تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۳.۷۹°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹
در پی افزایش تعرفه پزشکان؛

مسوولان حامی پزشکان بیماران را تنها گذاشته‌اند

اهمیت بیمه همگانی سلامت زمانی محرز می‌شود که بیمه به عنوان تامین کننده منابع ایفای نقش می‌کند.
کد خبر: ۴۱۲۵۱

مسوولان حامی پزشکان بیماران را تنها گذاشته‌اند به نقل از دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: شیوع بیماری کرونا و هزینه‌های گزافی که در دو سال گذشته روی دوش مردم گذاشت، سبب شد که اهمیت بیمه‌هایی که می‌توانند خدمات رایگان به مردم دهند بیشتر شود. از این رو توجه به بیمه‌ای مانند بیمه سلامت پر اهمیت شد، اما حنان حاجی محمودی، مدیرکل بیمه گری و درآمد سازمان بیمه سلامت ایران می‌گوید: اهمیت بیمه همگانی سلامت زمانی محرز می‌شود که بیمه به عنوان تامین کننده منابع ایفای نقش می‌کند و بخش عمده‌ای از هزینه‌ها را می‌پردازد.

او به این موضوع هم اشاره می‌کند که یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان بیمه سلامت ایران از ابتدای تاسیس تا کنون ایجاد پوشش بیمه‌ای برای افراد فاقد پوشش بیمه درمان در جامعه است و بر اساس آیین نامه مصوب دولت در صورتی که افراد در سه دهک اول درآمدی باشند از پرداخت حق بیمه معاف هستند و مابقی به تناسب می‌بایست در پرداخت حق بیمه مشارکت داشته باشند.

این خبر تا زمانی اهمیت و مهم بود که خبر تعرفه‌های عجیب پزشکان در سطح بندی که شورای عالی نظام پزشکی تعیین کرده منتشر نشده بود و حالا با میزان تعرفه‌های تعیین شده، دو اتفاق قابل پیش بینی است، اول اینکه کسانی که شرایط مالی مناسبی ندارند بیش از گذشته از ساختار پزشکی و درمانی فاصله می‌گیرند و چرا که با این نرخ بسیاری از مردم دیگر نمی‌توانند حتی به پزشک عمومی مراجعه کنند و از مشکلات جسمی و بیماری‌های خود باخبر شوند، دوم اینکه پزشکان دیگر انگیزه‌ای برای ارائه خدمات ارزان‌تر به مردم و از همه مهمتر دلیلی برای گذشتن از ویزیت‌های چند صد هزارتومانی ندارند.

اسم این افراد را به خاطر بسپارید...

در دوازدهمین جلسه شورای عالی سازمان نظام پزشکی که بیست و پنجم فروردین ۱۴۰۱ برگزار شد، منصور جعفری نمین، عباسعلی خادمی، محمد هادی صادقی و داریوش طاهرخانی تصمیم گرفتند قیمت تمام شده خدمات تشخیصی، درمانی و دارویی را به هیات دولت اعلام کنند تا دولت پس از تصویب تعرفه، از اختیاراتی که قانونگذار در ماده واحد بودجه ۱۴۰۱ جهت جبران تفاوت نرخ ارز، جبران یارانه‌های عام، تامین هزینه بیمه همگانی در این محل استفاده کند! البته در ادامه این مصوبه ذکر شده که دولت تفاوت تعرفه را پرداخت کند تا ضرری به جیب مردم زده نشود، اما پر واضح است که در نهایت هزینه گزاف ویزیت پزشک عمومی با رقم ۱۸۰ هزار تومان و پزشک متخصص با رقم حدود ۲۵۰ هزارتومان در نهایت باز هم به گردن مردم است و آن‌ها مجبور می‌شوند خود این هزینه‌ها را پرداخت کنند.

جالب است در این تعرفه‌های جدید هزینه هتلینگ اتاق سه تخته حدود سه میلیون، دو تخته حدود سه میلیون و پانصد هزار تومان تعیین شده و رقم حدود چهار میلیون و نیمی و ۱۰ میلیونی برای اتاق‌های خصوصی و بخش‌های ویژه!

تعرفه‌های ویزیت پزشکان مختلف از عمومی تا فوق تخصص در سال ۱۴۰۱ هنوز نهایی نشده و منتظر مصوبه هیات دولت است، اما انتشار اعداد و رقم‌ها حاکی از افزایش ۲۸ تا ۳۰ درصدی تعرفه‌ها دارد؛ سیدمؤید علویان، رئیس نظام پزشکی تهران در افزایش قیمت تعرفه‌ها در مخالفت با کاهش تعرفه‌ها گفته بود که مردم توان پرداخت ندارند و لذا خدمات را باید ارزان دریافت کنند و این ارزانی باید از جیب پزشکان محقق شود! چراکه بیمه‌ها حاضر نیستند بهره‌وری خود را افزایش دهند. مگر می‌شود؟

البته اعتراض او به شرایط موجود دراین سطح باقی نماند و به این موضوع هم اشاره می‌کند و می‌گوید: یک ماه از سال ۱۴۰۱ گذشته و هنوز موضوع تعرفه‌های پزشکی سال جدید بلاتکلیف باقی مانده است، مسئولان می‌گویند مردم پول ندارند، بیمه‌ها هم می‌گویند پول نداریم و در شرایطی که تورم ۵۰ درصدی بر کشور حاکم است، ارائه خدمات با کیفیت با تعرفه‌های فعلی نه در بخش دولتی و نه در بخش خصوصی امکان پذیر نیست. پس راه حل چیست؟

و اما پاسخ ...

در پاسخ به پرسش موید علویان که گفته راه حل چیست باید گفت که پاسخ این پرسش را باید از مقام‌های بالاتر بگیرید از بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت؛ کسی که مسئول صفر تا صد همه بخش‌های پزشکی و سلامت کشور را به عهده دارد، اما هیچ اقدامی برای رفع این مشکلات نمی‌کند و تنها وقتش برای افتتاح و کلنگ زنی و بازدید‌های سرزده از بیمارستان‌ها صرف می‌شود که آن هم دردی ازمردم دوا نمی‌کند، مردمی که زیر بار هزینه‌های گزاف بیشتر کمر خم کردند و دیگر پولی برای پرداخت دستمزد‌های بالای پزشکان ندارند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : وزارت بهداشت
ارسال نظر

آخرین اخبار روز