تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۲.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
انتقاد رییس انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران در گفت و گو با «معاصر»:

تحریم حمل کالا به نام شرکت های ایرانی/ بیش از 60 درصد حمل و نقل زمینی ما در اختیار ترکیه است

رییس انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران درباره سهم ایران از حمل و نقل کشورهای اروپایی گفت: پیش از تحریم ها سهم ما از حمل و نقل کشورهای اروپایی در سطح بسیار بالا و خوبی بود؛ اما بعد از تحریم با عنایت به اینکه به موجب تحریم ها فروشندگان کالا نمی توانند به نام ایران کالا حمل کنند، بنابراین طبیعتا شرکت های ایرانی حمل کالا را با عوض کردن اسناد و به عبارتی با دورزدن و اقدامات این چنینی انجام می دهند.
کد خبر: ۳۸۲۸۸

تحریم حمل کالا به نام شرکت های ایرانی/ بیش از 60 درصد حمل و نقل زمینی ما در اختیار ترکیه است

جواد سمساریلر در گفت و گو با «معاصر» افزود: ما در حدود 17 هزار کامیون ترانزیت در اختیار داریم که غیر از کشورهای آسیای میانه به اروپا نیز سفر می کنند. در این راستا با توجه به مضایق و مشکلاتی که در ارتباط با حمل کالاها داریم، طبیعتا در حال حاضر این مزیت را بیشتر به شرکت های حمل و نقل خارجی به خصوص شرکت های حمل و نقل کشور ترکیه واگذار کرده ایم و حمل بیش از 60 درصد از کالاهای ما را در حوزه حمل و نقل زمینی، کشور ترکیه انجام می دهد.


حمل و نقل بین المللی گرفتار مصوبه ثبت سفارش است


وی با انتقاد از قوانین و مقررات حاکم بر بخش حمل و نقل بین المللی تصریح کرد: طی 5 سال گذشته ما گرفتار مشکل ثبت سفارش کالا هستیم. هیئت دولت 5 سال پیش مصوبه ای را تصویب کرده که در این مصوبه ورود کالا به کشور را بدون ثبت سفارش ممنوع دانسته است.
سمساریلر ادامه داد: ما به هر ارگان و سازمان و وزارتخانه ای این شکایت را بردیم اما تاکنون این مسئله حل نشده است. به این دلیل که قاعدتا ثبت سفارش یکی از مجوزهایی است که برای ترخیص کالا وجود دارد.
وی افزود: همه کالاهایی که بر اساس این قانون و مقررات چه از راه دریایی، چه زمینی و چه هوایی و ریلی وارد کشور می شوند، باید به گمرک تحویل داده شود. پس کالا درواقع زمانی وارد کشور می شود که با مجوزهای مربوطه از گمرک ترخیص می شود و یکی از این مجوزها ثبت سفارش است. لذا بحثی که در این مصوبه هیئت دولت وجود دارد، این است که با عنایت به قوانین امروز گمرکی کشور ما، ورود کالا به کشور زمانی است که از گمرک ترخیص شود.
این فعال بخش حمل و نقل یادآور شد: اما این مصوبه را در حالی در مرزهای ورودی کشور اجرایی می کنند که مرز ورودی تنها محل عبور است؛ نه محل ورود کالا. اما کامیون ها در مرزهای ورودی به دلیل نداشتن ثبت سفارش روزهای متوالی متوقف و معطل می شوند. بنابراین کالاهایی که باید به گمرکات مقصد مثل کرمان، هرمزگان و جاهای دیگر بروند، در مرزها تخلیه می شوند.


بازار مکاره مرزهای ورودی

وی ادامه داد: امروز مرزهای ورودی ایران، یک بازار مکاره ای است که متاسفانه دارای تجهیزات و انبار هم نیست. بنابراین هر کالایی که در آنجا خالی می کنند، در معرض باد و باران و آب است و وسایل تخلیه و بارگیری نیز وجود ندارد که همین مسئله منجر به خسارت های مالی و حتی جانی برای رانندگان می شود.
رییس انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران در عین حال با بیان اینکه هیچ پتانسیلی برای جذب سرمایه گذاری در بخش حمل ونقل بین المللی وجود ندارد، گفت: حمل و نقل اگر روان باشد، می تواند مشکلات کشور را حل کند و نیز برای حمل و نقل کننده درآمدزایی کند. اما با این مشکلات و مسائل کنونی هزینه ها به قدری بالاست که هیچ کسی حاضر به سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل بین المللی نیست.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز