تهران ۱۶.۵۱° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
یک کارشناس بازار خودرو در گفت و گو با «معاصر» تشریح کرد:

تاثیر احیای برجام بر قیمت خودروهای داخلی/ قیمت کدام خودروها با آزادسازی واردات کاهش می یابد؟

یک کارشناس بازار خودرو درباره تاثیرات آزادسازی واردات خودرو بر بازار خودرو در کشور گفت: به طور کلی حداقل حسن ورود خودروهای جدید به کشور این است که بر قیمت خودروهای کهنه ای که چندین سال است در بازار حضور دارند، تاثیر می گذارد و قیمت آنها را تعدیل می کند.
کد خبر: ۳۸۳۸۷

تاثیر احیای برجام بر قیمت خودروهای داخلی/ قیمت کدام خودروها با آزادسازی واردات کاهش می یابد؟

فربد زاوه در گفت و گو با «معاصر» با بیان این مطلب افزود: همچنین آزادسازی واردات خودرو به کشور، بازار خودروهای چینی را نیز تعدیل می کند. حتی اگر این واردات با دو شرط تعرفه بالا یا حق حسابی که برای قطعه ساز لحاظ کرده اند، اجرایی شود و قیمت آن بالا باشد، باز بر این موضوع تاثیرگذار است.
وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر به واسطه اینکه خودروی صفر کیلومتر خارجی در بازار وجود ندارد، خودروهای چینی قیمت های عجیب و غریبی را پیدا کرده اند و واردات خودرو قیمت خودروهای چینی را مقداری تعدیل می کند. اما این امر بر قیمت خودروهای تولید تاثیری نمی گذارد؛ چون درنهایت قیمت خودروهای دست دوم پایین می آید که در این بخش هم ناپایداری واردات مطرح است و اطمینانی به آن نیست.


بی ثباتی قوانین و ضوابط، آفت بازار خودرو


این کارشناس اقتصادی با اشاره به این مشکل اساسی در حاکمیت اظهار داشت: طی چند سال اخیر مشکل بزرگی که در حاکمیت وجود داشته، این است که قوانین دارای ثبات و پایداری نیستند. در چنین شرایطی که ثبات و پایداری در حوزه قوانین وجود ندارد، حتی اگر واردات خودرو هم انجام شود، در بازار همواره این احساس خطر وجود دارد که هر لحظه ممکن است جلوی واردات گرفته شود.
وی ادامه داد: لذا افت قیمت خودرو در بازار به دلیل عدم ثبات، کم خواهد بود. یعنی فعالان بازار احساس می کنند که نیازی نیست محصولات خود را ارزانتر بفروشد، چون درنهایت طی چند ماه آینده یا سال آینده مجددا جلوی واردات را خواهند گرفت.


زاوه در عین حال تاکید کرد: بنابراین وقتی چنین تصوری در بازار وجود دارد، بنابراین کاهش قیمت ها کند می شود. اما اگر این حس از بین برود و بحث اعتمادسازی اجتماعی نسبت به این موضوع ترمیم شود، حتی می تواند بر قیمت خودروهای صفر کیلومتر ایرانی هم تاثیرگذار باشد؛ از باب اینکه خودروهای دست دوم از مقبولیت کافی و محبوبیت خوبی برخوردارند و وقتی قیمت آنها کاهش یابد، خود به خود روی قیمت خودروهای صفر نیز تاثیر می گذارد و نرخ آنها را کاهش می دهد.


وی یادآور شد: منتهی چون این موضوع وجود ندارد؛ بنابراین در کوتاه مدت آزادسازی واردات خودرو چندان نقش کمک کننده ای در شرایط کنونی نخواهد داشت.


تاثیرات احیای برجام بر بازار خودروی داخلی


این کارشناس بازار خودرو همچنین در پاسخ به اینکه احیای برجام چه تاثیری بر بازار خودروی داخلی به دنبال خواهد داشت، گفت: به یقین کم و کیف این قضیه مهم است. اگر قرارداد موقت باشد، هیچ تاثیری بر بازار داخلی ندارد؛ اما اگر قرارداد دائمی باشد، به ویژه اینکه طی چند روز اخیر صحبت از مذاکرات مستقیم با آمریکا به میان آمده است، این تقریبا تاثیر آن را افزایش می دهد.
وی تاکید کرد: اما اگر این تبدیل به معاهده در کنگره آمریکا نشود، متاسفانه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اقتصاد ایران همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد. یعنی این خطر وجود دارد که رییس جمهوری بعدی روی کار بیاید و دوباره همه توافقات را کنسل کند.
زاوه در پایان خاطر نشان کرد: مگر اینکه بتوانند مذاکرات را به سمت و سویی ببرند که تبدیل به معاهده شود که در کنگره و سنای آمریکا مصوب شود و خیال ما راحت باشد که این دوباره باطل نخواهد شد. اگر این اتفاق بیفتد، بر بازار خودرو داخلی بسیار موثر است و در غیر این صورت متاسفانه هیچ تاثیر خاصی را به همراه نخواهد داشت.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز