تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۵.۷۹°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۱

فوری: مذاکرات وین باز هم به بن بست خورد| مذاکره کنندگان در راه ایران

وانگ کون، مذاکره‌کننده ارشد چین در مذاکرات احیای برجام در وین از ارائه بسته پیشنهادی ایران در پاسخ به بسته طرف آمریکایی خبر داد و گفت که «فکر می‌کنم به‌ویژه بعد از اینکه همکاران ایرانی ما بسته نهایی خود را ارائه کردند، همه طرف‌ها موافق هستند که ما به مرحله نهایی رسیده‌ایم».
کد خبر: ۳۸۹۹۸

فوری: مذاکرات وین باز هم به بن بست خورد| مذاکره کنندگان در راه ایران

وانگ کون، سفیر چین در سازمان ملل در وین و مذاکره کننده ارشد این کشور گفت: «همه موافق هستند که ما به مرحله نهایی رسیده ایم».

بسته نهایی ایران در پاسخ به بسته پیشنهادی آمریکا
جروزالم پست در گزارشی با عنوان «با طولانی شدن مذاکرات، چین سکوتش را شکست» نوشت: در اظهاراتی نادر از سوی نماینده چین در مذاکرات هسته‌ای در وین، وی ایران را ترغیب کرد به پیشنهاد آمریکا پاسخ دهد.

وانگ کون، روز شنبه گفت که مذاکره‌کنندگان «همه موافق هستند که ما به مرحله نهایی رسیده‌ایم، به‌ویژه فکر می‌کنم بعد از اینکه همکاران ایرانی ما بسته نهایی خود را ارائه کردند».

در حالی‌که تیم ایران همچنان از گفت‌وگوی مستقیم با مذاکره‌کنندگان آمریکایی خودداری می‌کند، این بسته یک هفته پس از ارائه پیشنهاد آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ارائه شده است.

رسانه چینی CGTN گزارش داد وانگ سکوت نسبی تیم مذاکره کننده چینی در مقایسه با دیگر هیئت‌ها را روز پنجشنبه شکست و گفت که «امیدوار است ایران به طور رسمی بازخورد‌های مکتوب خود را در مورد بسته پیشنهادی [آمریکا]برای مورد بحث قرار گرفتن توسط همه طرف‌ها ارائه کند».

نرمش دوجانبه ایران و غرب در نخستین روز مذاکرات

در روز‌های بعد، مقامات ایرانی بار‌ها تردید تیم آمریکایی و اختلاف در واشنگتن را مقصر طولانی شدن مذاکرات دانسته‌اند. ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران نیز روز جمعه گفت که تهران امید خود را به مذاکرات هسته‌ای نمی‌بندد.

رئیسی در یک سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سالگرد انقلاب ۱۹۷۹ ایران گفت: امیدمان به شرق، غرب، شمال، جنوب کشورمان است و هرگز امیدی به وین و نیویورک نداریم.

عباس اصلانی، روزنامه‌نگار ایرانی روز شنبه گزارش داد که یک منبع در تیم مذاکره‌کننده ایران گفت که ایران «پیشگام در ارائه ایده‌ها و پیشنهاد‌های جدید است و آمریکاست که در نهایت باید تصمیم بگیرد و به تطویل مذاکرات پایان دهد».

خبرگزاری ایرنا روز شنبه گزارش داد: «یک منبع آگاه در وین گفته است که چین و روسیه به همراه اتحادیه اروپا از سردرگمی و ناتوانی آمریکا در اتخاذ تصمیم سیاسی در مورد نتیجه مذاکرات شکایت کرده‌اند». نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، دولت بایدن را «ناتوان در مذاکره و انعطاف پذیری در مذاکرات» خواند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، چهارشنبه گذشته (زمانی که آمریکا پیشنهادی ارائه کرده بود) در توئیتی نوشت: «هیچ انسجامی در [دولت آمریکا]برای اتخاذ تصمیمات سیاسی در جهت پیشبرد مذاکرات وین وجود ندارد».

شمخانی روز شنبه گفت: «حفظ و تقویت توانمندی‌های هسته‌ای و دفاعی صلح‌آمیز ایران، و سیاست‌های امنیت‌ساز منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران قابل مذاکره نیست».

روز شنبه وانگ کون، از ارائه بسته پیشنهادی ایران در پاسخ به بسته طرف آمریکایی خبر داد و گفت که «فکر می‌کنم به‌ویژه بعد از اینکه همکاران ایرانی ما بسته نهایی خود را ارائه کردند، همه طرف‌ها موافق هستند که ما به مرحله نهایی رسیده‌ایم».

آغاز امیدبخش مذاکرات وین؛ دور هشتم، راند نهایی است؟

ایالات متحده و ایران از آوریل ۲۰۲۱ برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک ۲۰۱۵ که غنی سازی و ذخیره اورانیوم ایران را تا سال ۲۰۳۰ محدود می‌کرد و در ازای آن لغو تدریجی تحریم‌ها علیه ایران را به دنبال داشت، در حال مذاکره غیرمستقیم هستند.

با از سرگیری مذاکرات پس از یک وقفه ۵ ماهه در اواخر نوامبر، ایالات متحده و E۳ - فرانسه، آلمان و بریتانیا - هشدار داده اند که تنها هفته‌ها برای بازگرداندن مزایای منع اشاعه برجام زمان باقی مانده است و [بدون اشاره به خروج ایالات متحده از توافق به عنوان مسبب بحران کنونی]از سرعت کند مذاکرات ابراز تاسف کرده اند.

به نوشته جروزالم پست در همین حال، ایران و روسیه از هفته گذشته برای دور زدن تحریم‌ها همکاری مشترک را آغاز کرده‌اند.

به گزارش مهر به نقل از یک مقام روسی، این کشور‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند تا مکانیزمی را برای محافظت از مبادلات تجاری و مالی در برابر تهدید تحریم‌ها ایجاد کنند.

وزارت امور خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای تاکید کرده است که مسکو هیچ محدودیتی را برای توسعه همکاری‌های فنی و نظامی با تهران در نظر نمی‌گیرد.

از سوی دیگر نماینده روسیه گفت ایران و قدرت‌های جهانی ممکن است ماه آینده به توافق هسته‌ای دست یابند.

میخائیل اولیانوف، نماینده اصلی روسیه در مذاکرات در وین، گفت: این پیمان احتمالاً شامل لغو تحریم‌های نفتی ایران می‌شود و تا آوریل اجرایی خواهد شد.

وی به شبکه تلویزیونی روسیا-۲۴ گفت: «اگر مذاکرات با سرعتی که در حال حاضر در حال انجام است ادامه یابد، در اصل رسیدن به توافق تا پایان فوریه کاملاً واقع بینانه است».

اولیانوف گفت، ایالات متحده و ایران، که تاکنون فقط از طریق دیپلمات‌های دیگر کشور‌ها مذاکره کرده‌اند، می‌توانند «به زودی» گفتگو‌های مستقیم را آغاز کنند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز