تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۳.۷۹°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
یک اقتصاددان در گفت و گو با معاصر تاکید کرد:

بودجه دولت باید شفاف، منطقی و درجهت پیشرفت اقتصاد باشد

یک کارشناس بودجه و اقتصاددان با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران به شدت نیاز به ثبات اقتصادی دارد، گفت: هر سیاستی که ثبات اقتصادی را خدشه دار کند، یک سیاست غیرمنطقی، غیرعلمی و غیرکارا است و به همین دلیل اقتصاد ایران نیاز به انضباط اقتصادی دارد.
کد خبر: ۳۸۷۴۰

بودجه دولت باید شفاف، منطقی و درجهت پیشرفت اقتصاد باشد

مهدی پازوکی در گفت و گو با معاصر با بیان اینکه انضباط اقتصادی شامل سه بخش انضباط پولی، انضباط مالی و انضباط اداری است، افزود: در حوزه انضباط پولی، سیستم بانکی باید سعی کند که انضباط پولی را بر نظام بانکی و اقتصادی کشور حاکم کند؛ بدهی های معوقه دولت به بانک مرکزی و همچنین بدهی های معوقه بخش خصوصی را کاهش دهد و سعی کند که سیاست پولی آن هماهنگ با سیاست مالی آن باشد.
بودجه دولت باید شفاف، منطقی و درجهت پیشرفت اقتصاد باشد
وی ادامه داد: انضباط مالی در سند بودجه قابل تحقق است و در این بخش بودجه دولت باید شفاف، منطقی، واقعی و درجهت پیشرفت و توسعه اقتصاد ایران باشد. بنابراین دولت باید مخارج غیرضرور خود را کاهش دهد و مالیات منبع اصلی درآمد بودجه جاری دولت باشد و پول نفت صرف اجرای پروژه های زیربنایی و انتقال تکنولوژی شود.
پازوکی تاکید کرد: البته این امر به معنای افزایش نرخ مالیات نیست و در شرایط کنونی اقتصاد ایران به شدت با افزایش نرخ مالیات مخالف هستم. چون افزایش نرخ مالیات رکود را در اقتصاد ایران تشدید می کند. لذا باید دو اقدام در سیستم مالیاتی ایران انجام شود که یکی جلوگیری از فرار مالیاتی و دیگری از بین بردن معافیت های مالیاتی است.


جلوگیری از فرار مالیاتی موجب انضباط مالی در سیستم بودجه می شود


وی با ارائه یک مثال تشریح کرد: به طور نمونه افرادی که دارای درآمد بیشتری هستند از جمله اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و حتی رزمندگان قطعا باید مالیات پرداخت کنند. همانطور که معلمان و کارمندان عالی رتبه دولت، مالیات می پردازند. لذا مالیات بر مجموعه درآمد حاکم شود و هر کسی که درآمد بالایی دارد، باید مالیات پرداخت کند.


این اقتصاددان با بیان اینکه بخشی از اقتصاد ایران مالیات پرداخت نمی کنند، افزود: دولت همچنین باید جلوی فرار مالیاتی را بگیرد و این رویکرد منتج به انضباط مالی در سیستم بودجه می شود. یعنی مخارج دولت باید متعادل با درآمدهای دولت باشد.


وی همچنین درخصوص انضباط اداری تصریح کرد: در همه جای دنیا تلاش می کنند که بهترین نیروهای انسانی را از طریق برگزاری آزمون و مسابقات علمی جذب بدنه دولت کنند. اما متاسفانه در کشور ما اکثر فارغ التحصیلان دانشگاه های مطرحی مانند دانشگاه شریف جذب اقتصاد ما نمی شوند و برعکس از دانشگاه های درجه 4 و 5 جذب می شوند؛ به دلیل اینکه آنها پارتی و رابطه دارند. اما درمقابل، بهترین دانشگاه های دنیا به دانشجویان دانشگاه شریف پذیرش می دهند و از حضور آنها استفاده می کنند، بدون اینکه پارتی بازی در این زمینه دخیل باشد.


انضباط اداری نیازمند تحول در سیستم اداری است


پازوکی اضافه کرد: بنابراین انضباط اداری نیاز به تحول سیستم اداری ما دارد. متاسفانه سیستم اداری ما بیمار است و نیروهای کارآمد را کمتر جذب می کند و با نیروی متخصص هم نمی شود تحکمی برخورد کرد و باید منطقی و علمی برخورد شود.


این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه خوشبختانه یکی از مزیت های اقتصاد ایران دارابودن نیروی انسانی متخصص است، افزود: ما در این زمینه از کشورهای جنوب خلیج فارس و شمال ایران بسیار بالاتریم و این مزیت می تواند به رشد بهره وری در اقتصاد ایران کمک کند.


این تحلیلگر مسائل اقتصادی کشور تاکید کرد: بنابراین مجموع سه عامل انضباط پولی، انضباط مالی و انضباط اداری منتج به ثبات اقتصادی می شود و در کنار آنها تعامل با جامعه جهانی باید به جای سیاست تقابل با دنیا در دستور کار قرار بگیرد.


پازوکی در پایان خاطرنشان کرد: من به شدت با سیاست تقابل با دنیا مخالفم و باید سیاست تعامل با دنیا را در پیش بگیریم تا ثبات اقتصادی حاکم شود. این ثبات اقتصادی منتج به این خواهد شد که هماهنگی های لازم بین سیاست های پولی، مالی و اداری ایجاد شود و کشور در روند رشد و توسعه و پیشرفت قرار بگیرد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز