوید و برای آنچه گفته شد و برای عمیاتی شدن دولت مردم مدار نسبت به اجرای موارد ذیل "دستور مقتضی " صادر فرمایید:

پیوست های اطلاع رسانی برای پروژه های مهم دولت


✅1_برای تمامی برنامه های کلان و اقدامات بزرگ دولت، قبل از اجرا و حین اجرا مثل برنامه "حذف ارز ترجیحی" (برای جلوگیری از تکرار اشتباه دولت قبلی در جریان افزایش قیمت بنزین و تبعات ناشی از آن) و و انواع پروژه های عمرانی مهم در تمام بخشهای زیر مجموعه دولت... با استفاده از متخصصان ارتباطات "پیوست های ارتباطی و اطلاع رسانی" طراحی شود تا از تبعات رفتارهای هیجانی مردم و سو استفاده سودجویان و مخالفان دولت ، برای ایجاد تنش و ناآرامی در جامعه جلوگیری شود.
طراحی کمپین های ارتباطی و تبلیغاتی برای جلب مشارکت و افزایش سرمایه اجتماعی
✅2_ با دستور جنابعالی و یا معاونت روابط عمومی که انشالله تاسیس خواهد شد ، طراحی و اجرای کمپین های ارتباطی و رسانه ای برای افزایش اعتماد مردم و ایجاد سرمایه اجتماعی در جامعه به طور اخص در دستور کار روابط عمومی ها قرار گیرد.
رفع محدودیتهای قانونی فضای مجازی برای ارتباط با مردم و اطلاع رسانی از برنامه ها و اقدامات نظام
✅3- محدودیتهای بهره گیری از فضای مجازی را از روابط عمومی ها برای ارتباط موثر با جامعه و بخصوص جوانان که بر اساس آمارها تقریبا تنها درگاه ارتباطی دولت با آنها به شمار می رود را رسما بردارید. زیرا این بستر بسیار قدرتمند و جذاب فعلا بیشتر در اختیار مخالفان دولت است و دولتی ها نیز به دلیل محدودیتهای بی دلیل قادر به پاسخگویی مستدل از همان شبکه های اجتماعی نیستند!
ارتقای سواد روابط عمومی و سواد رسانه ای مدیران ارشد
✅4-مدیران ارشد را از هیات دولت گرفته تا رده های مدیریتی پایین تر، مکلف کنید دوره های آموزشی سواد روابط عمومی، سواد ارتباطی و سواد رسانه ای را به طور ویژه بیاموزند تا به صورت تخصصی و حرفه ای قادر باشند مدیریت شایعات و مدیریت هوشمندانه ارتباطات حوزه عملیاتی خود را به شکل حرفه ای تر و تخصصی تر بر عهده بگیرند تا از هزینه های تبعات منفی تاثیر هر واژه و کلامی که موجب نگرانی و هیجان منفی در افکار افکار عمومی شود، کاسته شود.
تمرکز دولت بر پاسخگویی با ثبیت جایگاه روابط عمومی پاسخگو
✅5_روابط عمومی ها به عنوان نمایندگان و رابطان معتمد دولت با مردم ، تمام ساز و کارهای ارتباطی خود را بکار گیرند تا نظرات و دغدغه های مردم را به گوش مسئولان برسانند و مسئولان پاسخگوی تمام دغدغه های مردم باشند و این زمانی امکان پذیر است که جایگاه روابط عمومی ها در سازمان ها در نقش ارزیابان عملکرد دولتمردان از منظر افکار عمومی تثبیت شده و از موقعیت اجتماعی و سازمانی و ساختاری و تخصیص اعتبار و تکمیل نیروی انسانی جدی برخوردار شوند.

 

ارتقای ساختار سازمانی نظام روابط عمومی و ارتباطات کشور


✅6_ ساختار سازمانی روابط عمومی ها به صورت واقعی و در عمل ارتقا یابد. زیرا آنچه در این سالها دولتهای گذشته در بخشنامه های غیر اجرایی تجویز کرده اند در ۹۰ درصد سازمانها اجرا نشده اند و اغلب بخشنامه های هیات دولت یا ناقص و یا فاقد ضمانت اجرایی بوده اند.*استثنا برای چابک سازی ساختار روابط عمومی
✅خواهش جدی جامعه روابط عمومی از جنابعالی این است که : روابط عمومی ها را دریابید و روابط عمومی ها را جدی بگیرید و روابط عمومی ها را با چابک سازی آنها امین خود و امین مردم بدانید، روابط عمومی ها را ارتقا دهید و برای تقویت این ساختار تشکیلاتی مهم در بدنه دولت برای احترام به ملت و "اقتدار ملی و ایران قوی" در نظام مدیریتی کشور " استثناء " قائل شوید.

 

حمیدی شکری خانقاه

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز