تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۷.۷۹°
۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸

۲۱ هزار امضا در مخالفت با تخریب ۲۰۰ خانه تاریخی شیراز

چندی پیش در سفر رئیس دولت به استان فارس و شهر شیراز موضوع طرح توسعه حرم شاهچراغ و تخریب قسمت‌هایی از بافت تاریخی شیراز مطرح شد. بر همین اساس و بنا بر مصوبه هیات دولت ۲۰۰ خانه تاریخی در اطراف حرم شاهچراغ، از فهرست میراث فرهنگی خارج می‌‌‌شوند تا «طرح توسعه حرم شاهچراغ» پیش برود.
کد خبر: ۳۸۵۲۵

چندی پیش در سفر رئیس دولت به استان فارس و شهر شیراز موضوع طرح  توسعه حرم شاهچراغ و تخریب قسمت‌هایی از بافت تاریخی شیراز مطرح شد. بر همین اساس و بنا بر مصوبه  هیات دولت ۲۰۰ خانه تاریخی در اطراف حرم شاهچراغ، از فهرست میراث فرهنگی خارج می‌‌‌شوند تا «طرح توسعه حرم شاهچراغ» پیش برود.

این طرح مخالفت شدید کارشناسان و مردم شهر شیراز را به همراه داشته است. در همین ارتباط مخالفان این طرح کارزاری به راه انداختند که حالا تعداد امضاهای آن به ۲۱ هزار نفر رسیده است.

امضاکنندگان این کارزار با خطاب قرار دادن وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در متن این کارزار نوشته‌اند:

«همان ‌طور که مستحضرید خانه‌های تاریخی ایران، بازماندگان معماری اصیل ایرانی و اسلامی‌اند. متاسفانه اخیرا مطلبی در ارتباط با خروج ۲۰۰ خانه تاریخی شیراز از فهرست میراث فرهنگی و تخریب آن‌ها به‌ منظور توسعه حرم حضرت شاهچراغ (ع) منتشر شده است. در سال‌های پیش نیز تعداد بسیاری از این خانه‌های تاریخی برای اجرای طرح فوق تخریب شده‌اند که این موضوع تاریخ شیراز را با خطر جدی مواجه کرده است. ما مردم فرهنگ‌دوست ایران، از شما تقاضا داریم به‌عنوان متولی این حوزه، از خروج این خانه‌های تاریخی از فهرست میراث فرهنگی جلوگیری کرده و احیای آن‌ها را در اولویت اقدام قرار دهید.»

وسعت  بافت تاریخی شیراز به ۳۶۰ هکتار می رسد و در این محدوده بیش از ۲ هزار خانه باارزش وجود دارد اما طی سال‌های گذشته تعداد زیادی از این خانه‌ها نابود شده‌اند.

حالا با اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ ۵۷ هکتار دیگر از این بافت تاریخی و ارزشمند نابود خواهد شد.

کارزار مخالفت با تخریب خانه‌های تاریخی شیراز همچنان در آدرس اینترنتی (https://www.karzar.net/19931) در حال جمع‌آوری امضاست.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز