تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۴.۷۹°
۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
زمین| زمین مجانی| متقاضیان زمین مجانی بخوانند

فوری: متقاضیان زمین مجانی بخوانند

وزیر راه و شهرسازی گفت: به خانوارهایی که سه تا چهار فرزند داشته باشند، زمین مجانی برای ساخت مسکن داده می‌شود.
کد خبر: ۳۸۹۸۰

فوری: متقاضیان زمین مجانی بخوانند

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که ۴۸ درصد از سبد هزینه خانوارهای شهری مربوط به مسکن است، گفت: در شهرهای بزرگ این رقم به ۶۰ درصد سبد خانوار می‌رسد.

رستم قاسمی روز یکشنبه در مراسم گلنگ زنی ساخت واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن در کرمانشاه از وجود ۹ میلیون جوان ازدواج‌ نکرده در کشور خبر داد و گفت: مشکل بخش قابل‌ توجهی از این جوانان برای ازدواج، موانع اقتصادی بویژه نداشتن مسکن است که ما در این راستا ثبت‌نام مجردها در طرح نهضت ملی مسکن را پیش‌بینی کردیم.
وی همچنین خبر داد: به خانوارهایی که سه تا چهار فرزند داشته باشند، زمین مجانی برای ساخت مسکن داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در گام اول ساخت دو میلیون مسکن را طی دو سال آینده در کشور در قالب طرح نهضت ملی مسکن در برنامه قرار دارد، افزود: پیش‌ از پایان گام اول هم گام دوم را آغاز خواهیم کرد اما طبیعی است حرکت در گام اول سخت‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه برای هر استان یک سقف مشخص در ساخت مسکن داریم، گفت: به استان‌ها ابلاغ شده که شروع عملیات اجرایی در گام نخست در یک برنامه دو ساله باشد.

قاسمی با بیان اینکه حدود یک میلیون واحد مسکن مهر بر روی زمین‌های دولتی ساخته شده است، گفت: بنا داریم کل واحدهای مسکونی در طرح نهضت مسکن را در بر روی زمین‌های دولتی بسازیم.

وی تاکید کرد: آماده‌سازی مقدمات طرح مسکن مهر حدود چهار سال به طول انجامید اما در طرح جهش نهضت تولید مسکن طی چند ماه آماده‌سازی‌ها را انجام دادیم و هم‌اکنون بیش‌ از دو میلیون واحد مسکونی آماده زیر بار رفتن و آغاز عملیات اجرایی است و یک میلیون و چهارصد هزار هکتار زمین نیز برای این منظور آماده استفاده شده است.

به گفته‌ وزیر راه و شهرسازی، اگر شناسایی حدود ۶۰۰ هزار هکتار زمین جدید غیر از مناطق روستایی انجام شود، دیگر برای ساخت واحد مسکونی در مناطق شهری مشکلی نخواهیم داشت.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در زمینه تامین زمین گام‌های خوبی برداشته‌ شده و اکنون تاسیس بانک زمین هم در مراحل نهایی قرار دارد.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی باید به‌صورت واقعی و با تمام توان انجام شود و هیچ اقدام نمایشی نباید در این زمینه وجود داشته باشد، اظهار داشت: متقاضیان خانه‌دار شدن بسیار زیاد هستند و باید تلاش کنیم که حتی بیش‌ از چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال آینده در کشور بسازیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به هماهنگی با بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات برای ساخت این واحدها هم گفت: این‌موضوع کار بسیار سنگین و زمانبری بود که طی چند ماه گذشته انجام شد و علاوه‌ بر آن با بیمه و مالیات نیز هماهنگی و رایزنی‌های لازم صورت‌ گرفته است.

قاسمی با بیان اینکه ما اشکالات و نقص‌های مسکن مهر را در طرح نهضت ملی مسکن برطرف کرده‌ایم، یادآور شد: تراکم مسکن مهر ۱۲۰ واحد در هکتار بود که ما این را در طرح نهضت ملی مسکن به یک‌سوم کاهش داده‌ایم و فاصله بلوک‌ها را زیاد کرده‌ایم مثلاً در شهرهایی که ساختمان چهار طبقه وجود ندارد، اجازه ساخت آپارتمان چهار طبقه‌ ندادیم تا هم فضا و ساختار شهر را حفظ کنیم و هم فضای تنفس و زندگی راحت تری را برای مردم به وجود بیاوریم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به همکاری مجلس برای تامین مالی صندوق ملی مسکن اظهار کرد: در قانون جهش تولید، همزمان با ساخت مسکن تمام زیرساخت‌های لازم نیز ساخته می‌شود و ما در واقع به‌جای ساخت مسکن، شهر می‌سازیم.

وی با بیان اینکه هر کس در نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کند، ما موظف به تامین نیازهای او هستیم، اظهار داشت: برآورد ما این است که حدود ۵۰۰ هزار نفر از کل مجموعه نیروهای مسلح فاقد مسکن هستند که در این زمینه توافق‌نامه لازم امضا شده تا نیروهای مسلح خودشان مسکن مورد نیازشان را بسازند و اگر در جایی هم زمین لازم وجود نداشته باشد ما آن را تامین خواهیم کرد.

به گفته‌ قاسمی، نیروهای مسلح تاکنون عملیات اجرایی حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را آغاز کرده‌اند که نشان‌دهنده یک توافق و همکاری جمعی در زمینه طرح نهضت ملی مسکن است.

وی همچنین با اشاره به توافق ساخت ۱۰۰هزار واحد مسکونی بین وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: همچنین در حال بستن یک توافق خوب با سازمان اوقاف و امور خیریه هستیم تا تمام زمین‌های اوقاف که امکان استفاده در طرح نهضت ملی مسکن را دارند، در اختیار این طرح قرار گیرد.

قاسمی تاکید کرد: تامین زمین نه‌فقط برای چهار میلیون واحد مسکونی که برای آینده‌ای فراتر از آن در دستور کار است و ما آینده بلندمدت شهرها و استان‌ها را می‌بینیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که ۴۸ درصد از سبد خانوارهای شهری، هزینه های مربوطه به مسکن است، گفت: در شهرهای بزرگ این رقم به ۶۰ درصد سبد خانوار می‌رسد.

قاسمی از تمام مسوولان استانی خواست که طرح نهضت ملی را در دستور کار جدی قرار دهند و با برگزاری منظم جلسات و پیگیری مصوبات شورای‌عالی مسکن و نیز تامین زمین مورد نیاز در راستای پیشبرد این طرح بکوشند.

وی افزود: هم‌اکنون گام اول برای بارگذاری دو میلیون مسکن برداشته شده‌ و اگر طبق برنامه‌ها پیش برویم می‌توانیم گام دوم را با سرعت مناسب و در زمان لازم برداریم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما نگران نیاز به وام‌ها و تسهیلات مورد نیاز در طرح نهضت ملی مسکن نیستیم، گفت: مشکل اصلی هم‌اکنون تامین اعتبار صندوق ملی مسکن و تامین زیرساخت‌های طرح‌های ساخت مسکن است زیرا اگر این اتفاق رخ ندهد با مشکل مواجه می‌شویم.

قاسمی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ۱۸ هزار و ۴۷۷ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در استان کرمانشاه اظهار داشت: ساخت ۱۱۶ هزار واحد مسکونی طی چهار سال آینده در استان کرمانشاه در نظر گرفته‌ شده است و اگر توان و امکان ساخت بیش‌از آن وجود داشته باشد، هیچ محدودیتی در این زمینه نخواهیم داشت.

وی خاطر نشان کرد: در سفر رییس‌جمهوری به این استان که در آینده نزدیک انجام خواهد شد ساخت حدود ۲۰ هزار واحد مسکونی دیگر نیز شروع خواهد شد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز