تهران ۱۶.۵۱° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

درگیری خونبار در عملیات کوهستان!

یکی از سارقان با شلیک پلیس کشته و دیگری زخمی شد
کد خبر: ۳۷۷۹۲

درگیری خونبار در عملیات کوهستان!

پلیس مشهد با انجام «عملیات کوهستان» در حالی مقر اوراق خودرو‌های سرقتی در «کوه مان حصار» را متلاشی کرد که یکی از دزدان حرفه‌ای در تعقیب و گریز ۱۰ کیلومتری کشته و همدست سابقه دار وی نیز به شدت مجروح شد. به گزارش اختصاصی خراسان، افزایش سرقت خودرو‌های مدل پایین و تشکیل پرونده‌های متعدد در مراکز انتظامی، پلیس مشهد را درگیر معمایی پیچیده کرد به گونه‌ای که فرمانده انتظامی مشهد وارد عمل شد و دستور ویژه‌ای را برای ردیابی تخصصی این ماجرا صادر کرد.

رصد‌های اطلاعاتی و بررسی دوربین‌های ترافیکی نشان می‌داد که تصاویر خودرو‌های سرقتی آخرین بار در مناطق حاشیه‌ای شمال مشهد ثبت شده است بنابراین کلانتری‌های نوار شمالی به حالت آماده باش در آمدند و بررسی موضوع را در دستور کار قرار دادند. در همین حال گروه ویژه‌ای از نیرو‌های پاسگاه انتظامی هلالی با سرپرستی مستقیم سروان حسین امجدی (رئیس پاسگاه) تجزیه و تحلیل‌های کارشناسی دقیقی را در این باره آغاز کردند چرا که بسیاری از سرنخ‌های این کلاف پیچیده در حوزه استحفاظی آنان خودنمایی می‌کرد. بنابر گزارش خراسان، بررسی محیط جغرافیایی در دامنه کوه‌های روستای «شَرشَر» و همچنین کشف چندین اسکلت اوراق شده خودرو‌های مدل پایین در مناطق کوهستانی، فرضیه اوراق خودرو‌های سرقتی درون دره‌های کوه مان حصار را تقویت کرد.

این گونه بود که نیرو‌های انتظامی با استفاده از راهنمایی‌ها و تجربیات ارزنده رئیس پلیس مشهد، عملیات موسوم به «کوهستان» را برنامه ریزی کردند. آنان در اولین مرحله از رصد‌های اطلاعاتی به تحقیق میدانی در کوه مان حصار پرداختند و با توجه به آثاری از قطعات شکسته یا پیچ و مهره‌های رها شده خودرو در دامنه کوهستان به سرنخ‌هایی رسیدند که نشان می‌داد سارقان، بسیاری از خودرو‌های سرقتی را درون دره‌ها یا مکان‌های خارج از دید اوراق می‌کنند چرا که فقط چوپان‌ها یا کوهنوردان در آن منطقه صعب العبور تردد می‌کردند و رفت و آمد در دامنه کوهستان به سختی صورت می‌گرفت. گزارش خراسان حاکی است با جمع آوری میدانی این اطلاعات، جلسه‌ای کارشناسی در پاسگاه هلالی تشکیل شد و همه زوایای این ماجرا مورد واکاوی دقیق قرار گرفت. کنکاش‌های تخصصی بیانگر آن بود که سارقان شبانه خودرو‌های سرقتی را از داخل شهر به درون کوهستان انتقال می‌دهند و در سپیده دم روز بعد آن‌ها را با خونسردی و آرامش کامل اوراق می‌کنند به همین دلیل علاوه بر نیرو‌های گشت پیاده و موتوری، منابع و مخبران محلی پلیس نیز تقویت شدند و شاخه اطلاعاتی قوی شکل گرفت؛ بنابراین عملیات «کوهستان» وارد مرحله جدیدی شد و نیرو‌های پاسگاه هلالی به طور شبانه روزی در اطراف کوه مان حصار در پوشش‌های مبدل استقرار یافتند.

ردیابی‌های اطلاعاتی همچنان ادامه داشت تا این که صبح روز گذشته یکی از منابع خبری پلیس، از حضور دو جوان پرایدسوار در دامنه کوهستان خبر دادند. دقایقی بعد مشخص شد که آن‌ها خودروی پرایدی را اوراق کرده اند و قصد دارند قطعات اوراق شده را با پراید خودشان به مکان دیگری انتقال دهند. با اعلام این ماجرا در بیسیم‌های پلیس، بلافاصله عملیات «کوهستان» با صدور دستوری از سوی سرهنگ دهقان پور وارد مرحله جدیدی شد. گروه‌های تخصصی در دو شاخه عملیاتی و از جاده‌های فرعی به سمت کوه «مان حصار» حرکت کردند تا سارقان را از دو سو به محاصره درآورند.

این درحالی بود که یکی از سارقان از بلندای کوه متوجه حضور خودروی گشت پلیس در جاده خاکی شد و آن‌ها بی درنگ راه گریز به سمت روستای شرشر و سپس جاده خاکی اطراف روستای کنه بیست را در پیش گرفتند. با این همه آن‌ها در مسیر یکی از گروه‌های عملیاتی قرار گرفتند و بدین ترتیب طرح مهار هم به اجرا درآمد، اما راننده پراید سفید به فرمان‌های «ایست» و صدای آژیر نیز توجهی نمی‌کرد و همچنان گرد و خاکی مانند توفان در جاده فرعی به راه انداخته بود. عملیات تعقیب و گریز با فرماندهی رئیس پاسگاه هلالی همچنان ادامه داشت و شلیک تیر‌های هوایی از سوی پلیس هم بی نتیجه بود. ویراژ‌های خطرناک و مارپیچ در جاده خاکی صحنه‌های دلهره آوری را رقم می‌زد. حدود ۳۰ گلوله با کلاشینکف و کلت کمری شلیک شد، ولی گویی سارقان صدای گلوله را با نوای رعد و برق اشتباه گرفته بودند.

راننده پراید بی محابا پدال گاز را می‌فشرد که سرنشین جلو، در عقب پراید را گشود و با پرت کردن لوازم و قطعات سرقتی خودرو به وسط جاده خاکی، تلاش می‌کرد تا خودروی پلیس را از جاده منحرف یا واژگون کند. صحنه‌های وحشتناک یکی پس از دیگری به وقوع می‌پیوست که کیسه بزرگ حاوی سیم‌های سرقتی به وسط جاده پرت شد و زیر سپر خودروی پلیس قرار گرفت اگرچه با شکستن سپر خودروی گشت انتظامی، برای لحظاتی از سرعت عملیات کاسته شد، اما تعقیب و گریز با نظارت مستقیم سرهنگ دهقان پور ادامه یافت تا این که بعد از حدود ۱۰ کیلومتر فرار در جاده‌های خاکی، به ناچار نیرو‌های عملیاتی کوهستان لاستیک‌های پراید را هدف گرفتند و به شلیک‌های متعدد ادامه دادند.

در این هنگام سرنشین جلوی پراید به سمت عقب خودرو برگشت تا قطعه دیگری را به درون جاده پرت کند که ناگهان گلوله‌ای بر پهلوی وی نشست و لحظاتی بعد جان سپرد، ولی باز هم راننده پراید با لاستیک‌های پنچر همچنان به ویراژ‌های مارپیچ ادامه می‌داد که در یک لحظه و در میان گرد وخاک‌های جاده، گلوله‌ای فرق سر او را نیز شکافت، اما با خوش شانسی وی از کنار جمجمه اش عبور کرد. راننده که شیار عمیقی از جراحت روی سرش نقش بسته بود به ناچار پراید را متوقف کرد و خود را کف جاده خاکی انداخت. در این هنگام بود که خودرو‌های پلیس از راه رسیدند و از اورژانس تقاضای کمک کردند.


بنابر گزارش اختصاصی خراسان، دقایقی بعد پیکر زخمی راننده ۳۲ ساله که «اصغر-الف» نام دارد به بیمارستان شهید هاشمی نژاد مشهد انتقال یافت و با حضور قاضی «محمود عارفی راد» (قاضی ویژه قتل عمد مشهد) در محل وقوع حادثه، تحقیقات و بررسی‌های قضایی در این باره آغاز شد. به دستور قاضی شعبه ۲۱۱ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد، جسد جوان ۳۵ ساله که بنا به اعترافات فرد مجروح، «حمید» نام داشت به پزشکی قانونی انتقال یافت تا این شلیک خونبار در عملیات کوهستان مورد بررسی‌های دقیق پلیسی و قضایی قرار گیرد. این گزارش حاکی است در بازرسی از درون پراید سفید رنگ متعلق به جوان مجروح تعداد زیادی قطعات اوراق شده پراید دیگری کشف شد که آن‌ها اسکلت خودرو را در میان دره‌های کوه مان حصار رها کرده بودند.

مالک پراید که به پاسگاه هلالی دعوت شده بود با مشاهده خودروی پرایدش، در میان اشک و لبخند ضمن قدردانی از نیرو‌های انتظامی گفت: مدتی قبل خودروی مدل بالایی داشتم که برای تهیه جهیزیه دخترم آن را فروختم و همین پراید مدل پایین را خریدم تا با آن کار کنم که محتاج دیگران نباشم، اما از روز قبل که دزدان آن را از مقابل منزلم به سرقت بردند، فقط به همراه همسرم اشک می‌ریختم و آه می‌کشیدم. اگر چه سارقان خودرو را به طور کامل اوراق کرده اند، اما بازهم با کشف قطعات خودرو توسط پلیس می‌توانم دوباره آن را تعمیر کنم و نیازمند دیگران نباشم. شایان ذکر است در بررسی گوشی همراه سارق مجروح، تصاویری به دست آمد که نشان می‌داد روی بستر پر از اسکناس می‌خوابید.


در همین حال فرمانده انتظامی مشهد به سارقان و یغماگران اموال مردم هشدار داد: پلیس برای محافظت از امنیت و اموال شهروندان از جان مایه می‌گذارد و به مخلان نظم و امنیت جامعه رحم نخواهد کرد. سرهنگ حسین دهقان پور افزود: مبارزه قاطعانه با سارقان و هنجارشکنان در دستور کار پلیس است و با حمایت‌های قانون با هرگونه تبهکاری و خلافکاری به شدت و با اقتدار تمام برخورد می‌کند بنابراین بهتر است افرادی که سودای ارتکاب جرم را در سر دارند دست از اعمال خلاف بردارند و تا دیر نشده است به مسیر صحیح زندگی بازگردند.


منبع: خراسان

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز