تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۸.۷۹°
۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۱

فوری: خبر بد برای کارگران| حقوق کارگران مشخص شد

عضو شورای عالی کار خبر از تعیین تکلیف سبد معیشت خانوار کارگری در هفته آینده داد و گفت: در نشست شورای عالی کار بررسی و احتمالا تصویب می‌شود.
کد خبر: ۳۸۵۸۸

فوری: خبر بد برای کارگران| حقوق کارگران مشخص شد

حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ و برای قشر ضعیف جامعه باید پنج میلیون تومان باشد. شورای عالی کار صرفنظر از افزایش ۶۰ درصدی در پایه حقوق کارگران باید درصدی هم بابت عقب افتادگی مزدی کارگران در نظر بگیرد. حقوق کارگران برای بسیاری از خانواده ها کافی نیست. اگر پایه حقوق کارگران ۶۰ درصد هم افزایش داده شود، عقب ماندگی مزدی سالهای دور کارگران را جبران نمی کند. حقوق کارگران از اهمیت بالایی برای این قشر از جامعه برخوردار است.

تشکیل نشست‌های تخصصی کمیته تعیین دستمزد کارگران

عضو شورای عالی کار با بیان اینکه تاکنون ۶ جلسه کمیته تخصصی دستمزد ذیل شورای عالی کار تشکیل شده است، گفت: پیشنهاد این کمیته در مورد سبد معیشت خانوار کارگری، هفته آینده در نشست شورای عالی کار بررسی و احتمالا تصویب می‌شود.

علی خدایی در مورد اینکه تاکنون چه تعداد از جلسات کمیته تخصصی دستمزد کارگران تشکیل شده است و آیا تکلیف سبد معیشت خانوار کارگری مشخص شده است، اظهار داشت: امسال تاکنون بین ۶ تا ۷ نشست تخصصی کمیته تعیین دستمزد کارگران ذیل شورای عالی کار تشکیل شده است و حتی در مورد سبد معیشت خانوار کارگری هم گزارشی تهیه شده است، اما سبد معیشت کارگری مراحل نهایی را طی نکرده است و احتمالاً روز شنبه در جلسه شورای عالی کار سبد معیشت خانوار کارگری پیشنهاد و تصویب خواهد شد.

وی در مورد اینکه آیا این اولین جلسه شورای عالی کار برای دستمزد است، عنوان کرد: در دولت جدید نشست‌های شورای عالی کار به صورت ماهانه برگزار می‌شود، تاکنون سه جلسه برگزار شده، اما در این شورا فقط برای حداقل دستمزد کارگران صحبت نمی‌شود و بقیه موارد هم در آن بررسی می‌شود.

عضو شورای عالی کار گفت: گزارش‌های تحقیقاتی مانند تعیین مزد منطقه‌ای و محاسبه سبد معیشت خانوار کارگری در کمیته تخصصی دستمزد بررسی می‌شود و گزارش آن روز شنبه هفته آینده به شورای عالی کار ارائه و احتمالا تصویب می‌شود.

خدایی همچنین در مورد اینکه آ‌یا وضعیت کارگران قبل و بعد از انقلاب بهتر شده است یا نه، خاطرنشان کرد: این مسئله نیاز به بررسی بیشتر دارد، وضعیت کارگران در برخی از موارد بهتر شده، اما در برخی موارد بهتر نشده است. به عنوان مثال در سال‌های اول انقلاب در مورد حداقل مزد کارگران به ویژه در سال ۱۳۵۸ رقم‌های خوبی تصویب شد و وضعیت کارگران خیلی بهتر شد، اما در سال‌های اخیر به واسطه تحریم‌های اقتصادی از یک طرف و فشار تورم و نیز تغییر سبک زندگی از دیگر سو، فشار زیادی به معیشت خانوار کارگری وارد شد، بنابراین اگر نسبت به معیار‌های اول انقلاب بسنجیم وضع معیشت کارگر بهتر شده، اما براساس معیار‌های امروزی معیشت کارگران تأمین نیست.

حداقل مزد کارگران برای سال آینده، طبق قانون کار با حضور شرکای سه جانبه، نماینده کارگران، کارفرمایان و دولت براساس دو معیار تورم موجود و سبد هزینه میانگین یک خانوار کارگری تعیین در شورای عالی کار مصوب می‌شود و مبنای تصمیم‌گیری کارفرکایان و کارگاه‌های کشور قرار می‌گیرد.

 
حجت‌الاسلام حسن نوروزی، نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در رابطه با تعیین حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ بیان داشت: حتما باید حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ و برای قشر ضعیف جامعه پنج میلیون تومان باشد.

وی تاکید کرد: البته این رقم، رقم زیادی نیست، اما بهتر از شرایطی است که در این بخش ترسیم بوده، یعنی بهتر از حقوق سه الی چهار میلیون تومانی است.

افزایش سقف معافیت مالیاتی؛ خواسته کارگران

در حالیکه سیاست‌گذاری‌های اخیر مالیاتی دولت به ضرر عامه‌ی مردم و مزدبگیران است، افزایش سقف معافیت مالیاتی، حداقل خواسته‌ای است که کارگران و شاغلانِ متعلق به دهک‌های فرودست و میانی دارند؛ تورمِ مهارنشده، افزایش نرخ کالا‌های اساسی به تبع افزایش نرخ مالیات واردات و خروج اقلام اساسی از معافیت مالیات بر ارزش افزوده، بار سنگینی بر دوش این دهک‌هاست؛ لااقل از درآمد‌های زیر خط فقر مالیات نگیرند!

ولی اسماعیلی (رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورا) در پاسخ به این سوال که آیا احتمال افزایش سقف معافیت مالیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ وجود دارد؛ می‌گوید: کمیسیون اجتماعی مجلس، با مالیات بر حقوق‌های بالای ۵ میلیون تومان که در بودجه سال آینده پیشنهاد شده مخالف است. سازمان برنامه و بودجه اخیراً اعلام کرده است افرادی که زیر ۶ میلیون تومان دریافتی دارند زیر خط فقر هستند بنابراین نمی‌توان برای افرادی که زیر این عدد را می‌گیرند مالیات تعیین کرد. پیشنهاد کمیسیون اجتماعی برای دریافت کف مالیات ۷ تا ۱۰ میلیون تومان است تا آثار تورمی که برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود، دامن این قشر را نگیرد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز