تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۹.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
یارانه| یارانه نقدی|فوری: یارانه نقدی این افراد قطع شد| یارانه بگیران بخوانند

فوری: یارانه نقدی این افراد قطع شد| یارانه بگیران بخوانند

حائری معاون برق و انرژی وزیر نیرو: طبق بند یک تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۰، مشترکانی که بالاتر از الگوی مصرف، برق مصرف می‌کنند، یارانه به آنها پرداخت نخواهد شد.
کد خبر: ۳۸۸۸۰

خبر مهم درباره یارانه| یارانه بگیران بخوانند

یارانه نقدی که از آذر سال ۸۹ در قالب طرح هدفمندسازی‌ یارانه‌ها به خانوارهای ایرانی پرداخت می شود مبلغ آن 40 هزار و ۵۰۰ تومان بود. یارانه نقدی توسط احمدی نژاد رییس جمهور وقت ایران به مردم پرداخت شد و پس از گذشت حدود 11 سال همچنان، مبلغ یارانه نقدی تغییری نکرده است. این به آن معنی است که یارانه نقدی هم نمی‌توانست گرهی از مشکلات معیشتی مردم کم کند. دولت سیزدهم در صدد است که ارز 4200 تومانی را حذف کند و مبلغ یارانه نقدی را افزایش بدهد.

جزئیات جدید یارانه نقدی

حائری معاون برق و انرژی وزیر نیرو: طبق بند یک تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۰، مشترکانی که بالاتر از الگوی مصرف، برق مصرف می‌کنند، یارانه به آنها پرداخت نخواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر دولت دست به اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی در این شرایط نزند مجبور است که از بانک مرکزی استقراض کند لکن برخی‌ها معتقدند که اگر این استقراض صورت گیرد تورم سرسام آوری در کشور به وجود خواهد آمد.

با اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها تا دقایقی دیگر یارانه نقدی بهمن ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود، با انجام این واریزی دولت در یک نوبت دیگر باید دو یارانه نقدی و معیشتی بنزین اسفند ماه را پرداخت کند تا پرونده یارانه‌های امسال بسته شود. اما وضعیت پرداخت یارانه‌ها در سال آینده چگونه است؟

براساس اظهارات عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۱ درباره هدفمندی یارانه‌ها در کمیسیون تلفیق بودجه تصویب شد.

طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، میزان یارانه نقدی و معیشتی رقم ۷۳.۸ هزار میلیارد تومان و میزان یارانه برای تامین کالاهای اساسی ۱۰۹ هزار میلیارد تومان و یارانه دارو، تجهیزات پزشکی، تکمیل بیمه سلامت برای افراد فاقد بیمه و تامین دارو برای بیماران خاص و صعب‌العلاج ۷۰ هزار میلیارد تومان و یارانه نان و خرید تضمینی گندم ۷۱ هزار میلیارد تومان تعیین شد.

براساس این اظهارات یعنی میزان یارانه نقدی و معیشتی بنزین برای سال آینده تغییری نمی‌کند. اما تغییر اصلی برای واریز این دو یارانه ادغام بودجه آنهاست. در سنوات گذشته بودجه یارانه معیشتی بنزین و یارانه نقدی به صورت جداگانه در قانون بودجه سال بعد منطور می‌شد اما این اتفاق امسال نیافتاد.

این تغییر نشان می‌دهد که به احتمال زیاد واریز این دو یارانه ادغام می‌شود. یعنی یارانه بگیران به جای دو نوبت در یک نوبت کل یارانه ماهانه خود را دریافت کنند.

دولت مردان و نمایندگان مجلس نیز در هفته‌های اخیر به این موضوع اشاره کرده‌اند، البته یک تغییر مهم دیگر در این یارانه‌ها وجود دارد. دولت بارها اعلام کرده که جامعه هدف دریافت یارانه جمعیت ۶۰ میلیون نفری است که یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کند.

براساس لایحه بودجه، در ظرف سه ماه سه دهک از یارانه بگیران نقدی شناسایی و حذف می‌شوند. در این حالت مبلغ یارانه‌ها برای ۶۰ میلیون نفر حدود ۱۰۰ هزار تومان است. از آنجایی که هنوز جزئیات حذف یارانه بگیران اعلام نشده، احتمالا با تاخیر انجام شود.

یارانه کالا، گندم و دارو نقدی است؟

نکته اساسی درباره واریز یارانه‌ها در سال آینده یارانه ۱۰۹ هزار میلیارد تومانی برای تامین کالاهای اساسی، یارانه ۷۰ هزار میلیارد تومانی برای دارو و یارانه ۷۱ هزار میلیارد تومانی گندم است.

براساس اظهارات قبلی نمایندگان قرار است یارانه کالاهای اساسی به صورت نقدی یا کارت خرید کالا در اختیار خانوارها قرار بگیرد. نمایندگان می‌گویند تا زمانی که دولت زیرساخت لازم را فراهم کند باید آن را به صورت نقدی پرداخت کند و پس از آن باید بن کارت خرید کالا به خانوارها بدهد.

اما احتمالا یارانه خرید دارو و گندم به صورت یارانه پنهان در اختیار مردم قرار بگیرد. یعنی به جای این که قیمت‌ها افزایش یابد و مردم یارانه بیشتری دریافت کنند، دولت این یارانه را به تولید کننده می‌دهد.

به جز یارانه نقدی و معیشتی، روش اجرای یارانه کالاهای اساسی، گندم و دارو به صورت قطعی مشخص نیست و امکان دارد اظهارات دولتی‌ها و مجلسی‌ها در مرحله اجرا تغییر کند.

ادغام دو یارانه نقدی و معیشتی

در حال حاضر یک خانواده چهار نفره ۱۸۲ هزار تومان یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ دریافت می‌کند و ۱۷۳ هزار تومان نیز یارانه معیشتی بنزین می‌گیرد که در مجموع حدود ۳۵۰ هزاز تومان است.

در بودجه یارانه نقدی دو نکته وجود دارد که نشان می‌دهد دولت به دنیال ایجاد تغییر در برنامه پرداخت یارانه‌هاست. از یک طرف بودجه دو یارانه ادغام شده و از سوی دیگر دولت فوریت سه ماهه برای حذف سه دهک از یارانه‌بگیران در نظر گرفته است.

دولت در لایحه بودجه سال آینده بودجه یارانه‌های نقدی و معیشتی به صورت تفکیک شده نیاورده و در مجموع ۷۳ هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت یارانه‌های نقدی درنظر گرفته است

احتمالا قصد دولت این است که این دو یارانه را در هم ادغام کند. با پرداخت ماهانه ۳۵۰ هزار تومان یارانه نقدی و معیشتی به صورت یکجا، حدود ۴۵۰ هزار تومان از کل یارانه‌ای که معاون اقتصادی رئیس جمهور گفته باقی می‌ماند که به گفته او به صورت بن خرید کالا در اختیار خانوارها قرار می‌گیرد.

مبلغ کوپن خرید کالا کمتر از قیمت۱۰ کیلو برنج ایرانی است، احتمالا یک خانوار چهار نفره با کوپن ۴۵۰ هزار تومانی بتواند چند کیلو مرغ و چند کیلو برنج بخرد.

یارانه معیشتی چیست؟

یارانه نقدی برای کمک به اقشار کم درآمد جامعه مطرح شد. یارانه نقدی در سال های بعد از سبد خانوارهای پولدار حذف شد. با قول هایی که رئیسی داده است یارانه نقدی در دولت جدید با تغییراتی همراه خواهد شد.

آنطور که رئیس‌جمهور توضیح داده این یارانه نوعی وام قرض الحسنه است که با کارمزد دو درصد پرداخت می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان گفت که این یارانه بلاعوض است، اما نکته اصلی اینجاست که ابراهیم رئیسی گفته دولت به خانوار‌هایی که توان پرداخت ندارند کمک می‌کند.

​در این وعده رئیسی پیش‌بینی شده که به خانوار‌هایی که توانایی بازپرداخت اقساط را نداشته باشند یارانه بازپرداخت اقساط تعلق می‌گیرد. معمولا حمایت‌های دولتی به گروه‌هایی مثل افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و افراد با درآمد کم تعلق می‌گیرد. براساس برآورد‌ها این پنج دهک شامل افرادی می‌شوند که هر دو یارانه نقدی و معیشتی را دریافت می‌کنند.

یارانه معیشتی در آذرماه چگونه پرداخت خواهد شد؟

با واریز یارانه ۲۰۰ هزار تومانی از آذر امسال، یارانه پنج دهک اول جامعه چندین برابر می‌شود. خانوار‌هایی که در سه دهک اول باشند با فرض یک خانواده پنج نفره، یارانه‌ای می‌گیرد به شرح زیر است.

یارانه نقدی : ۲۲۷ هزار تومان (زمان پرداخت ۱۰ آذر)

یارانه معیشتی بنزین : ۲۰۵ هزار تومان (زمان پرداخت ۲۰ آذر)

یارانه جدید : یک میلیون تومان (زمان پرداخت احتمالا آخر آذر)

اگر یک خانواده در دهک‌های چهارم و پنجم باشد، وضعیت یارانه‌هایی که از آذر دریافت می‌کنند به شرح زیر است:

یارانه نقدی : ۲۲۷ هزار تومان (زمان پرداخت ۱۰ آذر)

یارانه معیشتی بنزین: ۲۰۵ هزار تومان (زمان پرداخت ۲۰ آذر)

یارانه جدید: ۷۵۰ هزار تومان (زمان پرداخت احتمالا آخر آذر)

یارانه جدید دولت همان یارانه ۲۰۰ هزار تومانی است که ابراهیم رئیسی وعده داد در برنامه‌های اقتصادی خود اجرا می‌کند و به پنج دهک اول تعلق می‌گیرد. زمان واریز یارانه ۲۰۰ هزار تومانی چه زمانی است؟

آنطور که رئیس‌جمهور توضیح داده این یارانه نوعی وام قرض الحسنه است که با کارمزد دو درصد پرداخت می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان گفت که این یارانه بلاعوض است، اما نکته اصلی اینجاست که ابراهیم رئیسی گفته دولت به خانوار‌هایی که توان پرداخت ندارند کمک می‌کند.

رییس جمهوری؛ در برنامه‌های اقتصادی خودش اعلام کرده یکی از برنامه‌هایش برای کمک به معیشت خانوار پرداخت یارانه جدید است.

زمان واریز یارانه ۲۰۰ هزار تومانی براساس اظهارات ابراهیم رئیسی آذر امسال است، یعنی حدود دو ماه دیگر. یارانه ۲۰۰ هزار تومانی وعده‌ای است که رئیس‌جمهور دولت سیزدهم داده و گفته که به پنج دهک اول پرداخت می‌شود.

به گفته او قرار است برای خانوار‌های پنج دهک اول کارت اعتباری معیشت صادر شود. این کارت‌ها هر ماه به‌ازای هر نفر بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان شارژ می‌شوند. پنج دهک اول جمعیت کشور این یارانه را می‌گیرند، با این تفاوت که دهک‌های اول، دوم و سوم به ازای هر نفر ۲۰۰ هزار تومان و دهک‌های چهارم و پنجم به ازای هر نفر ۱۵۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز