تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۸.۷۹°
۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۱

چه کسی مانع افزایش عیدی بازنشسته‌ها است؟

هر سال با نزدیک شدن به سال نو باید از عید و عیدی گفت، ولی وقتی نوبت به بازنشستگان تامین اجتماعی می‌رسد عید و عیدی نه یک خبر خوش بلکه غم‌نامه‌ای پر داغ و درد است که ظاهرا درست شدن آن به معجزه نیاز دارد.
کد خبر: ۳۸۷۱۶

چه کسی مانع افزایش عیدی بازنشسته‌ها است؟

آن طور که از داده‌های موجود پیداست و رییس کانون بازنشستگان کارگری تهران نیز این مسئله را تایید کرده است عیدی سال گذشته بازنشستگان تامین اجتماعی به یک حقوق هم نرسید و تنها حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان واریز شد. این عدد نه تنها نوید دهنده عیدی نبود، بلکه مرهم بر هیچ زخمی نیز نبود و عملا هیچ در هیچ بود.

حالا در حالی که تنها یک ماه تا پایان سال باقی مانده است از گوشه و کنار شنیده می‌شود که آش همان آش و کاسه همان کاسه است و ظاهرا باز هم عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی از یک پایه حقوق هم کمتر است.
حالا هم علی دهقان کیا، رئیس کانون بازنشستگان شهر تهران بار دیگر گفته است که بار‌ها پیگیری کرده که بازنشستگان تأمین اجتماعی مانند کارگران عیدی دریافت کنند که نتیجه بخش نبوده.

آن طور که از شایعات بر می‌آید در بهترین حالت عیدی بازنشستگان چیزی به اندازه کارمندان دولت است. این یعنی حقوق و مزایای بازنشسته تا زمان کار کارگری محاسبه می‌شود و بعد از بازنشستگی هم اعتبار کمتری از بازنشسته دولتی دارد، اما وقت عیدی دادن عیدی با متر کارمند دولت ریخته می‌شود که از عیدی کارگر مشغول به کار کمتر است.
در این میان سعی شد با اقداماتی مثل رفاه بانکی که وام ۵۰ میلیون به بازنشستگان می‌دهد مقداری از این فاصله معنادار کاسته شود، اما این رفاه کارت نیز چندان مورد استقبال بازنشستگان قرار نگرفت.

دهقانی‌کیا با اشاره به اینکه بازنشسته حداقل بگیر تأمین اجتماعی با ۳۰ سال سابقه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند در نتیجه توان پرداخت اقساط چنین وامی را ندارد به برنا گفت: مسئله دیگر این است که اجناس تحت پوشش کارت اجناس خوبی نبودند.

اما چرا عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی چنین قصه پر غصه‌ای دارد؟ چه کسی مانع افزایش عیدی بازنشستگان می‌شود؟ مشکل بدهی‌های سنگین تامین اجتماعی و بدهی‌های سنگین دولت به تامین اجتماعی است. تنها در یک نمونه هنوز اقدامی از سوی دولت برای پرداخت بدهی ۸۹ هزار میلیارد تومانی آن به سازمان تأمین اجتماعی در سال جاری در قالب واگذاری سهام انجام نشده است. هر چند ظاهرا به تازگی در هیئت امنای تامین اجتماعی صحبتی شده است که ۶۹ هزار میلیارد تومان از ۸۹ هزار میلیارد تومان بدهی دولت در سال جاری پرداخت شود. اما کسی نگفته است که چرا دولت تمام بدهی تامین اجتماعی را نمی‌دهد؟

در تمام این سال‌ها طرح‌های مختلفی برای بهبود وضع حقوق و عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی مطرح شد که هیچ کدام به جایی نرسید. طرح همسان سازی حقوق‌ها که یک قصه قدیمی بی‌پایان است. یک سان شدن عیدی کارگر بازنشسته و شاغل هم که رویا است. طرح دیگری که برای افزایش حقوق بازنشستگان، مطرح می‌شود، افزایش حقوق با محصولات بیمه‌ای است که البته دراین‌رابطه هم هنوز چیزی مشخص نیست و وزیر اقتصاد هنوز اعلام نکرده که مدل عملیاتی این طرح چیست.

به هر شکل وضعیت فعلی به هیچ شکل شایسته بازشنستگان تامین اجتماعی نیست. مخاطبان سلام نو در این مدت سوالات مختلفی در این زمینه طرح کردند. از جمله از چرایی تفاوت حقوق بازنشستگان مختلف سوال پرسیدند؟ مخاطبی دیگر پرسید که چرا حقوق و مزایای کارگران «کارگری» و عیدی آن‌ها «کارمندی» است؟

این سوالات سوالاتی درست است که به نظر می‌رسد کسی مایل به پاسخگویی درست به آن‌ها نیست. دولت نیز در این مقطع چه بخواهد چه نخواهد بعید است بتواند تغییر اساسی در وضعیت کلی حقوق و عیدی‌ها ایجاد کند و عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی و حتی غیر تامین اجتماعی را افزایش جدی دهد. در نهایت باید گفت مانع اصلی افزایش عیدی کارگران بازنشسته وضعیت اقتصادی، سیاستگذاری‌های غلط و عدم اراده لازم بر تغییر وضعیت سیستم اداری کشور است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز