تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۷.۷۹°
۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه:

رقابت نزدیک ماکرون و کاندید پوپولیست راست‌گرا

اولین دور انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست جمهوری فرانسه آغاز شد که به‌نظر می‌رسد این ماراتن به دور دوم کشیده خواهد شد.
کد خبر: ۴۰۹۸۰

امروز (یکشنبه) انتخاباتی مهم و سرنوشت ساز در سایه جنگ اوکراین در فرانسه برگزار می شود.

اولین دور انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه دقایقی پیش آغاز شده است. رای گیری در روز گذشته در کشورهای خارج از فرانسه آغاز شده و امروز هم شهروندان در داخل این کشور برای شرکت در انتخابات فراخوانده شدند.

به نوشته رسانه های فرانسوی شعبه های اخذ رای ساعت ۱۹ به وقت محلی و در شهرهای بزرگ ساعت ۲۰ بسته خواهد شد. امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فعلی فرانسه به دور دوم این انتخابات امیدوار است.

ماکرون ۴۴ ساله بهترین شانس برای موفقیت در این انتخابات را دارد. وی در آخرین نظر سنجی ها ۲۶ تا ۲۷ درصد آراء شهروندان را از آن خود کرده است. وی در این مبارزات انتخاباتی هم بر مسئله اروپا تاکید دارد.

ماکرون همچنین می خواهد پیشرفت های اقتصادی را به ارمغان بیاورد و با نابرابری ها مبارزه کند.

بر اساس آخرین نظرسنجی ها، "مارین لوپن" پوپولیست راستگرا بزرگترین رقیب ماکرون در این انتخابات است و در مجموع دوازده نامزد در این دور انتخابات ریاست جمهوری با هم رقابت می کنند. ناظران بر این عقیده اند که تصمیمی تا دور دوم این انتخابات تا دو هفته دیگر گرفته نخواهد شد.

از زمان تاسیس جمهوری پنجم و تبدیل نظام حقوقی فرانسه از یک سیستم پارلمانی به ریاست جمهوری هیچ کاندیدایی نتوانسته در دور نخست انتخابات رای بیش از ۵۰ درصد شهروندان را کسب کند. تکرار این سناریو در انتخابات امروز به هیچ وجه بعید نیست.

بر اساس نتایج آخرین نظرسنجی‌ها، میزان حمایت از امانوئل ماکرون پس از اوج گرفتن در زمان آغاز جنگ اوکراین کاهش یافته و تنها ۲۶ درصد شهروندان قصد رای دادن به وی را دارند. بر همین اساس، ۲۵ درصد هم در این انتخابات از کاندیداتوری مارین لوپن حمایت می‌کنند. پس از این دو نامزد، ژان لوک ملانشون، با ۱۷/۵ درصد در مکان سوم قرار دارد. وی نامزد حزب فرانسه تسلیم ناپذیر است و یکی از ۶ کاندیدای چپ‌گرا، با احتساب حزب سوسیالیست به‌عنوان یک جریان چپ، به شمار می‌رود.

والری پکرس، کاندیدای جمهوریخواهان (راست) و اریک زمور، کاندیدای حزب فتح دوباره (راست افراطی رادیکال) در مکان‌های چهارم و پنجم قرار دارند.

در صورت ناتوانی یکی از نامزدها در کسب رای بیش از ۵۰ درصد شهروندان، دور دوم انتخابات در ۲۴ آوریل برگزار می‌شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : انتخابات فرانسه
ارسال نظر

آخرین اخبار روز