تهران ۲۵.۶۷° كمينه ۲۵.۴°  بیشینه ۲۶.۷۹°
۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱

فوری: تحریم ها برداشته شد

بر اساس آنچه از مباحث مطروحه در این جلسه می‌توان جمع‌بندی کرد این است که در شرایط موجود اساسا نتیجه داشتن و مابه ازای عینی مذاکره مستقیم با آمریکا روشن نیست.
کد خبر: ۳۸۶۱۶

فوری: تحریم ها برداشته شد

علی باقری روند مذاکرات وین را مثبت ارزیابی کرد و حسن نیت و جدیت جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.


،‌ محمود عباس‌زاده سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعضای کمیسیون روز گذشته جلسه فوق‌العاده‌ای با باقری معاون سیاسی وزارت امورخارجه و رئیس تیم مذاکره با اعضای ۱+۴ داشتند، گفت: در این جلسه باقری درباره روند مذاکرات وین گزارشی را ارائه کرد و به سوالات مطرح شده از سوی نمایندگان نیز پاسخ داد.

وی با بیان اینکه در این جلسه رئیس تیم مذاکره کننده ایرانی، روند مذاکرات وین را مثبت ارزیابی کرده و حسن نیت و جدیت جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد، افزود: باقری اعلام کرد که تابه‌حال هیچ گفتگوی مستقیمی با آمریکایی‌ها نداشته‌ایم.

نماینده مشکین‌شهر در مجلس تصریح کرد: بر اساس آنچه از مباحث مطروحه در این جلسه می‌توان جمع‌بندی کرد این است که در شرایط موجود اساسا نتیجه داشتن و مابه ازای عینی مذاکره مستقیم با آمریکا روشن نیست.

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس اضافه کرد: با وجود مثبت و روبه جلو بودن روند مذاکرات وین، هنوز مسائل مهمی باقی مانده است که باید بر سر آن مذاکره و توافق شود.

عباس‌زاده گفت: حق ماست که تمام تحریم‌ها لغو شود لیکن تا به امروز حریف لغو بخشی از آنها از آنها را پذیرفته است مجموعه قراین و شواهد و واقعیت ها از جمله برگه‌هایی که جمهوری اسلامی ایران در دست دارد نشان می دهد شرایط برای یک توافق خوب و برد- برد آماده است به شرط اینکه غربی‌ها هم حسن نیت و جدیت داشته باشند.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا دوشنبه شب در یک کنفرانس خبری درباره مذاکرات وین گفت، مذاکرات غیر مستقیم میان آمریکا و ایران در حال رسیدن به «مرحله آخر» است و تمامی طرفین باید در این زمینه، تصمیمات سخت سیاسی اتخاذ کنند.

مچنین گفت، مذاکرات اخیر در وین «یکی از سخت‌ترین مذاکراتی بوده‌اند که تا به امروز درباره بازگشت به برجام [توافق هسته‌ای] داشته‌ایم.»

تحریم‌ها علیه ایران باید تشدید شود
تحریم

«باب منندز» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در جلسه‌ای در کنگره ضمن اعلام مخالفت با ادامه مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های ایران، از دولت بایدن خواست که تحریم‌ علیه ایران و شرکت‌هایی را که با این کشور تعامل دارند، تشدید کند.

وی در سخنرانی خود ضمن ابراز نارضایتی از افزایش واردات نفت ایران از سوی چین گفت: «چین در حال خریداری نفت ایران با تخفیف است. چین در سال گذشته، ۳۵۰ تا ۶۵۰ هزار بشکه نفت خام در روز از ایران خریداری کرده که معادل انتقال ۱۰ میلیارد دلار به ایران می‌شود که این در تناقض با تحریم‌های فعلی است».

وی سپس با ابراز مخالفت با ادامه مذاکرات وین، از دولت بایدن خواست برای مقابله با برنامه هسته‌ای و موشکی و فعالیت‌های ایران در منطقه، سیاست‌ جدیدی را در پیش بگیرد و اجرای تحریم‌ها علیه ایران و شرکت‌هایی که با این کشور تعامل دارند را تشدید کند.

این سناتور دموکرات در این خصوص ادامه داد: «دولت (جو) بایدن باید تحریم‌ها علیه ایران را اجرا کند و شرکت‌های چینی که با ایران تعامل دارند را طوری هدف قرار دهد که متحمل هزینه‌های سنگینی شوند».

«تام کاتن» سناتور تندرو جمهوری‌خواه و از منتقدان برجام به همراه ۹ سناتور دیگر جمهوری‌خواه با ارسال نامه‌ای به «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا ضمن انتقاد از افزایش صادرات نفت ایران، خواهان اجرای تحریم‌ها علیه نفتکش‌های حامل نفت ایران و خریداران نفت ایران شدند.

سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا در نامه خود خطاب به رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا نوشتند: «مالکان کشتی و مشتریان نفت ایران در چین بیشتر ریسک می‌پذیرند، زیرا معتقدند که دولت شما برای تنبیه آنها به خاطر جرایمی که مرتکب می‌شوند، بسیار ضعیف و بلاتکلیف است»

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز