تهران ۱۹.۸۴° كمينه ۱۹.۸۴°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با «معاصر»:

شکست مذاکرات وین بسیار بعید است/ کاهش نرخ دلار و تورم با احیای برجام

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه احتمال شکست مذاکرات وین بسیار بعید است، گفت: به یقین با احیای برجام هم نرخ دلار و هم نرخ تورم در کشور کاهش پیدا می کند و هم یک آرامشی در بخش تجارت خارجی ایجاد خواهد شد.
کد خبر: ۳۸۲۵۲

شکست مذاکرات وین بسیار بعید است/ کاهش نرخ دلار و تورم با احیای برجام

هادی حق شناس در گفت و گو با «معاصر» با بیان این مطلب افزود: امروز رسیدن به یک تفاهم و احیای برجام مورد نیاز همه شامل اروپایی ها، آمریکایی ها، چین، روسیه و ایران است.
وی با بیان اینکه اگر برجام احیا نشود، مفهوم ساده آن این است که ایران باید کار خود را انجام دهد، تصریح کرد: یعنی ایران به هر میزان که دلش بخواهد می تواند غنی سازی انجام دهد و طبیعی است که غربی ها به هیچ وجه تمایل ندارند که غنی سازی ایران به بیش از 3.5 درصد برسد.
وی ادامه داد: کشورهای دیگر به خصوص کشورهای عربی منطقه، بیش از کشورهای غربی در زمینه احیای برجام حساسیت دارند و به دنبال آن هستند. چون تصور می کنند که اگر ایران به سراغ غنی سازی بیشتر از 3.5 درصد برود، بعدها ممکن است اتفاقات دیگری در منطقه بیفتد. بنابراین بعید است که برجام احیا نشود و همه دلایل و شواهد نشانگر این است که برجام احیا خواهد شد.


اقتصاد ایران درصورت شکست مذاکرات وین


حق شناس همچنین در پاسخ به اینکه درصورت شکست مذاکرات وین چه چشم اندازی از اقتصاد ایران قابل ترسیم است، بیان کرد: اگر فرض کنیم که برجام احیا نخواهد شد، باید توجه کنیم که بنیه اقتصادی ایران هم در بخش صنعت، هم در بخش کشاورزی و هم در بخش خدمات قوی است و علیرغم اینکه از سال 97 به بعد، دو شوک به اقتصاد ایران وارد شد، اما اگر بخواهیم بزرگی و عوارض این دو شوک را بسنجیم، کافی است به اقتصادی قوی و قدرتمندی مثل اقتصاد آمریکا توجه کنیم.
وی در این راستا تشریح کرد: در اقتصاد قوی آمریکا درپی شوک کرونا نرخ بیکاری زیر 5 درصد زمان ترامپ، تنها یک سال بعد به دو رقمی رسید. یا رشد اقتصادی جهان که تا سال ها مثبت بود، به پایین ترین سطح ممکن رسید. در حالی که اقتصاد ایران هم با شوک کرونا و هم با شوک تحریم ها مواجه بود.


دو راه برای نجات اقتصاد ایران


این کارشناس اقتصادی یادآور شد: اما به لحاظ اینکه حجم تجارت خارجی ما به نسبت تولید ناخالص ملی ما کمتر از 20 درصد بود، نه اینکه آسیب ندیده ایم و امروز مشکلی نداریم و علاقه مند هستیم که تحریم ها همچنان ادامه پیدا کند، اما منظور این است که بنیان اقتصاد ایران قوی است و این به معنای آن نیست که اگر برجام احیا نشود، اتفاق خاصی در ایران رخ خواهد داد.
حق شناس ادامه داد: البته مسائلی از این قبیل که اقتصاد ضعیف می شود، نرخ بیکاری ما افزایش پیدا می کند، تورم بالاتر می رود و این مسائل سر جای خود باقی می ماند؛ اما این تصور که یک فروپاشی اقتصادی اتفاق خواهد افتاد، چنین نیست و به عبارت دیگر وضعیت کشور بدتر از وضعیت فعلی نخواهد شد.
این اقتصاددان اظهار داشت: بنابراین آنچه که می تواند اقتصاد ایران را نجات دهد دو نکته است؛ نکته اول اینکه راه برتر این است که روابط ما با دنیا به روال عادی برگردد و این یک راه عقلایی است که ما بتوانیم از ظرفیت دنیا استفاده کنیم. اما راه دوم این است که بتوانیم از امکانات و زیرساخت های کشورمان به صورت بهینه استفاده کنیم و بهره وری آنها را ارتقا دهیم.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز