تهران ۹.۹۱° كمينه ۷.۷۹°  بیشینه ۹.۹۹°
۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷
سناتور جمهوری‌خواه:

آمریکا شروط ایران برای بازگشت به برجام را می‌پذیرد

یک سناتور آمریکایی گفت که دولت بایدن ممکن است نام سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را از فهرست تروریستی آمریکا حذف کند.
کد خبر: ۴۰۹۳۳

با آغاز هفته جدید و پس از گمانه‌زنی‌ها در خصوص آینده مبهم برجام، روز گذشته یکی از سناتورهای جمهوری‌خواه سنای آمریکا در حساب توییتر خود از قبول درخواست ایران برای خارج کردن سپاه پاسداران از فهرست گروهای تروریستی توسط آمریکا خبر داد.

دن سالیوان، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا پس از آن‌که مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز پنج‌شنبه در سخنان خود در کنگره ادعا کرد که نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران گروه «تروریستی» است به آن واکنش نشان داد و نسبت به حذف نام سپاه از فهرست آمریکا از سازمان‌های به اصطلاح تروریستی ابراز نگرانی کرد.

وی در پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «گزارش‌ها نشان می‌دهد که دولت بایدن ممکن است نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را از فهرست سازماندهی تروریستی برای تامین یک توافق جدید با ایران حذف کند.»

این سناتور جمهوری‌خواه در ادامه با طرح ادعاهای واهی علیه سپاه پاسداران از موضع‌گیری اخیر مارک میلی علیه سپاه استقبال کرد.

این موضع‌گیری‌ها در حالی انجام می‌شود که اخیرا گزارش‌هایی درخصوص خروج احتمالی نام سپاه پاسداران از لیست گروه‌های "تروریستی" آمریکا به عنوان بخشی از مذاکرات وین منتشر شده است.

پیش‌تر آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا هفته گذشته در گفت‌وگویی با شبکه ان‌بی‌سی در پاسخ به این سوال که «آیا سپاه پاسداران همچنان قرار است گروه تروریستی باقی بماند؟» عنوان کرد: من وارد این جزئیات که در کجای مذاکرات قرار داریم، نمی‌شوم. تنها می‌گویم که من چندان به حصول نتیجه در مذاکرات خوش‌بین نیستم؛ با وجود تمام تلاش‌هایی که برای این مذاکرات انجام گرفته و با وجود این حقیقت که امنیت ما با وجود این توافق در وضعیت بهتری قرار خواهد گرفت، ما به نقطه توافق نرسیده‌ایم. ما باید ببینیم که آیا می‌توانیم به آن (توافق) برسیم یا نه.

این در حالی است که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز دوشنبه گذشته درباره توقف به وجود آمده در مذاکرات وین تصریح کرد: آنچه در دو هفته گذشته بیش از پیش برای ما روشن شده، این است که بایدن و کاخ سفید هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند و متاسفانه کل یک توافق را گروگان مسائل حزبی و داخلی آمریکا کرده اند و آنها همان رویکردی را در پیش گرفته اند که منجر به شکست بسیاری از توافقات بین‌المللی شده است. یعنی منوط کردن یک توافق بین‌المللی به زد و بندهای داخلی خودشان .

خطیب زاده با بیان این که توافق برجام و قطعنامه  ۲۲۳۱شورای امنیت سازمان ملل در مورد این توافق بین‌المللی چارچوب بحث است و در همین چارچوب دولت بایدن باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد تاکید کرد: آمریکا  مسئول توقف امروز مذاکرات و تطویل آن در روزهای آتی است. راه حل هم در کاخ سفید است. آنها باید به خواسته های معقول ایران که مورد تایید اعضای ۱+۴ است پاسخ منطقی بدهد که ما آماده شویم تا به وین برگردیم.

وی افزود: توافق بسیار در دسترس است و آمریکا بداند و یقین کند و یقین داشته باشد که ما از خطوط قرمز خود رد نمی‌شویم و از خواسته‌های خود کوتاه نخواهیم آمد.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز