تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳

مذاکرات در مرز توافق| خوش بینی غربی ها به مذاکرات

دور هشتم مذاکرات وین که به مدت دو روز در سطح سیاسی متوقف شده بود با بازگشت روسای هیات‌های مذاکره کننده ایران و سه کشور اروپایی عصر روز دوشنبه به وقت محلی ازسرگرفته شد.
کد خبر: ۳۷۹۹۴

مذاکرات در مرز توافق| خوش بینی غربی ها به مذاکرات

درحالی در وین احتمال به توافق رسیدن طرفین برای احیای برجام بیشتر شده که ابراهیم رییسی پنج شنبه در دومای روسیه سخنرانی می کند.در مهمترین رویدادها، رسانه های غربی مدعی شده اند که توافق وین انجام شده و باید منتظر جزییات و تصمیمات سیاسی در این خصوص بود.

دور هشتم مذاکرات وین که به مدت دو روز در سطح سیاسی متوقف شده بود با بازگشت روسای هیات‌های مذاکره کننده ایران و سه کشور اروپایی عصر روز دوشنبه به وقت محلی ازسرگرفته شد. وال استریت ژورنال مدعی شده در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین پیشرفت‌هایی در برخی جزئیات مهم، از جمله نحوه رفع تحریم‌ها، نحوه برگشت ایران به تعهدات هسته‌ای و نحوه اجرای توافق حاصل شد. این روزنامه با وجود این نوشته در حوزه رفع تحریم‌ها، برداشتن گام‌های هسته‌ای و تعیین توالی اجرای توافق نیاز به اتخاذ برخی تصمیم‌های سیاسی است.

همچنین گاردین در گزارشی با بررسی چالش‌های موجود بر سر راه مسیر هیات‌های مذاکره‌کننده در وین، با استناد به اظهارات افراد نزدیک به جریان مذاکرات، تاکید کرد که احتمال رسیدن به یک توافق بر سر احیای برجام، وجود دارد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در تازه ترین اطلاع رسانی گفته بود: بسیار ی از جداول در وین آماده و بخشی از پرانتزها پاکسازی شده است. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت همچنین در پاسخ به خبرنگار تهران تایمز گفته بود: همچنان مسیری که باید توسط دولت کره‌جنوبی برای آزادسازی دارایی‌های ایران انجام شود، صورت نگرفته است. همچنین سفیر برزیل گفته این کشور آماده است در قبال واردات اوره و محصولات پتروشیمی، به ایران ذرت و نهاده های دامی بدهد.

در رویداد دیگری همزمان با مذاکرات وین، گفت و گوی وزرای خارجه ایران و روسیه در آستانه سفر رئیسی به مسکو انجام گرفت. لاوروف گفته است: همه ترتیبات لازم انجام شده است. معاون رئیس دومای روسیه هم اعلام کرد که رئیس جمهوری ایران روز پنجشنبه در نشست دومای دولتی این کشور در مسکو سخنرانی می کند. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه هم گفته است: ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ملاقات مفصلی باهم خواهند داشت.

دیروز در مهمترین رویداد، علی صالح آبادی، رییس کل بانک مرکزی با اشاره به جلسه دیروز رئیس جمهوری با مدیران شبکه بانکی کشور گفت: در صورتی که افراد دارای رتبه اعتبارسنجی مناسب باشند به طور ویژه تسهیلات خرد، سهل تر به آنها پرداخت می شود؛ براین اساس و باتوجه به تأکید رئیس جمهوری دسترسی آحاد مردم به نظام بانکی باید آسان شود. براساس دستور رئیس جمهور، به بدهکاران بدحساب میدان ندهید؛ اسامی آنها را منتشر کنید و دستشان را قطع کنید. در تسهیلات خرد به مردم به جای وثیقه و ضامن، اعتبارسنجی کنید. همچینن قرار بر این شد، سریعا واحد‌های تملک شده تولیدی را یا راه اندازی کنید یا واگذار. سود مازاد دریافتی از نرخ اعلامی بانک مرکزی را پس بدهید.

همچنین حداکثر تا پایان سال کارگروهی به منظور بازنگری در نظامات و مقررات بانکی توسط بانک مرکزی تشکیل و اعلام نتیجه کند. در همین حال اعلام شد، ۹۰ هزار میلیارد تومان برای تادیه دیون سازمان تامین اجتماعی تصویب شد. سخنگوی دولت از اعلام خبرهای خوش در این خصوص خبر داد.

در همین حال در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، بسته پیشنهادی وزارت صمت در زمینه رفع موانع تولید ارایه شد؛ بدین ترتیب وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارشی شامل پیشنهادهای مدون۲۸ ماده‌ای برای رفع موانع تولید ارائه کرد. محورهای اصلی این پیشنهاد‌ها که حاصل هم اندیشی و تعامل با ذی‌نفعان و دست اندرکاران بخش تولید است در پنج حوزه تامین مالی، مالیات، تامین اجتماعی، زیر ساخت‌های تولید و کسب و کار تدوین شده که در جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس اعلام کرد: نشست مشترک بررسی بسته پیشنهادی حذف ارز ترجیحی با حضور معاون اول رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضای هیات رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ دیشب برگزار شد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز