تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۲.۷۹°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
یک تحلیلگر بازار سرمایه در گفت و گو با «معاصر»:

کدام صنایع با بیشترین استقبال روبه رو می شوند؟

یک تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در بررسی وضعیت بازار بورس گفت: بازار سرمایه هنوز از بحث بی اعتمادی و الزامات سلیقه ای رنج می برد و به لحاظ عملکردی و مسائلی که مربوط به ارزندگی و تحلیلی است، مشکل خاصی در بازار وجود ندارد.
کد خبر: ۳۹۱۵۹

کدام صنایع با بیشترین استقبال روبه رو می شوند؟

علی ضیاچی در گفت و گو با «معاصر» با بیان این مطلب تصریح کرد: درواقع انتظار ما این است که بازار یک روند ملایم مثبتی را داشته باشد. به خصوص اینکه با نزدیک شدن به پایان سال، به فصل مجامع نزدیک می شویم و پیش بینی می کنم که در سه چهار ماهه نخست سال آینده با توجه به اینکه افرادی که می خواستند نقدینگی جذب کنند و آنها از بازار خارج شدند و ابهامات نیز تاحدودی برطرف شد، مقداری شاهد بازار بهتری نسبت به 6 ماه گذشته باشیم.
سرمایه گذاری در بورس به سمت کدام صنایع خواهد رفت؟
وی در پاسخ به اینکه در سال آینده سرمایه گذاری ها بیشتر به سمت و سوی کدام صنایع خواهد رفت، بیان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر پای مذاکرات برجام در میان است و اتفاقاتی که می افتد، مقداری نیز انتظار تورمی راجع به خود نرخ دلار و سایر مسائل چندان انتظارات مثبتی نیست، به نظر می رسد صنایعی که رابطه معکوس با نرخ ارز دارند، می توانند اثرپذیر باشند؛ مانند صنایع خودرویی، صنایع بانکی و حتی پالایشگاهی که این صنایع می توانند جذب نقدینگی داشته باشند و مورد استقبال بازار قرار بگیرند.
ضیاچی همچنین در خصوص تاثیرات برجام بر بازار سرمایه عنوان کرد: ما درخصوص این موضوع تجربه مشابهی در سالیان گذشته داریم و نمودارها و تحلیل های مربوط به توافق سال های گذشته نشان می دهد که همین صنایع خودرویی، بانکی و پالایشگاهی مثبت بوده اند و بقیه صنایع که وابسته به نرخ دلار بوده اند؛ طی دو سه سال در یک رخوت و رکودی فرورفته اند.
وی ادامه داد: البته در آن زمان یکسری پارامترهای دیگری مثل اصلاح ساختار صنایع خودرویی و بحث افزایش سرمایه از طریق ارزیابی و پارامتر تغییر سازمان به یک مدیر خودرویی، مطرح بود که همه اینها را می شود در کنار هم قرار داد. اما درمجموع به لحاظ عقلایی و طبیعی به نظر می رسد استقبال به سمت صنایعی بیشتر خواهد بود که امکان توسعه دارند.
اثرات شکست و پیروزی مذاکرات برجام بر بورس
این کارشناس بازار سرمایه همچنین درباره اثرات شکست مذاکرات برجام بر بورس اظهار داشت: بازار ما پیشخور کرده و شکست مذاکرات شاید تاثیری در فرایند اقتصادی نداشته باشد و موجب شود که جهش نرخ ارز اتفاق بیفتد. برای اجتناب از این امر، مسئولان به نحوی این موضوع را مدیریت می کنند که حتی اگر توافقی هم انجام شود، خبر آن به صورت تدریجی به بازار وارد شود و شاید هم تاکنون توافقی صورت گرفته است؛ اما برای اینکه انتظارات کاهش پیدا نکند و آن شوک حالت قطعنامه به بازار وارد نشود، این موضوع را مدیریت می کنند.
ضیاچی تشریح کرد: به این معنا که نه اخبار را به صورت خیلی خوب و مثبت ارائه می کنند و نه اخبار را به صورت منفی اعلام می کنند و به نحو متعادلی فضا را پیش می برند که اگر توافقی انجام شود یا نشود، به همین ترتیب طرفین تمایلی ندارند به اینکه آن را اعلام کنند تا شوک به اقتصاد آنها وارد نشود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: بنابراین تصور می کنم که به این ترتیب است و اگر توافقی هم انجام شود؛ اعلام نمی کنند و بعدها که شرکت های خارجی در کشور حضور خواهند یافت، می توانیم اثرات مثبت این حضور را ببینیم و اگر هم توافقی انجام نشود، چندان متوجه تبعات آن نشویم؛ به این دلیل که اگر این اتفاق بیفتد، شاید به سختی بتوانند و یا اصلا نتوانند نرخ ارز را در کشور کنترل کنند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز