تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۴.۷۹°
۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با «معاصر» تشریح کرد:

وضعیت بورس درصورت شکست یا احیای برجام

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در شرایط کنونی نوعی عدم اطمینان در این بازار وجود دارد که تصمیم گیری ها را دشوار کرده و باعث شده که سرمایه گذاران در این بازار سردرگم باشند. لذا پیش بینی سمت و سوی بازار به صورت مشخص دشوار است.
کد خبر: ۳۸۰۵۰

وضعیت بورس درصورت شکست یا احیای برجام

وحید حسن پور در گفت و گو با «معاصر» با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر یکی از مهمترین عواملی که بازار سرمایه را دچار سردرگمی کرده، می تواند تعیین تکلیف سمت و سوی ارتباطات سیاسی ایران با کشورهای دیگر باشد و مهمترین موضوعی که در حال حاضر وجود دارد، بحث مذاکرات برجام است.
وی ادامه داد: به طور قطع احیای برجام و همچنین عدم توافق مجدد هر دو می تواند هم روی سیاست های اقتصادی داخلی تاثیرگذار باشد و هم نرخ ارز را تحت تاثیر قرار دهد. احیای برجام به طور قطع تاثیر زیادی را بر روی متغیر دلار دارد و بر همین اساس، تغییراتی که در قیمت دلار اتفاق می افتد، می تواند سمت و سوی بازار را تحت تاثیر قرار دهد و این می تواند یکی از عوامل باشد.
این کارشناس بورس در ادامه تاکید کرد: یکی دیگر از مهمترین عواملی که در حال حاضر بازار دچار عدم اطمینان نسبت به آن شده است، موضوع تعیین تکلیف بودجه به ویژه نرخ سوخت و خوراک یا بحث حذف ارز 4200 تومانی است که به نظر می رسد این هم یک متغیر بااهمیتی برای بازار است که به نوعی سرمایه گذاران تصمیم بگیرند که آیا طرف تقاضا را تقویت کنند و یا برعکس طرف عرضه، و همه اینها می تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد.
حسن پور با بیان اینکه علت پایین آمدن حجم معاملات خرد در روزهای اخیر هم همین موضوع است؛ تصریح کرد: یعنی سرمایه گذاران بلاتکلیفند از اینکه در این بازار بمانند و یا حتی سرمایه گذاری جدیدی انجام دهند. از این رو تا زمانی که این دو ریسک و عدم اطمینان برطرف نشود و شرایط مشخص و شفاف نشود، شرایط بازار سرمایه به همین ترتیب خواهد بود.
وی در عین حال درخصوص پیش بینی خود از چشم انداز بازار بورس در صورت شکست مذاکرات و یا احیای برجام گفت: در هر دو حالت پیش بینی واقعا دشواراست و حتی با فرض اینکه عدم توافقات صورت بگیرد و نرخ دلار افزایش یابد. اما واقعیت آن است که چه در صورت احیای برجام و چه در صورت عدم احیای برجام، تصمیم به سرمایه گذاری فقط شامل سرمایه گذاری در بورس نیست و مردم گزینه های دیگری نیز برای انتخاب دارند.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: یعنی اینکه سیاست های پولی دولت و بانک مرکزی می تواند بالا یا پایین رفتن نرخ دلار را در صورت انجام یا عدم انجام توافقات تحت تاثیر قرار دهد.
به گقته وی همین عوامل نا اطمینانی است که تصمیم گیری ها را دشوار می کند و باعث شده که سرمایه گذاران در این بازار سردرگم باشند. لذا اینکه به صورت شفاف بخواهیم جهت و سمت و سوی بازار را مشخص و پیش بینی کنیم، هم اکنون دشوار است.
این کارشناس اقتصادی همچنین درباره نرخ دلار تا پایان سال جاری پیش بینی کرد: قیمت دلار بستگی به توافقات برجام دارد، اما به نظر می رسد که در محدوده نرخ های فعلی با تلورانس بین 5 تا 10 درصد بالاتر و یا پایینتر به مسیر خود ادامه می دهد.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز