تهران ۱۳.۹۹° كمينه ۱۲.۷۹°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸

هشدار به مردم| کرونا اومیکرون خطرناک شد

دکتر حمیدرضا جماعتی درباره خطر جمعیت واکسن‌نزده در کشور برای بروز پیک ششم کرونا در کشور که گفته می‌شود، جمعیتی هشت میلیونی را شامل می‌شود.
کد خبر: ۳۷۶۹۹

هشدار به مردم| کرونا اومیکرون خطرناک شد

دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا ضمن تشریح چرایی گرفتاری کشورهای اروپایی در پیک جدید با سویه اُمیکرون و همچنین خطر واکسن‌نزده‌ها در ایجاد پیک ششم در کشور، گفت: بر خلاف تصور ایجاد شده، ‌اُمیکرون می‌تواند سنین بالا را هم گرفتار کرده و حتی منجر به بستری در آی‌سی‌یو و مرگ شود.


دکتر حمیدرضا جماعتی درباره خطر جمعیت واکسن‌نزده در کشور برای بروز پیک ششم کرونا در کشور که گفته می‌شود، جمعیتی هشت میلیونی را شامل می‌شود، گفت: افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند، هم احتمال گرفتاری خودشان و هم احتمال گرفتاری خانواده‌هایشان وجود دارد. در عین حال این احتمال وجود دارد که در صورت گرفتاری این افراد، منجر به ایجاد چرخه ویروس در جامعه شوند و احتمال انتشار ویروس در جامعه از سوی آنها بسیار زیاد است. بر همین اساس توصیه ما این است که حتما واکسیناسیون را در این افراد انجام دهیم. به خصوص اینکه واکسیناسیون به میزان بالا، منجر به کند شدن چرخه ویروس در جامعه و تا حدود زیادی کنترل پاندمی می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر یکی از علت‌هایی که در کل دنیا یا در جامعه جهانی در کنترل پاندمی کرونا معضل داریم، ‌این است که یکسری از کشورها به ویژه کشورهایی که از نظر اقتصادی ضعیف هستند مانند کشورهای آفریقایی و... به میزان کم واکسن تزریق کرده‌اند. به عنوان مثال کشورهایی که واکسیناسیون در آن‌ها به میزان بسیار کمی مثلا یک درصد یا ۱۰ درصد انجام شده است.

جالب اینجاست که چرخه ویروس در داخل این کشورها منجر به ایجاد پاندمی در کل جامعه جهانی می‌شود. به عنوان مثال سویه دلتا یا اُمیکرون از کشورهایی آمدند که میزان انجام واکسیناسیون در آن‌ها کم بود و این موضوع باعث شد که چرخه ویروس در داخل آن کشورها افزایش یابد و وقتی که این افزایش انجام شود و ماندگاری ویروس در جامعه‌ای زیاد شود، منجر به جهش ویروس می‌شود.

در برخی مواقع هم جهش ویروس به سمت وحشی‌تر شدن ویروس اتفاق می‌افتد و همین باعث می‌شود که ویروس جهش‌یافته که قدرت بیشتری دارد از آن جوامع به جوامع دیگر گسترش یافته و باعث تشدید پاندمی یا پیک در کشورهای مختلف شود. حال این اتفاق درباره یک جامعه و افرادی که در آن جامعه واکسیناسیون را انجام نمی‌دهند، هم برای خودشان و هم برای جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند و هم برای جامعه جهانی می‌تواند خطر آفرین باشند. بر همین اساس تاکید ما بر انجام واکسیناسیون بسیار زیاد است.

وی گفت: البته در کشور ما تعداد افراد واکسن‌نزده نسبت به کل جامعه زیاد نیست، اما همین تعداد کم هم می‌تواند خودش منشاء چرخش ویروس و گرفتاری افراد دیگر جامعه و ایجاد پیک‌های بعدی باشد. در عین حال ایجاد محدودیت اجتماعی برای افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند، موضوعی اجرایی است، اما ما در کمیته علمی اعلام می‌کنیم که افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند هم برای خودشان، هم برای خانواده‌هایشان و هم برای جامعه‌شان می‌توانند خطرناک باشند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز