تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۱.۷۹°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۷

موزه هنرهای معاصر ۱۴۰۱ را چگونه آغاز کرد؟

تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ پس از سپری شدن ۱۳ روز تعطیلی گالری‌ها و نگارخانه‌ها نهایتا به پایان رسید و علی‌رغم اینکه خبری از برگزاری نمایشگاه جدید در این ایام شنیده نمی‌شد اما موزه هنرهای معاصر تهران که پیش از آغاز سال جدید با خبر برخورد یک پرفورمر با اثر «ماده و فکر» خبرساز شده بود، میزبان تعداد قابل توجهی از بازدیدکنندگان شد.
کد خبر: ۴۰۷۸۰

موزه هنرهای معاصر ۱۴۰۱ را چگونه آغاز کرد؟

ایام نوروز دوران مناسبی برای رفتن به موزه، نمایشگاه، سینما، تئاتر و ... محسوب می‌شود. از بین مکان‌های فرهنگی و هنری‌ که در این ایام می‌توان سری به آنجاها زد، بازدید از مکان‌های تاریخی است که به واسطه حجم بالای سفرهای نوروزی در اولویت اغلب مردم قرار می گیرد و آمار منتشر شده نیز گواهی بر این مدعا است.

همچنین علی‌رغم اینکه موزه‌ها و سینماها سهم نسبتا کمتری از استقبال عمومی مردم را به خود اختصاص دادند، اما این مکان‌ها نیز آنچنان خالی از جمعیت باقی نماندند.


اما دوستداران محدود هنرهای تجسمی در تعطیلات ۱۳ روزه که اغلب گالری‌ها به تعطیلات رفته بودند، نمایشگاه «پنج گنج» موزه هنرهای معاصر تهران را به عنوان گزینه ای برای بازدید از آثار هنری در اختیار داشتند و به این ترتیب روزهای شلوغی در این دوران برای این مکان فرهنگی و هنری رقم خورد.

«پنج گنج» در راستای بزرگداشت حکیم نظامی در تاریخ ۲۱ اسفند ماه رسما افتتاح شد و حاشیه‌های پیش آمده در افتتاح این نمایشگاه و برخورد با اثر «ماده و فکر» نهایتا این نمایشگاه را تبدیل به آخرین نمایشگاهی کرد که احسان آقایی، رییس سابق موزه آثار آن را انتخاب کرد. انتخاب آثار اگرچه از نگاه برخی منتقدان هنری چنگی به دل نمی‌زند اما برقرار کردن ارتباطی تجریدی با ابیات نظامی گنجوی و نقاشی که یکی از اقسام هنرهای دیداری محسوب می‌شود، برای برخی از بازدیدکنندگان، این نمایشگاه را دیدنی کرده بود.


یکی از نکات قابل ذکری که درباره این نمایشگاه وجود دارد، این است که برخی از ابیات نظامی گنجوی که باید بر روی دیوار و در کنار تابلوهای نقاشی چاپ می‌شد، به دلیل خراب بودن دستگاه چاپ و همزمان شدن آن با تعطیلات نوروزی، به مشکل برخورد کرده و چاپ نشده بودند. طبق آنچه خبرنگار ایسنا در حین بازدید از این نمایشگاه در آخرین روزهای تعطیلات مشاهده کرده، این اِشکال همچنان برطرف نشده بود و باید دید با به پایان رسیدن تعطیلات نوروزی چقدر زمان خواهد برد تا رییس جدید موزه هنرهای معاصر تهران که در آخرین روزهای سال گذشته انتخاب شد، مشکل فنی این نمایشگاه را برطرف کند.

موزه هنرهای معاصر ۱۴۰۱ را چگونه آغاز کرد؟


به گزارش ایسنا، بر اساس آماری که روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران از بازدید نوروزی منتشر کرده، بیش از ۱۰ هزار نفر از نمایشگاه «پنج گنج» موزه هنرهای معاصر تهران در ایام نوروز ۱۴۰۱ بازدید کردند و به نظر می‌رسد این نمایشگاه جای خالی گالری‌‍‌هایی که در این ایام به تعطیلات رفته بودند را برای دوستداران هنرهای تجسمی پر کرد.

نمایشگاه پنج گنج به روایت موزه هنرهای معاصر تهران همسو با سایر رویدادهای نکوداشت حکیم نظامی و با تکیه بر هنر معاصر ایران و خوانشی از پنج کتاب ارزشمند حکیم نامدار ایرانی ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۰ افتتاح شد و تا ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد.

در این نمایشگاه آثاری از ابوالقاسم سعیدی، احمد اسفندیاری، احمد خلیلی فرد، احمد وکیلی، اردشیر مجرد تاکستانی، ایرج اسکندری، ایرج کریمخان زند، آیدین آغداشلو،بهرام دبیری ، بهمن بروجنی، بهمن محصص، پروانه اعتمادی، پرویز تناولی، جلیل رسولی، جواد بختیاری، حبیب الله صادقی، حسن شیردل، حسین خسروجردی، حسین زنده رودی، حسین محجوبی، حمید عجمی، دامون خانجانزاده، رضا مافی، رضوان صادق زاده ، ژازه تباتبایی، سهراب سپهری، صادق تبریزی، ضیاءالدین امامی، طاها بهبهانی، عباس معیری، علی اکبر صادقی، غلامحسین نامی، فرامرز پیلارام، فرح اصولی، فرزانه اسعدی، کاظم چلیپا، کورش شیشه گران، گیزلا وارگا سینایی، مارکو گریگوریان، مجید مهرگان ،محسن وزیری مقدم، محمد ابراهیم جعفری، محمدباقر آقامیری، محمد احصایی، محمد فدوی، محمدحسین حلیمی، محمدعلی شیوایی، محمود جوادی پور، مسعود عربشاهی، منصور قندریز، منصوره حسینی، منیر فرمانفرمائیان، منیژه میرعمادی، مهدی حسینی، مهدی سحابی، مهرداد فلاح، ناصر اویسی، ناصر پلنگی، نصرالله افجه ای نصرت الله مسلمیان، هادی هزاوه ای، هانیبال الخاص، همایون سلیمی، هوشنگ پزشک نیا،یعقوب امدادیان و ... به نمایش درآمده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز