تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۰

صفر تا صد ماجرای زمین‌های باورس در قزوین

۲۰ سال از زمانی که تعاونی مسکن ارتش تشکیل شده است می‌گذرد، یک تعاونی مسکن با ۱۳۲ هکتار زمین کشاورزی در روستای باورس قزوین که در طی ۲ دهه نتوانسته مجوز تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی را از شورای عالی معماری و شهرسازی کشور اخذ کند
کد خبر: ۴۱۲۳۰

صفر تا صد ماجرای زمین‌های باورس در قزوین

حال با دستور استاندار قزوین و تشکیل کمیته‌ای، راه‌حلی به اعضای این تعاونی پیشنهاد شده؛ پیشنهادی که به نظر می‌رسد بعد از ۲۰ سال، تنها راه خانه‌دار شدن اعضای تعاونی مسکن ارتش است.

طی سالیان اخیر و در زمان استقرار دولت‌های مختلف، در استان قزوین تعاونی‌های مسکن متعددی در ادارات و نهادهای مختلف تشکیل شد، تعاونی‌هایی که گاه با مشکل مواجه شدند، یکی از این تعاونی‌ها در استان که تبدیل به معضل شده تعاونی مسکن ارتش در روستای باورس قزوین است.

چگونگی شکل‌گیری تعاونی مسکن ارتش

در ابتدای دهه ۸۰ پس از وقوع زلزله الموت، نیروهای ارتش مثل همیشه وارد میدان شدند و به کمک مردم زلزله‌زده شتافتند. در پی این موضوع شهید امامی، استاندار فقید قزوین قول مساعد داد که در قبال این همراهی و کمک نیروهای ارتشی، زمینی در اختیار آن‌ها قرار دهد و بر همین اساس ۱۳۲ هکتار زمین کشاورزی در قالب ۲۸۶۰ قطعه زمین در باورس به ارتشیان تعلق گرفت.

حال ۲۰ سال از ماجرا می‌گذرد و همچنان اعضای تعاونی مسکن ارتش که قریب به ۲۰۰۰ نفر هستند نتوانسته‌اند مجوز تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی را از دولت‌های مختلف دریافت کنند، زیرا شورای عالی معماری و شهرسازی کشور به عنوان یک نهاد ملی که مصوبات آن حکم قانون را دارد با تغییر کاربری این زمین‌ها مخالف است.

بسیاری از افرادی که عضو این تعاونی هستند بازنشسته شدند، برخی زمین‌های خود را به افراد دیگری یا بعضا به سوداگرانی فروخته‌اند، کسانی که ارتشی هم نیستند و در پی تغییر کاربری با فشار رسانه‌ای هستند به‌طوری‌که شنیده شده عده‌ای سودجو بیش از ۵۰ قطعه از این اراضی را خریداری کردند که در صورت تغییر کاربری یک شبه ره ۱۰۰ ساله را طی کنند؛ برخی از زمین‌داران نیز همچنان منتظرند تا شاید شورای عالی معماری و شهرسازی مجوز تغییر کاربری صادر کند، تعدادی از اعضای این تعاونی مسکن می‌گویند که برخی دولتمردان در دولت‌های مختلف وعده‌هایی جهت ارائه زمین‌های معوض یا تغییر کاربری اراضی از کشاورزی به باغ ویلا به آن‌ها داده‌اند، اما مسئولان دولت فعلی معتقد هستند این موضوعات در حد حرف بوده و هیچ مستنداتی برای آن وجود ندارد.

دستور استاندار جهت پیگیری تعاونی ارتش

موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود و اعضای تعاونی ارتش قزوین با روی کار آمدن دولت سیزدهم برای تغییر کاربری این اراضی تجمعات مختلفی برگزار کرده و این موضوع را از استاندار تازه منصوب شده قزوین خواستار شدند.

اعلایی، استاندار قزوین نیز در دهه فجر ۱۴۰۰ به رجحانی، معاون عمرانی خود دستور داد تا رسیدگی به امور تعاونی‌های مسکن را در دستور کار خود دهد که تعاونی ارتش نیز از جمله این تعاونی‌ها بود.

پیشنهادی برای حل مشکل باورس

در پی این دستور معاون عمرانی استاندار قزوین جلساتی با فرمانده لشکر ۱۶ زرهی برگزار کرد تا به راه‌حل برسد؛ معاون عمرانی راه حل را در اعطای زمین معوض به تعاونی دانست تا ارتشی‌ها بعد از ۲۰ سال طعم خانه‌دار شدن را بچشند بنابراین از سوی استانداری قزوین به اعضای تعاونی مسکن ارتش پیشنهادی ارائه شد مبنی بر اینکه در ازای ۲۸۶۰ قطعه زمین در روستای باورس که فقط کاربرد کشاورزی است، سهامداران به گروه‌های ۸ نفره تقسیم شوند و به هر یک از این گروه‌ها ۲۵۰ متر زمین مسکونی در منطقه مهرگان قزوین برای ساخت‌وساز با تراکم ۴ طبقه اعطا شود، درحالی برای اعضای تعاونی چنین مزیتی در نظر گرفته شده که سایر ساختمان‌های آن منطقه تراکم ۸ طبقه دارند.

از سوی دیگر در واپسین روزهای سال ۱۴۰۰ با پیگیری مسئولان قزوین و تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی، تبدیل شدن مهرگان به شهر مورد تأیید قرار گرفت که همین مصوبه می‌تواند در رشد و توسعه مهرگان تأثیر بسزایی داشته باشد، به عنوان مثال تبدیل شدن مهرگان به شهر جدید حسن‌هایی دارد، یکی از حُسن‌های شهر جدید این است که شهرسازی در آن سرعت می‌گیرد.

به گفته یکی از مسئولان استانداری، در این میان رسالت دولت، آباد کردن مهرگان و رفع معضلات آن است پس نمی‌تواند در بخشیدن زمین‌های آن منطقه گشاده‌دستی کند، بلکه باید اراضی را برای رفع مشکلات مهرگان نگه دارد. اما دولت خود را متعهد می‌داند تا مشکل تعاونی ارتش را حل کند، بنابراین پیشنهاد فوق‌الذکر به اعضای تعاونی داده شده است و استانداری بعد از جلسات متعدد به این نتیجه رسید که به گونه‌ای به اعضای تعاونی زمین اعطا کند که مردم صاحب یک آپارتمان شوند.

زمین کشاورزی بدهید، مسکونی تحویل بگیرید

همان‌گونه که بیان شد تعاونی ارتش ۲۸۶۰ قطعه زمین کشاورزی به مساحت ۱۳۲ هکتار در باورس دارد که مقرر شده است در مهرگان ۳۶۰ قطعه زمین مسکونی که هر قطعه ۲۵۰ مترمربع مساحت دارد با تراکم ۴ طبقه روی پیلوت به ۸ عضو این تعاونی اعطا شود. ساخت‌وساز بر عهده اعضا خواهد بود و دولت برای عملیات عمرانی تسهیلاتی در اختیار اعضا قرار خواهد داد.

به گزارش ایسنا اعطای زمین معوض در شهر جدید مهرگان به اعضای تعاونی ارتش به شرطی محقق خواهد شد که تمام اعضای تعاونی ارتش برای پس دادن اراضی کشاورزی باورس و دریافت اراضی مسکونی در مهرگان موافقت کنند، در غیر این صورت این پیشنهاد شدنی نخواهد بود.

شانتاژهای سوداگران

نکته قابل توجه آن است که پس از ارائه این پیشنهاد از سوی مسئولان برای حل این مسئله ۲۰ ساله هجمه‌هایی علیه این تصمیم صورت گرفت، به عنوان مثال افرادی بیان کردند که دولت می‌خواهد زمین‌های میلیاردی باورس را از اعضای تعاونی بگیرد و به‌جای آن ۳۰ متر زمین در مهرگان به هر یک از اعضا بدهد، در حالی‌که قرار است در ازای زمین کشاورزی که ۲۰ سال است تغییر کاربری داده نشده و احتمال اینکه شورای عالی معماری و شهرسازی اجازه تغییر کاربری آن را بدهد، نزدیک به صفر است؛ ۳۶۰ قطعه زمین ۲۵۰ متری با تراکم ۴ به همراه تسهیلات ساخت‌وساز به اعضا اعطا شود.

 شواهد حاکی از آن است که دولت سیزدهم عزم خود را برای رفع مشکل ۲۰ ساله تعاونی ارتش جزم کرده است اما عده‌ای با تهییج افکار عمومی جامعه تلاش دارند تا واقعیت‌ها نادیده گرفته شود؛ واقعیت این است که شورای عالی معماری و شهرسازی ۲۰ سال است که در زمان دولت‌های مختلف با تغییر کاربری اراضی باورس مخالفت کرده و اگر قرار بود تغییری در نظر آن نهاد بالادستی رخ دهد در این ۲ دهه صورت می‌گرفت.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز