تهران ۱۶.۵۱° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۰۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳
اخبار سیاسی| آخرین اخبار سیاسی| اخراج اشغالگران آمریکایی از عراق در آینده نزدیک

اخراج اشغالگران آمریکایی از عراق در آینده نزدیک

دبیرکل عصائب اهل الحق عراق در گفتگویی ضمن تاکید بر اخراج اشغالگران آمریکایی از عراق از هدف قرار گرفتن مقر موساد در اربیل به شدت حمایت کرد.
کد خبر: ۴۰۴۷۶

اخراج اشغالگران آمریکایی از عراق در آینده نزدیک

«قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل حق عراق (یکی از رهبران هیئت هماهنگی گروه‌های شیعی) به تشریح آخرین روند اوضاع سیاسی این کشور پرداخت.

الخزعلی در گفت‌وگویی تلویزیونی با بیان اینکه انتخاب رئیس پارلمان با توافق طیف اهل سنت انجام شد، گفت: توافقات مطلوب برای برگزاری موفقیت‌آمیز جلسه انتخاب رئیس جمهوری حاصل نشده است زیرا همچنان سیاست زورآزمایی و شکستن اراده طرف مقابل پابرجاست.

دبیرکل عصائب اهل حق ادامه داد: اگر فراکسیون صدر بتواند فراکسیون اکثریت را تشکیل دهد، ما آن را به رسمیت خواهیم شناخت.

بدون جریان صدر خواهان تشکیل دولت نیستیم

وی گفت: شمار نمایندگان هیئت هماهنگی گروه‌های شیعی به 83 نماینده افزایش یافته است اما ما به تنهایی و بدون فراکسیون صدر ایده تشکیل دولت آتی را مطرح نخواهیم کرد.

الخزعلی با تاکید بر تشکیل فراکسیون اکثریت با مشارکت همه گروه‌های شیعی از جمله فراکسیون صدر اظهار داشت: در این دوره از انتخابات متغیرها و نشست‌هایی خارج از عراق در ترکیه و امارات برگزار شد.

وی با بیان اینکه یک سوم تضمین‌کننده در داخل پارلمان ضامن حقوق شیعیان از طریق فراکسیون اکثریت است، گفت: فراکسیون صدر در ائتلاف سه گانه در مقایسه با اهل سنت و کُردها، اقلیت به شمار می‌رود.

دبیرکل عصائب اهل عراق افزود: «مسعود بارزانی»، رئیس حزب دموکرات با اتحادیه میهنی مخالفت کرد بلکه خواهان منصب ریاست جمهوری در مقابل مناصب دیگر است.

نمی‌خواهیم سهم شیعیان به مخاطره بیافتد

وی با بیان اینکه هیئت هماهنگی گروه‌های شیعی با شخصیت‌ها و گروه‌های دیگر در قالب «ائتلاف ثبات ملی» ائتلاف دارد و فراکسیون اکثریت است، گفت: ما کرسی کافی برای تشکیل فراکسیون اکثریت را داریم اما نمی‌خواهیم سهم شیعیان را به مخاطره بیندازیم زیرا این امر منجر به از دست رفتن نهایی آن می‌شود، طیف شیعیان نسبت به از دست رفتن حقوق‌شان نگران هستند.

این عضو ارشد هیات هماهنگی گروه‌های شیعی اظهار داشت: هیات هماهنگی مورد حمایت کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار ندارد و مناصب متعلق به شیعیان فروشی نیست.

هیئت هماهنگی مشکلی با هیچ نامزد نخست وزیری ندارد

الخزعلی با اشاره به اینکه هیئت هماهنگی مشکلی با هیچ نامزد نخست وزیری ندارد، گفت: «جعفر الصدر» شخصیتی مقبول است اما باید بدانیم برنامه دولت وی و تعهداتش در قبال هیئت هماهنگی چیست. مهم توافق درباره فراکسیون اکثریت است.

وی با اشاره به اینکه دولت توافقی به معنای توزیع وزارتخانه‌ها میان گروه‌های سیاسی است، اظهار داشت: راهکار صحیح در عراق، تغییر نظام از پارلمانی به ریاستی است.

الخزعلی تصریح کرد: اساس فعالیت هیئت هماهنگی، تشکیل دولتی قوی و نخست وزیری قادر به اداره کشور است.

حملات راکتی به هیئت‌های دیپلماتیک مردود است

دبیرکل عصائب اهل حق با بیان اینکه تحویل اسلحه گروه‌های مقاومت تنها پس از اخراج اشغالگران اتفاق خواهد افتاد، تصریح کرد: حملات راکتی به هیئت‌های دیپلماتیک از نظر مقاومت امری مردود است.

وی با بیان اینکه از نخست‌وزیر آتی نظرش درباره الحشد الشعبی را خواهیم پرسید، گفت: ما نخست وزیری می خواهیم که دیدگاه روشن و شجاعانه‌ای برای پایان دادن به نقش اشغالگران آمریکایی داشته باشد.

الخزعلی ادامه داد: در صورت خروج عملی نیروهای اشغالگر، گروه‌های مقاومت سلاح خود را رها کرده و به الحشد الشعبی تحویل خواهد داد.

الخزعلی با بیان اینکه امیدواریم توافق کُردی- کُردی بر سر نامزد ریاست جمهوری حاصل شود، گفت: مشکلات کشور از سال 2003 میلادی تا به الان به خاطر نظام سیاسی پارلمانی است.

حمله به مقر اسرائیل در هر نقطه دنیا مشروع است

وی گفت: ما اطلاعاتی درباره حضور اسرائیلی‌ها داریم و آنچه در اربیل هدف قرار گرفت، مقر موساد اسرائیل بود. اگر محمد بن سلمان مقر اسرائیل در عراق را هدف قرار دهد ما آنرا مورد مخالفت قرار نمی‌دهیم. حمله به مقر اسرائیل در هر نقطه دنیا مشروع و هدفی شریف است و ما آنرا مورد حمایت قرار می دهیم. هدفی که در اربیل زده شد، اسرائیلی بود. ما استفاده از اراضی عراق برای تهدید امنیت کشورهای همسایه را نمی پذیریم.

وی درباره عربستان و اعدام های اخیر هم گفت: خون شهیدان قطیف، انتقام و دامن ظالمان را خواهد گرفت.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز