تهران ۱۶.۵۱° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸

افزایش تولید گاز در دستور کار قرار گرفت

مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، از حفاری ۹۰ حلقه چاه توسعه ای جدید و ۱۷ حلقه چاه تعمیری، در بازه زمانی پنج ساله در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی خبر داد.
کد خبر: ۳۹۰۲۰

افزایش تولید گاز در دستور کار قرار گرفت

رامین حاتمی در جلسه پیش بینی بهره دهی چاه های شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در نیمه اول سال ۱۴۰۱، گفت: در طرح ضربتی افزایش تولید گاز طی دوره زمانی پنج ساله (۱۴۰۱ تا ۱۴۰۵ ) از میدان های هالگان، سفیدزاخور، سفیدباغون، آغار، دی، ارم، گردان، خارتنگ، مدار و پازن حفاری ۹۰ حلقه چاه جدید و ۱۷ حلقه چاه تعمیری در دستور کار قرار دارد.

حاتمی در رابطه با تعداد چاه های تعمیری طی دوره زمانی یاد شده خاطرنشان کرد: در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، تعداد ۶۲ حلقه چاه در میدان های گازی آغار، نار، کنگان، تابناک، هما، شانول، وراوی و سرخون تعمیر خواهد شد.

حاتمی، در رابطه با میزان تولید نفت و گاز شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی طی ۱۱ ماه نخست امسال، گفت: این شرکت، طی این مدت در مجموع حدود ۴۰ میلیارد و ۸۶۰ میلیون متر مکعب گاز، ۱۲میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه میعانات گازی و یک میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه نفت تولید، فراتر از تعهدات تکلیفی عمل کرده و در این بازه زمانی، میانگین تولید واقعی گاز در میادین ۹ گانه، برابر با ۱۲۹ میلیون متر مکعب در روز بوده و از ابتدای آذر ماه تا پایان بهمن به ۱۵۸ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته است.

وی، درباره پیش بینی تولید روزانه گاز در شرکت زاگرس جنوبی در سال۱۴۰۱ خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ابلاغی از سوی شرکت ملی نفت ایران، میانگین تولید گاز در هشت ماه نخست سال آینده ۱۲۵ میلیون متر مکعب در روز و در چهار ماه پایانی به ۱۶۲ میلیون متر مکعب در روز می رسد.

حاتمی افزود: طی شش ماه اول امسال با وجود تنگناها و محدودیت شیوع گسترده ویروس کرونا، شرکت زاگرس جنوبی، توانسته به همت و تلاش همکاران به ویژه در بخش های فنی، عملیاتی و پشتیبانی با انجام تعمیرات اساسی واحدهای عملیاتی و خطوط لوله به میزان ۱۹۰ هزار نفر ساعت کار و همچنین آماده سازی توربین های ایستگاه تقویت فشار گاز نار، مهیای تامین گاز زمستانی باشد. ۴۰ هزار مورد نمونه گیری و آزمایش نفت و گاز، دو هزار عملیات درون چاهی و برون چاهی، تعمیرات خطوط لوله به میزان سه کیلومتر، تعمیرات اساسی فرآیندی سروستان و سعادت آباد، توپک رانی مستمر خطوط لوله ۴۲ و ۳۶ اینچ، تعمیرات لخته گیرهای دالان و مرکز خیرگو و تعمیرات شش مبدل حرارتی پالایشگاه دالان تنها بخشی از فعالیت های انجام شده طی ۱۱ ماه اخیراست.

رییس هیئت مدیره شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، در رابطه با طرح ها، پروژه ها و اصلاحیه های فرآیندی تاسیسات شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی اضافه کرد: در این زمینه مواردی همچون افزایش تولید از میدان آغار به میزان ۲۰ میلیون متر مکعب در روز، توسعه پالایشگاه فراشبند، بازآرایی ایستگاه تقویت فشار گاز نار، احداث ایستگاه های تقویت فشار گاز کنگان، هما، وراوی، سرخون و پروژه احداث مرکز تفکیک تابناک را شامل می شود.

حاتمی با قدردانی از زحمات و تلاش های شبانه رزوی همکاران ستاد و شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در انجام تعهدات تولید تکلیفی و تامین سوخت زمستانی، بر حفظ آمادگی این شرکت در مواجهه با سرما و افزایش تقاضای مصرف تا پایان اسفندماه تاکید کرد.

شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، بزرگترین شرکت زیر مجموعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به شمار می رود؛ در حال حاضر این شرکت با دارا بودن ۹ میدان گازی و دو میدان نفتی فعال در گستره عملیاتی استان های فارس، بوشهر و هرمزگان فعالیت می‌کند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز