کد خبر: ۴۱۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶
گروهی از کارمندان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بخش مدیریت اطلاعات سلامت با راه‌اندازی کارزاری از وزیر بهداشت خواستند نسبت به رفع تبعیض علیه آنها اقدام کند.

در متن این کارزار که تا امروز بیش از ۵ هزار و ۱۰۰ نفر آن را امضا کرده‌اند آمده است:

«به استحضار می‌رساند متعاقب ابلاغ بخشنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پرسنل شاغل در پست‌های مختلف رشته فناوری اطلاعات سلامت (آمار و مدارک پزشکی سابق)، در گروه پشتیبانی قرارگرفته است که با ماهیت، وظایف و مسئولیت‌های این پست سازمانی همخوانی نداشته و باعث ضایع شدن حقوق مادی و معنوی و کاهش انگیزه پرسنل شاغل دراین گروه گردیده است.

به رغم آنکه بخش فناوری اطلاعات سلامت جز لاینفک رسته بهداشت و درمان قلمداد می‌شود، در بخشنامه‌های سال‌های اخیر از پرداخت کارانه (طرح قاصدک)، سختی کار، کاهش ساعت کاری و... به علت قرارگرفتن در گروه پشتیبانی محروم هستند.

در دوران مبارزه با پاندمی ویروس کرونا، تلاش‌های خستگی‌ناپذیر پرسنل بخش فناوری اطلاعات سلامت در پاسخگویی به ارباب رجوع و تقاضاهای متعدد دسترسی به پرونده بیماران، ارائه آمارهای دقیق و به‌روز و نیز کد‌گذاری پرونده‌های آلوده در کوتاه‌ترین زمان ممکن جهت ارسال و جمع‌آوری آمارهای دقیق به مراجع ملی و بین‌المللی و حضور در بخش‌ها به عنوان منشی بخش و اجرای تمامی فرآیند‌ها پابه‌پای سایر همکاران بالینی، از دید هیچ‌کس پنهان نیست و چندین شهید راه سلامت شاغل در واحد‌های مختلف بخش فناوری اطلاعات سلامت تقدیم این تلاش خالصانه گردیده که نشان از رشادت‌ها و تلاش‌های کارکنان رشته فناوری اطلاعات سلامت و مدارک پزشکی است.

به استحضار می‌رساند، واحد فناوری اطلاعات سلامت در گروه پیراپزشکی قرار داشته و همپای دیگر واحدهایی که هم‌اکنون از حداکثر افزایش فوق‌العاده سختی شرایط کار برخودار شده‌اند در اداره امور بیمارستان‌ها و سایر مراکز بهداشتی و درمانی سهیم بوده و ذات و ماهیت شغلی واحد فناوری اطلاعات سلامت به‌گونه‌ای است که برخورد و مواجهه با بیماران را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

در دستورالعمل‌های ابلاغی ماهیت و چگونگی برخی مشاغل که جز رسته‌های بهداشت و درمان  نیز محسوب می‌گردد مورد عنایت و توجه واقع نگردیده. به عنوان مثال واحد پذیرش که جز بخش فناوری اطلاعات سلامت وعهده‌دار پذیرش بیماران است و به سبب شرح وظایف مشروحه مضاف بر ارائه خدمات به بیماران به صورت صبح و عصر و در اورژانس به صورت شبانه‌روزی و شیفت شب به صورت تک‌نفره مکلف به ارائه خدمات به بیماران است.

در بخش دیگری از فعالیت‌های کارکنان فناوری اطلاعات سلامت تلاش بی‌وقفه پرسنل این رشته به عنوان منشی بخش در کنار سایر کارکنان بخش‌ها در پیشبرد اهداف سیستم بسیار مشهود و قابل توجه است.

شایان ذکر است که در واحدهای اسکن، بایگانی پرونده‌های پزشکی، مکاتبات، کدگذاری و آمار که واحدهای دیگر بخش فناوری اطلاعات سلامت می‌باشند به علت ماهیت کاری در ارتباط مداوم با بیماران و بخش‌های درمانی جهت ارائه اطلاعات درمانی می‌باشند و بیشترین مراجعات جهت ادامه درمان در بستری‌های مجدد بیمار یا بستری در مراکز درمانی دیگر و نیز پیگیری‌های قانونی بیمار در سایر سازمان‌ها و نهادها دولتی و غیر‌دولتی به عهده پرسنل این واحدها می‌باشد که مواجهه مستقیم با بیماران و بستگان ایشان در حین بستری و درمان و پس از ترخیص را  به همراه دارد.

موارد گفته شده به صورت روشن عملکرد پرسنل شاغل در واحدهای مختلف بخش فناوری اطلاعات سلامت را از پرسنل گروه پشتیبانی و اداری منفک می‌نماید.

در آینده نزدیک نیز با اجرای طرح پرداخت آینده‌نگر، تمامی فعالیت‌های درآمدی بیمارستان مستقیماً با کدگذاری پرونده‌های پزشکی مرتبط خواهد بود که قطعاً صحت و دقت در کدگذاری پرونده‌های پزشکی می‌تواند کمک شایانی به درآمد بیمارستان نماید که متأسفانه با نبود انگیزه و تبعیض‌های خواسته و ناخواسته به این رشته ارزشمند و کارکنان آن توان و رمقی برای ادامه راه باقی نمانده است.

لذا از محضر آن مقام محترم خواهشمندیم در جهت احقاق حقوق از دست رفته کارکنان بخش فناوری اطلاعات سلامت برآیند تا بتوانیم با انگیزه‌ای مضاعف به اجرای شرح وظایف خود و پیشبرد اهداف نظام سلامت اهتمام ورزیم.»

این کارزار تا تاریخ ۲۵ فروردین در آدرس اینترنتی (https://www.karzar.net/28980) در حال جمع‌آوری امضاست.

 

انتهای پیام
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار