تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۸.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۵

ساخت چشم رباتیک

شرکت «متا»، یک کره چشم مکانیکی می‌سازد که ویژگی‌هایی مشابه چشم انسان دارد.
کد خبر: ۳۷۹۲۸

ساخت چشم رباتیک

در حال حاضر به‌خوبی مشخص شده است که شرکت فیس‌بوک که اکنون نام خود را به «متا» تغییر داده است، میلیاردها دلار صرف انتقال هرچه بیشتر کاربران از دنیای واقعی به دنیای مملو از آواتار متاورس می‌کند، اما آنچه کمتر در مورد این شرکت به آن اشاره می‌شود راه‌هایی است که متا با آن‌ها ویژگی‌های اساساً انسانی را به ماشین‌ها اضافه می‌کند. این شرکت این بار دست به طراحی کره چشم مکانیکی مشابه چشم انسان زده و این اختراع را ثبت کرده است.

بر طبق اسناد ارائه شده در مورد این «کره چشم مکانیکی ۱۰۰» در ماه دسامبر، ادعا می‌شود که این گوی فلزی یک «چشم رباتیک» است که قرار است چشم انسان را شبیه‌سازی کند. این چشم رباتیک دو محور چرخشی دارد که در یک نقطه مرکزی تلاقی می‌کنند. توضیحات طراحی آن نیز پیچیده به نظر می‌رسد و بخش‌هایی از آن صلبیه، شبکیه و قرنیه چشم انسان را شبیه‌سازی می‌کنند. علاوه بر آن این چشم رباتیک مردمک و عنبیه دارد.

اما چشم بدون سر کاربردی نخواهد داشت. متا به این موضوع هم فکر کرده است. این چشم به‌گونه‌ای طراحی شده که با یک سر رباتیک جفت می‌شود. این کره چشم به حسگرهایی مجهز می‌شود که به آن در «دیدن» کمک می‌کنند. به گفته‌ سازندگان این توانایی را می‌توان با استفاده از یادگیری ماشینی آموزش داد و بهبود بخشید. این کار را به‌طور بالقوه می‌توان بر اساس داده‌های به‌دست‌آمده از ردیابی حرکت چشم کاربران انسانی انجام داد. متا فقط در تلاش برای ساخت یک هیولای مکانیکی با نگاه نافذ نیست. این چشم مکانیکی می‌تواند کاربردهای عملی‌تری نیز داشته باشد. برای مثال می‌توان از آن برای ردیابی دقیق حرکات چشم انسان استفاده کرد.

ساخت چشم رباتیک

ساخت چشم رباتیک

 

منبع: ایسنا
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز