تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۸.۷۹°
۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۷

موافقت چند خریدار با پرداخت روبل در ازای گاز روسیه

معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد که چند کشور واردکننده گاز روسیه با طرح پرداخت روبل برای خرید گاز این کشور موافقت کرده‌ان
کد خبر: ۴۱۱۲۹

موافقت چند خریدار با پرداخت روبل در ازای گاز روسیه

الکساندر نواک روز جمعه (۲۶ فروردین‌ماه) اعلام کرد که چند خریدار گاز روسیه موافقت کرده‌اند پرداخت خود را به روبل تغییر دهند.

وی در مصاحبه با مجله داخلی وزارت نفت روسیه گفت: انتظار داریم سایر واردکنندگان گاز هم پرداخت‌های خود را به‌ جای دلار با روبل انجام دهند. نواک هویت مشتریانی را که تا امروز با این طرح موافقت کرده‌اند، فاش نکرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ماه گذشته دستور داد خریداران گازی که از کشورهای غیردوست هستند باید هزینه آن را به روبل پرداخت کنند. این اقدام پوتین مورد انتقاد مقام‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته،‌ زیرا مغایر تحریم‌های اعمال‌شده علیه مسکو است.

پوتین به اروپا هشدار داده است که در صورت مخالفت با طرح پرداخت به روبل، عرضه گاز به این قاره قطع خواهد شد. این اقدام پوتین عکس‌العملی است در برابر تحریم‌هایی که غرب علیه روسیه به‌دنبال حمله نظامی این کشور به اوکراین اعمال کرده‌ است.

وی در ماه مارس پیشنهاد کرد که خریداران انرژی، در گازپروم‌بانک حساب‌هایی باز کنند تا پرداخت‌هایی که به یورو و دلار انجام می‌شود، در این حساب‌ها به روبل تبدیل شوند.

واهان کروبیان، وزیر اقتصاد ارمنستان روز جمعه اعلام کرد که چند بار در ازای واردات گاز طبیعی روسیه، روبل پرداخت کرده‌ است.

پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان هم روز دوشنبه (۲۲ فروردین‌ماه) اعلام کرده بود که کشورش قصد دارد پول گاز روسیه را از طریق گازپروم‌بانک به یورو پرداخت کند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز