تهران ۶.۹۹° كمينه ۵.۷۹°  بیشینه ۶.۹۹°
۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵

روش جدید ایران برای فروش طلای سیاه

گفته می‌شود، احتمالا ایران هم به زودی پا جای پای روسیه گذاشته و نفت خود را به ارز ملی خواهد فروخت.
کد خبر: ۴۰۹۴۷

روش جدید ایران برای فروش طلای سیاه

این احتمال وجود دارد که ایران به زودی الگوی روسیه در فروش نفت را‌‌‌‌‌‌‌‌ در پیش گرفته و فروش نفت و گاز خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ به ریال آغاز کند و در این زمینه دلار را‌‌‌‌‌‌‌‌ کنار بگذارد. گفته می‌شود؛ همانند روبل قرار است ارزش ریال به طلا وابسته شود.

منابع آگاه می‌گویند که ایران می‌خواهد به زودی یک نرخ مبادله و ارزش‌گذاری بین ریال و طلا ایجاد کند که باعث تشویق روی آوردن مشتریان نفت و گاز این کشور به استفاده از ریال یا طلا شود. این تصمیم ایران می‌تواند ضربه دیگری به دلار آمریکا باشد.


اواخر ماه گذشته روسیه تصمیم خود برای فروش نفت و گاز این کشور به روبل یا طلا را‌‌‌‌‌‌‌‌ اعلام کرد. بانک مرکزی روسیه هم اعلام کرد که از روز ۲۸ مارس ارزش روبل بر مبنای طلا تعیین خواهد شد. بر اساس اعلام بانک مرکزی روسیه ارزش ۵ هزار روبل معادل یک گرم تعیین شده است.


گفته می‌شود؛ ایران هم در حال کار روی وابسته کردن ارزش ریال به طلاست و می‌خواهد این ارزش‌گذاری را‌‌‌‌‌‌‌‌ به گونه‌ای انجام دهد که نسبت به برابری دلار با طلا جذاب‌تر باشد.

ایران اطلاع‌رسانی در این زمینه به مشتریان نفتی و گازی خود آغاز کرده که هند هم یکی از این مشتریان است. تا پیش از خروج دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهور قبلی آمریکا از برجام، ایران توانسته بود با پشت سر گذاشتن عربستان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به هند باشد.

ایران به دنبال آن است تا توافقات تجارت بر اساس ارزهای ملی روپیه و ریال با هند را‌‌‌‌‌‌‌‌ احیا کند. ایران مدتی است که گفت‌وگوها با طرف هندی در این زمینه را‌‌‌‌‌‌‌‌ آغاز کرده است.

منابع آگاه می‌گویند: دولت هند هم نسبت به این گونه توافقات بی‌میل نیست.

یک منبع آگاه از دولت هند می‌گوید: دهلی نو در حال سبک سنگین کردن این پیشنهاد‌ات است و اجرای مبادلات تجاری بر مبنای روپیه - ریال منافع مالی زیادی به همراه دارد اما ما باید درباره واکنش آمریکا نیز فکر کنیم. آمریکا همین حالا هم نسبت به توافقات ما با روسیه عصبانی است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز