فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در برنامه ثریا به سوالات زیر در خصوص نقشه راه صنعت خودرو پاسخ داد:
در خصوص ترکیب سهامداری در صنعت خودرو توضیح دهید.
فاطمی امین: اشتباه بزرگی که در صنعت خودرو اتفاق افتاده سهام چرخهای یا خودسهامداری است. اکنون شرکتهایی سهامدار سایپا هستند که خود سایپا مالک آنها است. این امر چند خطا ایجاد میکند. زمانی سایپا درآمدش خوب بوده منابعی برده و سهام خود را خریده است الان ارزش بازار سایپا حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است که ۴۰ درصد آن خودسهامداری است و حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان میشود.
این امر باعث شده منابعی که باید برای تولید بیاید به سهامداری رفته و خودروساز نقدینگی ندارد پس وام میگیرد، هزینهها بالا میرود و باعث میشود خودرو گران شود.
یکی از ۹ پروژه ما در حوزه خودرو، اصلاح ساختار سهامداری و مالکیتی ایران خودرو و سایپا است.
چقدر مشکلات صنعت خودرو با چه برنامههای قرار است حل شود؟
فاطمی امین: وقتی نظام قیمت گذاری داریم که به کیفیت توجهای نمیشود همه زیان میکنند و فقط یک رانتی ایجاد میشود. اقدامات مهمی در وزارت صمت طی ۵ ماه گذشته انجام داده ایم. اگر صنعت خودرو را اصلاح کنیم همه (تولیدکننده، مصرف ننده و قطعه ساز) سود میبرند.
با توجه به مسائل خودرو اهدافی را تعیین کردیم. در سال ۱۴۰۱ باید ۱۵ درصد قیمت تمام شده خودرو پایین بیاید. اکنون دو قیمت بازار و قیمت خودروساز داریم. قیمت بازار با دلار تغییر میکند به دو دلیل، نخست اینکه تولید خودرو کمتر از تقاضا است و ۵۰۰ هزار دستگاه کسری داریم. دوم اینکه فرصت کافی برای سرمایه گذاری مردم نداریم و سادهترین کار خرید خودرو است.
قیمتهای خودرو واقعی نیستند و تا پایان سال آینده باید ۱۵ درصد قیمت تمام شده پایین بیاید. این کار از طریق روشهای مختلف از جمله تامین مالی مناسب، اصلاح ساختار مدیریتی صنعت خودرو و اصلاح رابطه بین قطعه ساز و خودروساز صورت میگیرد.
تولید خودرو چقدر است و چه میزان قرار است افزایش یابد؟
فاطمی امین: سال آینده یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید میشود. امسال میزان تولید به یک میلیون و صد هزار خودرو میرسد. ظرفیت تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه وجود دارد، اما برای تولید ۳ میلیون دستگاه در سال ۱۴۰۴ نیاز به سرمایه گذاری داریم.
در سال ۱۴۰۱ ساختار صنعت خودرو باید اصلاح شود. تولید افزایش مییابد و نگرانیم در نیمه دوم سال آینده حتی با کمبود تقاضا مواجه شویم.
برنامه ریزی شده در سال ۱۴۰۲ خودروی ۲ ستاره نداشته باشیم در ۱۴۰۴ فقط خودروی ۴ و ۵ ستاره داشته باشیم.
یکی از کارهای مهم اصلاح ساختار بازارهای زنجیره تامین خودرو است.
الان قیمت سازی در بازار خودرو اتفاق میافتد یکی از راههای مقابله با قیمت سازی، احراز اصالت خودرو است که ما آن را شروع کرده ایم و ارتباطی بین پلت فرمها با بیمه مرکزی برقرار شده تا احراز هویت صورت گیرد.
درباره زنجیره تامین خودرو توضیح دهید.
فاطمی امین: به طور مثال اینکه در ایران خودرو شرکت ساپکو با ۸۰۰ شرکت قطعه ساز باید ارتباط داشته باشد منسوخ شده است و شرکتهای بزرگ خودروسازی با چند مجموعه ساز کار میکنند این کار یعنی زنجیره تامین و ۳ فایده دارد. خودرو ساز را از درگیری با ۸۰۰ قطعه ساز آزاد میکند. قیمت و کیفیت قابل کنترل میشود و در طراحی مشارکت و سرمایه گذاری میشود.
چرا خودروهای داخلی در حوزه مصرف سوخت و تجهیزاتی همچون کیسه هوا وضعیت مطلوبی ندارند؟
فاطمی امین: وضعیت صنعت خودرو نابهنجار است، اما ما تصمیم گرفتیم در این صنعت تحولی ایجاد کنیم، میتوانستیم فقط ایراد بگیریم، اما این صنعت ظرفیت بالایی دارد و قابل اصلاح است.
چرا باید به صنعت خودرو توجه کنیم؟ ما در چشم انداز ۱۴۰۴ باید رتبه اول اقتصادی در منطقه باشیم، صنعت خودرو یکی از ۵ صنعتی است که اگر بتوانیم در آن سرآمد منطقه باشیم، چشم انداز ۱۴۰۴ قابل تحقق است به همین خاطر باید آن را اصلاح کنیم.
دستیابی به ۳ میلیون تیراژ خودرو امکان پذیر است؟
فاطمی امین: ما ناگزیر هستیم برای کاهش قیمت و بهبود کیفیت، تیراژ خودرو را افزایش دهیم. تقاضای خودرو در بازار موجود است چندین میلیون خودروی فرسوده در کشور داریم که باید جایگزین شوند.
به لحاظ سرمایه گذاری تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه در سال ظرفیت داریم. در سال ۱۴۰۱ ساختار صنعت خودرو اصلاح و سودآور میشود و این صنعت برای سرمایه گذاریهایی که باید اتفاق بیفتد تا به تولید ۳ میلیون دستگاه برسیم آماده خواهد شد.
قبول دارم که قیمت خودرو بالاست، اما قیمت نسبی خودرو و درآمد هم متناسب نیست. طبق برنامه رشد ۸ درصدی اقتصادی، درآمد سرانه افراد ارتقا پیدا میکند و متناسب با قیمت خودرو میشود.
در تعاملات بین المللی منتظر نتیجه مذاکرات نیستیم و تحریمها مانع ما نمیتوانند بشوند و قابل خنثی سازی هستند.
در مورد کاهش ۱۵ درصدی قیمت تمام شده خودرو توضیح دهید این قیمت با احتساب تورم خواهد بود؟
فاطمی امین: یک سری از خودروها الان با قیمت تمام شده عرضه میشوند بعضی از خودروها زیر قیمت تمام شده در حال عرضه هستند. ما برنامه ریزی که کردیم و شرایطی را فراهم میکنیم که خودروسازان در سال آینده قیمت تمام شده را ۱۵ درصد کاهش دهند البته این با احتساب قیمت ثابت است.
سال آینده هر چقدر تورم وجود داشته باشد خودرو نه تنها بیش از تورم و اندازه تورم افزایش قیمت نخواهد داشت بلکه ۱۵ درصد زیر تورم افزایش دارد و حتی در برخی از خودروها این افزایش قیمت، کمتر هم میشود.
به طور مثال خودرویی که الان ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد سال آینده با تورم ۳۰ درصدی قیمت آن ۲۶۰ میلیون میشود که ما برنامه ریزی کرده ایم قیمت تمام شده ۱۵ درصد کمتر شود یعنی قیمت خودرو با تورم ۳۰ درصدی به ۲۳۰ میلیون تومان و حتی کمتر میرسد.
انتهای پیام