تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۸.۷۳°  بیشینه ۱۹.۷۹°
۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴

درآمدهای ارزی امروز هزینه پرکردن چاله‌های گذشته می‌شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت سیزدهم با انباشتگی مشکلات اقتصادی روبه‌روست و با درآمدهای ارزی که به دست می‌آورد چاله‌هایی که از گذشته ایجاد شده بود را پر می‌کند.
کد خبر: ۴۱۲۳۵

درآمدهای ارزی امروز هزینه پرکردن چاله‌های گذشته می‌شود

غلامرضا مصباحی مقدم با بیان اینکه نخستین چاله، کسری ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی بودجه سال ۱۴۰۰ است، گفت: از روزهای نخست سال ۱۴۰۰ همه می‌گفتند این مقدار کسری بودجه داریم، اما دیدیم که پایان سال، دولت اعلام کرد که کسری بودجه را پر کردیم و بی‌شک بخشی از این موضوع با درآمدهای ارزی به‌دست آمده حاصل شده است.

وی ضمن تأکید بر اینکه دولت سیزدهم از زمان روی کارآمدن تاکنون برای پرداخت حقوق کارکنانش از بانک مرکزی استقراض نکرده است، افزود: این در حالی است که در چهار ماه نخست سال ۱۴۰۰ دولت روحانی ۵۴ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بخشی از ارزهای مسدود شده که آزاد می‌شود متعلق به دولت نیست، بلکه پیش‌تر پیش‌خور شده است، تصریح کرد: این مبالغ متعلق به ذخایر خارجی بانک مرکزی است که آزاد می‌شود و همان ارزهایی بوده که دولت به آنها دسترسی نداشته و به بانک مرکزی فروخته و معادل ریالی آن را گرفته و طی سال‌های گذشته هزینه کرده است و هم اکنون که آزاد می‌شوند متعلق دولت نیست و جزو ذخایر خارجی بانک مرکزی به شمار می‌آیند و به جیب دولت نمی‌آیند. از سویی نیز این ارزها یک بار نیز در داخل کشور خرج شده است و نمی‌توان ۲ مرتبه آن را خرج کرد.

مصباحی‌ مقدم اظهار کرد: در دوران دولت گذشته اوراقی با سررسیدهای یک ساله تا چهار ساله در قالب اسناد خزانه به مردم فروخته شده و این اسناد خزانه طی ماه‌های سال گذشته هر ماه ۹ هزار تا ۱۵ هزار میلیارد تومان و به‌طور میانگین ۱۲ هزار میلیارد تومان سررسید و بازپرداخت شده است.

وی با بیان اینکه اگر فرض بگیریم که ارزهای آزاد شده متعلق به دولت باشد و این چاله‌ها هم پر شده باشد، آیا انتظار این است که این ارزها بین مردم توزیع و تقسیم شود؟ گفت: این تفکر ساده‌اندیشانه و غیرعقلایی است زیرا این ارزها باید به سرمایه ملی تبدیل و در پروژه‌های عمرانی هزینه شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: سال گذشته پیش‌بینی می‌شد که ما پولی برای پرداخت پروژه‌های عمرانی نداشته باشیم، اما دولت سیزدهم ۱۳۵ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی اختصاص داد.

مصباحی‌ مقدم تصریح کرد: از طرفی نیز لزوم جلوگیری از خام فروشی بدان معناست که زنجیره تولید با پالایش نفت و گاز و فرآورده‌های مرحله دوم و سوم تا کالاهای نهایی تکمیل شود و اینها نیازمند سرمایه‌گذاری است و دولت باید ارزهایی که به دست می‌آورد را در این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری کند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز