تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۸.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۶
اخبار اقتصادی|خبر خوش برای بازنشستگان: شرایط وام تسهیل شد

خبر خوش برای بازنشستگان: شرایط وام تسهیل شد

حذف ضامن از وام‌های بانکی از چند روز دیگر در بانک‌های دولتی اجرا خواهد شد.
کد خبر: ۳۷۹۹۱

خبر خوش برای بازنشستگان: شرایط وام تسهیل شد

وام بازنشستگان با متقاضیان زیادی مواجه است. وام بازنشستگان از مبلغ زیادی برخوردار نیست. وام بازنشستگان دارای شرایط خاصی است. وام بازنشستگان بدون ضامن پرداخت می شود. وام بازنشستگان با سود کمتری همراه است.

شرایط جدید وام بازنشستگان


احسان خاندوزی وزیر اقتصاد درباره حذف ضامن از تسهیلات خرد بانکی گفت: در حال حاضر اراده جدی برای پرداخت تسهیلات بر مبنای اعتبارسنجی بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد وجود دارد و در روزهای آینده به بانک‌های دولتی تکلیف خواهد شد تا با اتکا به رتبه اعتبار افراد اعم از حقوق بگیران، بازنشستگان و کسانی که سوابق آن‌ها ثابت کند که توانایی بازپرداخت اقساط را دارند، پرداخت تسهیلات را بدون ضامن و وثیقه انجام دهند.

وی افزود: پس از اجرای این امر و آغاز آسیب شناسی‌ها، چند ماه بعد برای تسهیلات با نرخ‌های بالاتر نیز نظام اعتبارسنجی و دریافت وام بدون ضامن و وثیقه اجرا خواهد شد.

همچنین، یاسر مرادی کارشناس امور بانکی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: با دستور امروز رئیس جمهور همه بانک‌های دولتی و نیمه دولتی در مرحله اول به افراد خوش حسابی که حقوق بگیر و مستمری بگیر هستند با اعتبارسنجی و بدون ضامن و یا با حداقل ضامن تسهیلات ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی پرداخت خواهند کرد.

وی افزود: این دستور احتمالا از هفته آینده اجرایی خواهد شد.

گفتنی است که در نشست رئیس جمهور با مدیران عامل بانک‌ها مصوب شد تا پرداخت تسهیلات خرد به مردم با اعتبارسنجی جایگزین اخذ وثیقه شود و علی بهادری جهرمی_سخنگوی دولت نیز از تغییر نوع وثیقه‌ برای وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: در پی این تغییر، کسی که کارمند یا حقوق بگیر ثابت دولت است می‌تواند حقوق خود را وثیقه و اعتبار وامش کند.

در آبان‌ماه امسال نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر برای دریافت این تسهیلات به صورت غیرحضوری و اینترنتی ثبت نام کردند که قرار است پس از بررسی و اولویت‌بندی ۳۰۰ هزار نفر از واجدان شرایط در دو مرحله و هر مرحله ۶ نوبت، وام خود را بدون نیاز به مراجعه حضوری و طی شدن فرآیندهای بانکی و مالی دریافت کنند.

همچنین، کمک‌هزینه «طرح آزمایش آنلاین» که به منظور کاهش تردد و مراجعه بازنشستگان به مراکز درمانی به‌ویژه در شرایط کرونایی با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان و فناور اجرا شده بود در این مدت، از ۵۰۰ هزار تومان به ۷۵۰ هزار تومان برای هر بیمه شده تحت پوشش خدمات بیمه تکمیلی درمان این صندوق افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، آزمایش و معاینه پزشکی در محل یا منزل بازنشسته، انجام تست کرونا و سرم‌تراپی و فیزیوتراپی در منزل، بیشترین خدمات ارائه شده از سوی این طرح به بازنشستگان و افراد تحت تکفل آنان بوده است.

با وجود کمبود منابع مالی دولت، «تداوم و تسریع ایفای تعهدات صندوق نظیر پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان و موظفان» در موعد مقرر قانونی با هماهنگی کامل سازمان برنامه و بودجه کشور و خزانه‌داری کل کشور و اجرای همه تکالیف به ذی‌حسابی‌ها و سایر ذی‌نفعان در موعد مقرر، از دیگر اقداماتی است که در این سه ماه رقم خورده است.

این گزارش حاکی است: «افزایش نزدیک به ۲ برابری تعهدات بیمه عمر و حوادث» نیز با موافقت دولت سیزدهم عملیاتی شده است و با پیشنهاد صندوق بازنشستگی کشوری، تعهدات بیمه عمر و حوادث بازنشستگان تحت پوشش صندوق از ۷۹ میلیون ریال به ۱۵۰ میلیون ریال افزایش یافت.

از سوی دیگر، در این دوره «تامین نیازهای ضروی بازنشستگان کشوری به‌ویژه در حوزه مسکن» با تعامل و همکاری وزارت راه و شهرسازی، در راستای اجرا و تسهیل طرح مسکن ملی و شناسایی بازنشستگان کشوری مشمول طرح، در حال انجام است.

همچنین، با ایجاد «کمیته ویژه پیگیری مطالبات بازنشستگان» و برگزاری نشست‌های متعدد با کانون‌های مختلف بازنشستگان سراسر کشور به صورت حضوری و مجازی، پیگیری عملی مطالبات بازنشستگان وظیفه بگیران این صندوق، انجام شد.

براین اساس، کمیته پیگیری مطالبات بازنشستگان کشوری موظف شده تا با دسته‌بندی مطالبات مطرح شده در نشست‌های مشترک و همچنین فضای مجازی، نسبت به ارزیابی و عملیاتی شدن مطالبات در چارچوب قوانین اقدام کرده و گزارش آن را به اطلاع ذی‌نفعان برساند.

در بخش دیگری از این گزارش، بهره‌برداری کامل از سامانه دریافت و پرداخت الکترونیک و حرکت به سمت حذف صدور چک، برآورد آثار مالی افزایش حقوق و مزایای دستگاه‌های اجرایی و اعلام آن به سازمان برنامه و بودجه، مکانیزه کردن پرداخت کسور مشترکان خویش‌فرما، تهیه، تدوین و انتشار سالنامه آماری ۱۳۹۹ و فصلنامه تابستان ۱۴۰۰ صندوق، اجرای فاز سوم ارائه خدمات از طریق فناوری‌های نوین تلفن همراه، واگذاری سه خدمت جدید به دفاتر پیشخوان دولت، ارائه خدمات خرید اقساطی و تخفیفی از جمله فروشگاه‌های رفاه به بیش از ۱۰۱هزار نفر در قالب بسته‌های طرح یاری، استقرار نظام‌های جامع انتخاب و انتصاب مدیران آینده، نظام توسعه منابع انسانی با رویکرد جانشین پروری و نظام مدیریت دانش از دیگر فعالیت‌های سه‌ماهه صندوق بازنشستگی کشوری در دولت سیزدهم است.

محمود مرتضایی فرد مدیرکل امور فرهنگی صندوق بازنشستگی از نام‌نویسی وام ضروری ۱۲ میلیون تومانی بازنشستگان و وظیفه‌بگیران از امروز خبر داد.
وی گفت: نام‌نویسی اینترنتی وام ضروری مرحله اول سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بازنشستگان و وظیفه بگیران این صندوق از یکم آبان به مدت ۳۰ روز و فقط از طریق درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی کشوری انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه «این تسهیلات به مبلغ ۱۲ میلیون تومان با اقساط ۳۶ ماهه و با کارمزد ۴ درصد ارائه می‌شود» اظهار داشت: متقاضیان می‌توانند در بازه زمانی اعلام شده به این سایت اینترنتی مراجعه و با وارد کردن اطلاعات سه گانه «دفترکل، کد ملی و شماره حساب» درخواست خود را برای دریافت وام ثبت کنند.

وی البته متذکر شد که ثبت درخواست فرد متقاضی به معنی پرداخت تسهیلات نخواهد بود.

مرتضایی فرد توضیح داد: پس از اتمام مهلت یک ماهه ثبت نام، سوابق متقاضیان از جمله مجموع وام‌های دریافتی، بهره مندی از سایر تسهیلات، میزان حقوق و … بررسی می‌شود و با اولویت بندی و براساس میزان اعتبار تخصیصی از سوی بانک صادرات و تعداد تسهیلات که ۳۰۰هزار فقره است، «واجدین شرایط» تعیین و اسامی آن‌ها از طریق درگاه خدمات الکترونیک صندوق اعلام خواهد شد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز