تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۸.۷۹°
۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
در گفت‌وگو با معاصر مطرح شد:

سفره اقشار فرودست مورد تهدید جدی است

گرانی کالاهای اساسی در سبد معیشت خانواده، موجب شده اقشار فرودست، با مشکلات تغذیه‌ای فراوانی مواجه شوند.
کد خبر: ۴۱۲۳۷

فريبا كوهدانی، متخصص تغذيه و استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران در مورد وضعیت تغذیه کودکان و نوجوانان به خبرنگار معاصر می‌گوید: «نکته مهم در مورد تغذیه کودکان و نوجوانان، توجه ویژه به هزار روز اول زندگی است که درست از زمان تشکیل نطفه آغاز می‌شود. نوع تغذیه مادر باردار و سپس شیرخوار در طی این هزار روز، بر کیفیت زندگی و نوع بیماری‌هایی که ممکن است فرد در آینده به آنها مبتلا شود، تاثیر بسیار زیادی دارد. بنابراین مهم است که با برنامه ریزی صحیح غذایی مواد مغذی و انواع ویتامین‌های لازم در دوران بارداری و شیردهی، به مادران برسد و این موضوع باید هم در الویت خانواده و هم در الویت جامعه قرار بگیرد.»


او در همین زمینه ادامه می‌دهد: «کیفیت شیر مادر در شش ماه نخست زندگی و سپس تغذیه کودک در دو سال اول زندگی از سفره خانواده، اهمیت بسیاری دارد. این دوره از نظر علمی، مرحله برنامه‌ریزی سلامت نام دارد؛ بر اساس علم اپی‌ژنتیک، تاثیرات محیطی و فاکتور موثر و مهم تغذیه، آینده سلامت فرد را مشخص می‌کند. چگونگی تغذیه در این دوران، فعالیت ژن‌های ما را برای دوره‌های بعدی زندگی تنظیم می‌کند. بنابراین کیفیت تغذیه زنان باردار و شیرده، تعیین کننده میزان سلامت نسل آینده است.»


این متخصص تغذیه با اشاره به وضعیت اقشار فرودست جامعه اضافه می‌کند: «وقتی مسئله تغذیه مادر باردار و شیرده تا این حد اهمیت دارد، اقشار فرودست جامعه و خانواده‌هایی که نمی‌توانند به اندازه کافی از اقلام غذایی گران قیمت استفاده کنند ، باید برای جایگزینی مواد غذایی لازم، آموزش ببینند و مثلا بیاموزند که به جای گوشت از حبوبات، لبنیات و تخم مرغ استفاده کرده و البته در بین افراد خانواده بر اساس نیازهای‌شان، توزیع غذا اولویت‌بندی شود. به هرحال سیاستگذاری‌های دولت در زمینه کمک به سبد معیشتی مردم، باید هدفمند باشد تا در گروه‌های آسیب پذیر جامعه افراد پر خطر از مادر باردار، تا کودک و نوجوان که در دوره جهش رشد بدنی است، بتوانند به میزان مناسب مواد غذایی لازم را دریافت کنند.»


کوهدانی با اشاره به وضعیت اقتصادی اقشار فرودست بویژه در شرایط تحریم و همه‌گیری کرونا، می‌گوید: «در مورد این اقشار، امیدمان این است که اقدامات لازم برای دسترسی به غذای کافی و مناسب صورت پذیرد و امنیت غذایی و تغذیه‌ای این خانواده‌ها که با وجود تحریم و کرونا، مورد تهدید جدی واقع شده است تامین شود و البته همانطور که قبلا اشاره کردم، دراین برنامه‌ریزی زنان باردار و کودکان مخصوصا در هزار روز نخست زندگی، حتما در اولویت قرار بگیرند تا هدف افزایش جمعیت با دستیابی به نسلی سالم و کارآ تامین شود.»

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز