تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۸.۷۹°
۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹

مسیر پر ابهام در بازار نفت

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که بازارهای نفت در روزهای آینده با مسیری مبهم و پر نوسان روبه‌رو خواهد بود.
کد خبر: ۴۰۶۴۵

مسیر پر ابهام در بازار نفت

بازار نفت خام به هفته دیگری از تردید نزدیک می‌شود که از یک طرف به‌دلیل جنگ مداوم بین روسیه و اوکراین و از طرفی دیگر، گسترش قرنطینه‌های مرتبط با ویروس کرونا در چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان، تحت تأثیر قرار گرفته است.

قیمت نفت خام برنت و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) هفته گذشته افزایش یافت. قیمت این دو شاخص به‌ترتیب ۱۱.۵ و ۸.۸ درصد افزایش یافت زیرا انتظار می‌رفت تحریم‌های روسیه بر صادرات و تولید این کشور تأثیر بگذارد.

قیمت نهایی شاخص نفت خام برنت در روز جمعه (پنجم فروردین‌ماه) ۱۲۰ دلار و ۶۵ سنت برای هر بشکه و قیمت نهایی شاخص نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) ۱۱۳ دلار و ۹۰ سنت بود.

تحلیلگران نفت بر این باورند که بازار برای یافتن عرضه کافی در ماه‌های آینده با مشکل روبه‌رو خواهد شد زیرا انتظار می‌رود صادرات روسیه یک تا ۳ میلیون بشکه در روز کاهش یابد. روسیه دومین صادرکننده بزرگ نفت خام جهان است.

یک منبع در این باره گفت: دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در حال بررسی آزادسازی دوباره نفت خام از ذخیره‌سازی راهبردی نفت است که می‌تواند بیشتر از ۳۰ میلیون بشکه آزادشده در اوایل ماه جاری باشد. در مجموع، ایالات متحده و دیگر اعضای آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) حدود ۶۰ میلیون بشکه از ذخیره‌سازی نفت خود را آزاد کردند.

کشورهای عضو آژانس به‌طور قطع - با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون بشکه ذخیره‌سازی راهبردی نفت - ظرفیت انجام کارهای بیشتری را دارند. ناتاشا کانوا، رئیس تحقیقات کالای بانک سرمایه‌گذاری جی‌پی‌مورگان در این باره گفت: به هر حال، ایده اصلی داشتن ذخیره‌سازی راهبردی نفت، استفاده از آن برای کمک در مواقع اضطراری است.

گسترش سریع موارد ابتلا به ویروس کرونا در چین می‌تواند تقاضا را تضعیف کند. مرکز مالی چین در شانگهای روز یکشنبه (هفتم فروردین‌ماه) اعلام کرد که پس از گزارش رقمی بی‌سابقه در موارد جدید روزانه ابتلای بدون نشانه به ویروس کرونا، این شهر را برای دوره‌ای ۹ روزه و در دو مرحله برای انجام آزمایش ویروس کرونا قرنطینه می‌کند.

جی‌پی‌مورگان هفته گذشته پیش‌بینی خود از تقاضای نفت چین در سه ماه دوم را ۵۲۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و به ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز رساند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز