تهران ۱۳.۹۹° كمينه ۱۱.۷۹°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۲

رشد ۴۲ درصدی ارزش تجارت با کشورهای همسایه

رئیس کل گمرک گفت: روابط تجاری ایران با ۱۵ کشور همسایه در ۹ ماه نخست امسال ۱۸ درصد ازنظر وزنی و ۴۲ درصد ازنظر ارزشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.
کد خبر: ۳۷۸۲۱

رشد ۴۲ درصدی ارزش تجارت با کشورهای همسایهعلیرضا مقدسی در خصوص تجارت با کشور‌های همسایه در حاشیه بازدید رئیس‌جمهور از گمرک شهید رجایی هرمزگان اظهار داشت: یکی از سیاست‌های کلیدی دولت سیزدهم افزایش و توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشور‌های همسایه است و گمرک ایران نیز در راستای این سیاست برنامه‌های متنوعی در توسعه صادرات، تسهیل واردات کالا‌های موردنیاز و تقویت و روان‌سازی ترانزیت از مسیر کشورمان را در دستور کار دارد.

وی افزود: در همین راستا از مجموع تجارت ۱۲۲ میلیون و ۴۵۵ هزار تنی کالا به ارزش ۷۲ میلیارد و ۸۷ میلیون دلاری کشور در ۹ ماه نخست امسال ۷۵ میلیون و ۱۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۶ میلیارد و ۸۱۰ میلیون دلار با کشور‌های همسایه ایران بوده و ۶۱ درصد وزن و ۵۱ درصد ارزش کل تجارت کشور با ۱۵ کشور همسایه بوده است.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: صادرات کشورمان به همسایگان بیش از ۵۷ میلیون و ۳۳۵ هزار تن کالا به ارزش ۱۸ میلیارد و ۷۶۶ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه ۹ درصد در وزن و ۲۴ درصد در ارزش افزایش یافته و ۶۲ درصد وزن و ۵۳ درصد ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

عراق، ترکیه، امارات، افغانستان و پاکستان؛ پنج کشور اول صادرات ایران در بین کشور‌های همسایه

مقدسی در خصوص صادرات ۹ ماهه به کشور‌های همسایه گفت: عراق با خرید ۶.۸ میلیارد دلار، ترکیه با چهار میلیارد و ۱۳۱ میلیون دلار، امارات با سه میلیارد و ۴۳۳ میلیون دلار، افغانستان با یک میلیارد و ۴۱۲ میلیون دلار و پاکستان با ۹۱۱ میلیون دلار پنج کشور اول صادرات ایران در بین کشور‌های همسایه هستند و پس از آن به ترتیب روسیه، عمان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، قزاقستان، کویت، قطر بحرین و عربستان قرار دارند.

رئیس‌کل گمرک در خصوص واردات از کشور‌های همسایه هم اظهار داشت: از مجموع واردات ۳۰ میلیون تنی به کشور به ارزش ۳۷ میلیارد دلار در مدت‌زمان مورد اشاره، ۱۷ میلیون و ۶۸۲ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۱۸ میلیارد دلار از کشور‌های همسایه ایران بوده که به طور عمده کالا‌های اساسی، مواد اولیه تولید یا ماشین‌آلات تولید بودند.

مقدسی افزود: واردات از کشور‌های همسایه در ۹ ماهه امسال ۶۲ درصد در وزن و ۶۸ درصد در ارزش افزایش یافته و این میزان کالای وارده از کشور‌های همسایه ۵۹ درصد وزن و ۴۹ درصد کل واردات به کشور را به خود اختصاص دادند.

رئیس‌کل گمرک ادامه داد: امارات با فروش ۱۱ میلیارد و ۴۹۷ میلیون دلار، ترکیه با سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، روسیه با یک میلیارد و ۲۲۴ میلیون دلار، عراق با ۸۸۰ میلیون دلار و عمان با ۴۰۹ میلیون دلار پنج کشور نخست تأمین کالا‌های کشور در بین همسایگان بودند و پاکستان، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، افغانستان، کویت، قطر و بحرین به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

معاون وزیر اقتصاد در پایان گفت: عضویت و همکاری ایران با سازمان‌های اقتصادی اکو، همکاری‌های اسلامی، اتحادیه اقتصادی گمرکی اوراسیا، پیمان شانگ‌های و قرار گرفتن ایران در نقطه عطف کریدور‌های جنوب به شمال و شرق به غرب و توجه ویژه به ترانزیت کالا‌های عبوری خارجی از کشورمان در دولت سیزدهم می‌تواند ضمن تعمیق روابط سیاسی و تجاری با کشور‌های همسایه، باعث افزایش تجارت با کشور‌های همسایه و رشد عبور کالا‌های خارجی و درآمد‌های ناشی از آن نیز برای کشورمان شود. در همین راستا در ۹ ماهه امسال ۹ میلیون و ۱۵۸ هزار تن کالای خارجی از کشورمان عبور کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۶ درصد رشد داشته است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز