تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۹.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳

۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان آماده ورود به صنعت نفت

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: برنامه صنعت نفت در طول دولت سیزدهم این است که از طریق شرکت‌های فناور و مراکز علمی و پژوهشی کشور هم نسبت به توسعه علم و دانش شرکت‌های فناور اقدام کنیم و هم به سمتی برویم که اقتصاد نفت را دانش‌بنیان کنیم.
کد خبر: ۴۱۱۱۱

۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان آماده ورود به صنعت نفت

یکی از اقدام‌های وزارت نفت در ۷ ماه گذشته توسعه همکاری‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها بوده است. به طوری که از ابتدای سال قراردادها و تفاهم‌نامه‌های متعددی با این بخش به امضا رسیده است. اما در روزهای اخیر توجه به این بخش به شکل ویژه‌ای افزایش داشت. به طوری که این هفته، وزارت نفت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همسو با منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت سیزدهم با هدف تدوین برنامه‌ای جامع برای توسعه دانش‌بنیان صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تفاهمنامه‌ همکاری امضا کردند و جواد اوجی، وزیر نفت نیز با انتشار مطلبی در حساب کاربری‌ توئیتر خود نوشت: «بالغ بر ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان در گام نخست فراخوان وزارت نفت برای دانش‌بنیان کردن صنعت نفت در زمینه‌های اولویت‌دار و اشتغال‌آفرین چون بهینه‌سازی، احیای چاه‌ها و زنجیره ارزش مشارکت کرده‌اند. پس از تأیید نهایی، در اردیبهشت‌ماه، انعقاد قرارداد و ارائه تسهیلات به این شرکت‌ها آغاز می‌شود.»

هدف از شکل‌دهی این همکاری میان صنعت نفت و دانش بنیان‌ها، توسعه ظرفیت‌ها، ایجاد هم‌افزایی و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در کنار توسعه صنعت نفت عنوان می‌شود. محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با «ایران» با اشاره به اهمیت همکاری این دو بخش اظهار کرد: می‌توانم بگویم بخش عمده نیازهای صنعت نفت، فناورمحور است. اگر شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها هم آمادگی، امکانات و سازوکار لازم را داشته باشند و به بخش تقاضا که صنعت است، اطمینان کافی بدهند، بخش عمده نیازهای صنعت نفت از همین محل قابل تأمین است. موفقیت صنعت هم در گرو موفقیت این بخش است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری وقتی که در سال ۱۳۹۰ به عسلویه تشریف‌فرما شدند، فرمودند که صنعت نفت چند ویژگی دارد. یک؛ تولیدی است، دو؛ اقتصادی است، سه؛ علمی است و چهار؛ جهادی است. یعنی اگر می‌خواهید تولید کنید، اگر می‌خواهید یک اقتصاد خوب داشته باشید، این حرکت باید علمی باشد و داشتن این سه باهم، با روش معمولی، متداول و عادی نمی‌شود، باید جهادی کار کرد. بنابراین ظرفیت ویژه‌ای در همکاری میان صنعت نفت و شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها وجود دارد.

رویکرد دولت سیزدهم، بسط استفاده از شرکت‌های فناور است

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه در این مسیر طی دولت سیزدهم حرکت جدیدی را شروع کردیم، اذعان کرد: امروز الحمدلله شرکت‌های فناور، استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، تحقیقاتی و مراکز علمی کشور دارند به بلوغ کامل می‌رسند و ما باید از این ظرفیت‌ها بهره ببریم. البته در این راستا حرکات اساسی که نشان دهنده رویکرد دولت سیزدهم است، نیز انجام شده است. اقداماتی در توسعه و بسط استفاده از شرکت‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان انجام داده‌ایم و قرارداد مهمی را در این زمینه منعقد کرده‌ایم. چراکه اعتقاد داریم علم، دانش و فناوری، قدرت و اقتدار می‌آورد.

نیازسنجی و امکان سنجی همکاری‌ها

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه خیلی مهم است که ما بدانیم به شرکت‌های فناور و دانشگاه‌هایمان باید چه کاری را بسپاریم، اظهار کرد: در بخش نفت، حتی دانشگاه‌های ایران، بویژه دانشگاه‌های تراز اول ما الحمدلله امروز در عرصه‌های مربوط به رفع مشکلات مخازن و چاه‌های نفت و گاز توانمندی پیدا کرده‌اند. سیاست ما این است که بتوانیم مسائل و مشکلات چاه‌ها و مخازن را مشخص کنیم و متناسب با توان و ظرفیت هر دانشگاه‌، آن مسائل و مشکلات را با آنها مطرح کنیم و از آنها پیشنهاد فنی و فناورانه بگیریم. در نهایت متناسب با اینکه چه دانشگاهی، چه پیشنهادی می‌دهد، برای رفع آن مسائل و مشکلات در قالب تعریف پروژه‌هایی کار را به دانشگاه‌ها می‌دهیم. خیلی امیدوارم که دانشگاه‌ها در این زمینه می‌توانند به ما کمک کنند. اما آیا این کافی است؟ خیر، ما باید در مرز دانش حرکت کنیم. بنابراین در این راستا با شرکت‌های دانش بنیان نیز همکاری‌ها را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوع‌ها ‌این است که بتوانیم در زمینه ساخت داخل به ویژه ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت اقدام کنیم. بخش مهمی از فناوری مربوط می‌شود به ساخت کالاها و تجهیزاتی که در داخل انجام می‌شود که بدون فناوری مربوطه‌ ممکن نیست. بنابراین این بخش می‌تواند در بحث توسعه فناوری به ما کمک کند.

شکل‌گیری تقاضا برای فناوری

در بحث فناوری دو بخش داریم؛ یک طرف تقاضا و طرف دیگر عرضه است. در این باره معاون وزیر نفت افزود: بخش تقاضای فناوری در اینجا صنعت نفت است. باید بتوانیم با ارتباط خوبی که صنعت نفت با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان برقرار کرده است، مسائل و مشکلات مربوط به میادین نفت و گاز را به‌عنوان متقاضی در اختیار این بخش‌ها قرار دهیم. باید به‌عنوان متقاضی بتوانیم پروژه‌های متعدد و پیشنهادهای متعدد را به دانشگاه‌ها عرضه کنیم. موفقیت دانشگاه و دانش بنیان فقط در گرو خودش نیست، در گرو تقاضای ما نیز هست. به همین خاطر مواردی مانند افزایش ضریب بازیافت از طریق احیای چاه‌های فعال را برای شکل‌دهی به این همکاری تعریف کرده‌ایم.

گفتنی است، افزایش ضریب بازیافت از طریق احیای چاه‌های فعال، فلرینگ و بازیابی گازهای همراه، بهینه سازی مصرف انرژی، تحول دیجیتال در صنعت نفت، تکمیل زنجیره ارزش صنایع پایین دستی و ساخت بار اول محصولات راهبردی صنعت نفت از جمله مواردی است که صنعت نفت برای همکاری با دانش بنیان‌ها در نظر گرفته است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در پایان گفت: برنامه صنعت نفت در طول دولت سیزدهم این است که از طریق شرکت‌های فناور و مراکز علمی و پژوهشی کشور هم نسبت به توسعه علم و دانش شرکت‌های فناور اقدام کنیم و هم به سمتی برویم که اقتصاد نفت را دانش‌بنیان کنیم و استفاده حداکثری از مجموعه دانش بنیان‌ها و دانشگاه‌ها داشته باشیم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز