تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰

اولویت اصلی تحول دیجیتال برای شرکت‌های بیمه‌ای دنیا

امروزه تحول دیجیتال برای شرکت‌های بیمه‌ای دنیا به یک اولویت اصلی تبدیل شده است.
کد خبر: ۳۸۹۴۷

اولویت اصلی تحول دیجیتال برای شرکت‌های بیمه‌ای دنیا

این شرکت‌ها دریافته اند که در دنیای دیجیتالی امروز، بسیاری از کسب و کار‌ها محو می‌شوند و شرکت‌های سازگار که از ایده‌های نوآورانه استفاده می‌کنند و می‌توانند خود را با روند‌های فناوری تطبیق دهند باقی خواهند ماند.

ازطرفی بر طبق آخرین نظر سنجی موسسه حسابرسی، بیش از ۸۰ درصد مشتریان تمایل دارند در هر زمان، هر مکان و با هر کانال ارتباطی راه دور ودیجیتال (مانند ایمیل، موبایل و تلفن) که برای آن‌ها سهولت بیشتری دارد باکارگزاران و نمایندگان بیمه‌ای تعامل داشته باشند و خدمات مورد نظر را دریافت کنند.

درصنعت بیمه ایران، نقطه آغاز تحول دیجیتال حمایت از فعالیت‌های نوآورانه به خصوص در اکوسیستم استارت آپی اینشورتک است.

این استارت آپ‌ها با نوآوری تغییرات اساسی در زنجیره ارزش بیمه ایجاد می‌کنند.

درحمایت از این استارت آپ‌ها و رفع موانع و چالش‌های فعالیت‌های آن‌ها، نهاد‌های بالا دستی مانند دولت، مجلس، وزارت اقتصاد و دارایی، بیمه مرکزی و پژوهشکده بیمه نقش بسزایی دارند.

عمده موانع و چالش‌هایی که استارت آپ‌های اینشورتک با آن رو به رو هستند درچهار بخش زیر ساخت‌های قانونی، زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری، نیروی انسانی و فرهنگی و استفاده از فروش و خدمات الکترونیکی خلاصه می‌شود.

در رفع موانع زیر ساخت‌های قانونی، نقش دولت و وزارت اقتصاد بسیار پر رنگ است و می‌توانند قوانین دست و پا گیر اعم از مالیات و بیمه را از سر راه استارت آپ‌ها بردارند.

اگر یک استارت آپ بخواهد در فضای تجارت الکترونیک، فعالیت کند به درگاه پرداخت و نماد اعتماد نیاز دارد، اما برای اخذ نماد اعتماد با برخی چک لیست‌ها و مجوز‌های متعدد مواجه می‌شود که سازمان‌های متولی در مسیر آن قرار می‌دهند درحالیکه دولت می‌تواند با فراهم سازی یک بستر سند باکس، مجوز فعالیت در یک چارچوب و با حجم فعالیت مالی محدود را صادر کند.

دراین صورت، استارت آپی که فعالیت آن از حجمی فراتر رفت و می‌خواهد وارد تجارت سازی شود مجوز‌های لازم را باید دریافت کند.

همچنین دراین بخش، تقش بیمه مرکزی در ایجاد ساختار‌های لازم برای صدور سریع ترمجوز کارگزاری‌های آنلاین حائز اهمیت است.

دررفع موانع زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری نیز از دولت انتظار می‌رود با توجه به هزینه بالای خرید یا اجاره تجهیزات سرور با ارائه بسته‌های حمایتی مانند پرداخت انواع تسهیلات با سود کم و یا واگذاری موقت سرور وتجهیزات سخت افزاری از استارآپ‌ها حمایت کند.

همچنین عمده چالش استارت آپ‌ها و فعالیت نوآورانه دردیجیتالی سازی فرایند‌های فروش و خدمات الکترونیک، عدم دسترسی به سرویس‌های دولت الکترونیک از جمله ثبت احوال، سامانه جامع تجارت، تامین اجتماعی، راهداری، و امثالهم است که انتظار می‌رود بیمه مرکزی و معاونت فناوری اطلاعات ریاست جمهوری با دریافت API‌های مناسب و ایجاد دسترسی به فعالان صنعت بیمه در رفع این چالش تاثیر گذار باشند.

مشکل درتامین نیروی انسانی متخصص نیزازعمده مشکلات بخش نوآوری و فناوری شرکت‌های بیمه و همچنین استارت آپ هاست که در حال حاضر شرایط مالی کشور به شکلی پیش رفته که افراد متخصص و نیروی انسانی نخبه وتحصیلکرده به دلیل تامین امنیت شغلی جذب یک شرکت دولتی و یا خصوصی معتبر می‌شوند.

بر این اساس، اکوسیستم استارت آپی و بخش‌های فناوری اطلاعات بیمه‌ها با کمبود نیروی کار متخصص مواجه اند. دراین راستا، انتظار می‌رود مجلس و دولت سیاست لازم برای تربیت و نگهداری نیروی انسانی متخصص را اتخاذ و به نهاد‌های مربوطه ابلاغ کنند.

به نظرمی رسد، اهمیت به بخش چهارم موانع، یعنی فرهنگ استفاده از فروش و خدمات الکترونیکی و رفع چالش‌های آن پیش زمینه شروع تحول دیجیتال در شرکت‌های بیمه باشد.

بی تردید اگر این تغییر نگرش اتفاق بیفتد، شرکت‌های بیمه می‌توانند نقش و تاثیر خود را در جامعه افزایش دهند و با جلب اعتماد عمومی، می‌توان امیدوار بود ضریب نفوذ بیمه در کشور هم رشد و توسعه پیدا کند.

ازآن جایی که تحول دیجیتال در صنعت بیمه بسیار کند پیش می‌رود در این مسیر وزارت اقتصاد و دولت با تغییر در سیاست گذاری و قانون گذاری و ارائه نقشه راه بیمه گری دیجیتال، می‌توانند به این روند سرعت ببخشند.

درواقع شرکت‌های بیمه باید ملزم به تدوین و اجرای سند بیمه گری دیجیتالی شوند.

توجه به این سند، شرکت‌های بیمه را ناگزیر می‌کند به بخش فناوری اطلاعات توجه و زیر ساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری خود را تقویت کند.

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه سینا

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز