تهران ۱۵.۴° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴

آسترازنکا برای دوز سوم تزریق نمی‌شود|موجودی آسترازنکا تمام شد؟

رئیس گروه پیشگیری بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: میزان واکسن آسترازنکا موجود بسیار محدود است لذا برای تکمیل دز دوم افرادی که دز اول این واکسن را تزریق کرده‌اند، استفاده می‌شود اما فعلا برای دز سوم تزریق نمی‌شود.
کد خبر: ۳۷۵۲۱

آسترازنکا برای دوز سوم تزریق نمی‌شود|موجودی آسترازنکا تمام شد؟

 دکتر سیمین خیاط‌ زاده در خصوص کمبود واکسن آسترازنکا اظهار کرد: اکنون واکسن آسترازنکا که از سوی کشورهای دیگر اهدا شده بود به اتمام رسیده است و قرار بود طی هفته‌ جاری از سوی ژاپن محموله‌ای را دریافت کنیم که با تاخیر مواجه شده است و لذا در خصوص تامین آن طی روزهای آتی قولی به شهروندان نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: افرادی که آسترازنکا و یا اسپوتنیک تزریق کرده‌اند، باید آسترازنکا، اسپوتنیک یا پاستوکووک پلاس و افرادی که پاستوکووک تزریق کرده‌اند باید پاستوکووک پلاس تزریق کنند که سیاست دولت استفاده از واکسن‌های تولید داخل است.

وی بیان کرد: در حال حاضر برای تزریق دز سوم، واکسن‌های برکت، سینوفارم، اسپوتنیک و پاستوکووک پلاس که قابلیت تزریق برای دز سوم اغلب واکسن‌ها را دارند، موجود است.

خیاط زاده همچنین گفت: واکسن پاستوکووک برای تزریق دز اول و دوم تمامی افراد حتی زیر ۱۸ سال توصیه می‌شود همچنین واکسن اسپایکوژن که برای تزریق دز اول و دوم استفاده می‌شود نیز موجود است.

وی خاطرنشان کرد: افراد بالای ۱۸ سالی که سه ماه از تزریق دز دوم آنها سپری شده است حتما با مراجعه به مراکز تجمیعی، واکسن دز سوم خود را دریافت کنند.

رئیس گروه پیشگیری بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز اضافه کرد: افرادی که واکسن سینوفارم، برکت و بهارات تزریق کرده‌اند، می‌توانند واکسن هم نوع یا آسترازنکا و پاستوکووک پلاس را تزریق کنند.

وی متذکر شد: به تمامی شهروندان توصیه می‌کنم حتما واکسن خود را تکمیل کنند؛ احیانا اگر فردی بوده که تاکنون هیچ دزی را تزریق نکرده است در صورت گسترش سویه‌ی اُمیکرون در کشور احتمال ابتلای آنها بیشتر خواهد بود.

وی همچنین گفت: اگر فردی دز اول را تزریق کرده و دز دوم او هنوز مانده است و احساس می‌کند به دلیل گذشت زمان، تکمیل کردن آن تأثیری ندارد، در نظر داشته باشد هر لحظه‌ای که مراجعه کند، بهترین زمان است و بسته به واکسن‌های موجود دز دوم او تزریق می‌شود.

خیاط زاده در خصوص سویه اُمیکرون ویروس کرونا نیز خاطرنشان کرد: نمونه‌هایی را برداشته و به تهران فرستادیم که ابتلای یک نفر در هریس و دو نفر در تبریز اعلام شد که در حال حاضر حال این سه نفر خوب بوده و در خانه تحت مراقبت هستند.

وی در پایان تاکید کرد: افراد منتظر واکسن خاصی برای تزریق کردن نباشند چراکه تمامی واکسنها در صورتی که سه دز آنها تکمیل شود، تاثیر بالایی دارند تا بتوانند در برابر انواع سویه‌ها محافظت کنند همچنین فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را نیز فراموش نکنید.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز