تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۶.۷۹°
۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸

تمام محدودیت‌های ورود نفت به آمریکا لغو شد

قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
کد خبر: ۴۱۲۵۳

تمام محدودیت‌های ورود نفت به آمریکا لغو شد

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

30 فروردین 1352؛ تمام محدودیت‌های ورود نفت به آمریکا لغو شد

ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که تمام تعرفه‌های گمرکی و مقررات سهمیه‌بندی را برای ورود نفت خام و فرآورده‌های نفتی به آمریکا لغو کرد.

به جای تعرفه‌های گمرکی و سهمیه‌ها، نظام مالیاتی جدیدی به مرحله اجرا درخواهد آمد که به موجب آن مالیات‌ها تدریجا تا پایان 1975 افزایش خواهد یافت و در آن تاریخ برای واردات نفت خام به هر بشکه نیم سنت و برای فرآورده‌های تصفیه‌شده نفتی به هر گالن 1.5 سنت خواهد رسید. تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا در مورد لغو تمام تعرفه‌های گمرکی و سهمیه‌های واردات نفت بلافاصله از دیروز اعتبار اجرایی کسب کرده است.

طبق تصمیم نیکسون واردکنندگان آمریکایی فرآورده‌های نفتی مالیات جدیدی را که قبلا به آن اشاره کردیم در سال‌جاری جز برای مقادیری که مازاد بر ابعاد پیش‌بینی شده در پروانه‌های وارداتی صادر شده در زمان اجرای سیستم سابق سهمیه‌ها باشد، پرداخت نخواهند کرد.

سیستم قبلی تعرفه‌های گمرکی و سهمیه واردات نفتی در آمریکا از سال 1959 به مرحله اجرا درآمده است.

نگرانی از کمبود سیمان وجود ندارد

شرکت معاملات خارجی تصمیم گرفت برای مبارزه با بازار سیاه سیمان مجددا مقداری سیمان وارد کند؛ بنابراین میزان واردات سیمان در سال جاری به بیش از 500 هزار تن خواهد رسید و با احتساب بیش از 2.8 میلیون تن تولید سالانه کارخانه‌های داخلی، نگرانی از کمبود سیمان به هیچ وجه نمی‌تواند وجود داشته باشد.

بهمن‌ میکده، مدیرعامل شرکت سهامی معاملات خارجی گفت: سیمان به اندازه کافی برای کارهای ساختمانی وجود دارد و شرکت معاملات خارجی هر مقدار سیمان که مورد مصرف و نیاز واقعی باشد با قیمت دولتی کیسه‌ای 75 ریال برای مصرف‌کنندگان تامین می‌کند.

مدیرعامل شرکت معاملات خارجی تاکید کرد که وزارت اقتصاد و شرکت سهامی معاملات خارجی به شدت با افزایش قیمت سیمان مبارزه خواهند کرد و به همین جهت با امکاناتی که فراهم شده است، هر روز بین 1500 تا 2000 تن سیمان با نرخ دولتی کیسه‌ای 75 ریال در تهران توزیع می‌شود.

اعلام رئوس برنامه اول عمرانی و اقتصادی کشور

کتاب برنامه اول جمهوری اسلامی ایران برای بررسی هیات دولت تحویل شده و نخست‌وزیر طی بخشنامه‌ای از وزرا خواسته است حداکثر تا تاریخ 62.1.30 نظرات خود را نسبت به مطالب مربوط به هماهنگی بخش خود با بخش‌های ذیربط، سیاست‌های اقتصادی تدوین شده در کتاب و سایر مشخصات آن اعلام کنند.

دکتر بانکی، وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه طی مصاحبه‌ای افزود: این کتاب را که در 700 صفحه شامل سیاست‌ها و برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران از سال 1361 تا سال 1366 می‌باشد، می‌توان به عنوان راهی برای تغییر بافت اقتصادی منحط گذشته به سوی اقتصادی شکوفا تلقی کرد.

وی اعلام کرد: درواقع حرکت برنامه‌ریزی، این توفیق را به ما داد که مسائل را به‌طور ملموس مورد بررسی قرار دهیم. اولین و بزرگترین مشکل در این زمینه، کمبود نیروی انسانی، هم در تهیه و تدوین برنامه و هم در اجرای آن است.

ما تجربه برنامه‌ریزی در ایران نداشتیم؛ زیرا برنامه‌ها از خارج تهیه و دیکته می‌شد.

اکنون وزارتخانه‌ها، استان‌ها و نهادها با کمبود کارشناس برنامه‌ریزی روبه‌رو هستند. در این زمینه با ستاد انقلاب فرهنگی تماس گرفتیم و پیشنهاد ایجاد یک برنامه فوق لیسانس برنامه‌ریزی در دانشگاه صنعتی اصفهان ارائه شد که مورد تایید قرار گرفت.

ما امیدواریم که در این دوره فوق لیسانس که برای تربیت برنامه‌ریزان اقتصادی و فنی تشکیل می‌شود، بتوانیم نیروهای جوان و متعهد را در این زمینه آموزش داده و در زمینه‌های مربوط به کار گیریم.

دکتر بانکی در زمینه نیروی انسانی متخصص در سطح کشور گفت: طبق برآورد برنامه‌ریزان، ما تنها قادریم کمتر از نصف نیروی متخصص موردنیاز بخش‌های مختلف اقتصادی فنی و غیره را تربیت کنیم.

بنابر این در این زمینه باید با اتخاذ تدابیر و تاکتیک‌های جدید، جدیت بیشتری به عمل آورد.

ما در برنامه اول به 7000 مهندس کشاورزی، 30 هزار مهندس با تخصص‌های مختلف، 83 هزار تکنسین جدید، 7500 پزشک عمومی و 1000 پزشک متخصص نیاز داریم که تنها متاسفانه کمتر از نصف آنها را می‌توانیم تربیت کنیم.

وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: اگر برای تغییر مبنای درآمد دولت طراحی نشود، مساله کسری بودجه و وابستگی به درآمد نفتی رفته‌رفته شدت می‌یابد.

درآمدهای حاصل از فروش نفت و نیز تامین کسری بودجه از طریق سیستم بانکی، نوعی تزریق پول به اقتصاد است که باعث افزایش تورم و دگرگونی روابط اقتصادی می‌شود و باید هرچه زودتر تغییر کند.

وی بیان کرد: اکثر سازمان‌ها هدفی را داشته‌اند که اکنون جمهوری اسلامی ایران آن اهداف را ندارد. بنابراین برنامه‌های جدید و سیاست‌های جدید برای اجرای برنامه‌ها نه‌تنها باید مورد قبول مسوولان بلکه مورد قبول تمام ارگان‌ها، کارشناسان و کارکنان دستگاه‌ها قرار گیرد و در جهت آنها فعالانه حرکت کنند.

30 فروردین 1382؛ ایران و بحرین قرارداد همکاری‌های اقتصادی امضا کردند

با پایان کار سومین اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و بحرین که روزهای 26 و 27 فروردین‌ماه جاری در منامه برگزار شد، دو کشور یک یادداشت تفاهم همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی امضا کردند.

این یادداشت تفاهم را محمد شریعتمداری، وزیر بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و «علی صالح الصالح» وزیر بازرگانی بحرین امضا کردند. همچنین طرفین به منظور توسعه روابط اقتصادی، تجاری، جهانگردی و افزایش تردد بین اتباع دو کشور و ایجاد یک راهکار مناسب برای تسهیل در صدور روادید برای تجار و سرمایه‌گذاران و جهانگردان ایرانی به بحرین توافق کردند.

شریعتمداری در مراسم امضای یادداشت تفاهم گفت: ایران و بحرین همکاری‌های خود را در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، صنعتی، پتروشیمی، بانک، بیمه، کشتیرانی و سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف توسعه خواهند داد.

9.5 میلیون بیکار در راهند

معاون کل وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: با توجه به روند رو به افزایش نیروی جوان و آماده ورود به بازار کار هیچ راهی جز افزایش تولید و سرمایه‌گذاری در کشور وجود ندارد.

مهدی کرباسیان افزود: باید پذیرفت برخی از تصمیمات اقتصادی کشور از سال‌های قبل از پیروزی انقلاب و بعد از آن اشکال داشته و مسوولان نتوانسته‌اند آنها را اصلاح کنند؛ به‌طوری‌که اکنون نیز گریبانگیر کشور است.

به گفته وی، بیش از 60 درصد کشور را نیروی جوان تشکیل می‌دهد.

کرباسیان از ورود حدود 9.5 میلیون نفر نیروی کار جوان به بازار کار ظرف سال‌های آینده خبر داد و ایجاد اشتغال برای این عده را منوط به جلب سرمایه‌گذاری‌های جدید داخلی و خارجی دانست.

وی خاطرنشان کرد: با احتساب آنکه حدود 70 درصد اقتصاد کشور هنوز دولتی است، دولت برای تحقق خصوصی‌سازی در کشور باید تصدی‌گری را رها کند.

مجوز پرواز آنتونف 140 در ایران صادر شد

یک مقام شرکت اوکراینی تولیدکننده هواپیمای آنتونف 140 در کی‌یف گفت: این هواپیمای مسافربری جدید با وجود سانحه مرگبار دسامبر گذشته در ایران اجازه یافته است در این کشور به جابجایی مسافر بپردازد.

«سرحی اراسلانوف» سخنگوی شرکت دولتی تولید هواپیمایی خارکیف گفت: مقامات حمل‌و‌نقل هوایی ایران اوایل این هفته مجوز قانونی پرواز هواپیمای دوموتوره مسافربری آنتونف 140 را صادر کردند.

شرکت خارکیف تولیدکننده بیشتر قطعات هواپیمای آنتونف 140 است. شرکت آنتونف نیز که در روزهای اولیه تشکیل شوروی سابق تاسیس شد طراحی این هواپیما را برعهده داشته است.

مجتمع موتور «یسچ» در زاپوریژیا در شرق اوکراین نیز موتور این هواپیما را تولید می‌کند. «اراسلانوف» گفت: مدل ایرانی این هواپیما که قرار است در یک مجتمع هواپیمایی در شهر اصفهان مونتاژ شود، با نام ایران 140 به جابجایی مسافر خواهد پرداخت. نخستین هواپیمای ایران 140 در دسامبر گذشته تولید شد.

بنیاد مستضعفان و علوی شرکت بیمه خصوصی تاسیس می‌کنند

به گفته رئیس‌کل بیمه مرکزی تنها 60 درصد سهام بیمه‌های دولتی واگذار می‌شود. دولت برای کنترل بیشتر 40 درصد از سهام بیمه‌های البرز، آسیا و دانا را که به بخش خصوصی واگذار شده‌اند، در اختیار خواهد گرفت.

عبدالناصر همتی افزود: امسال، سال سختی برای بیمه‌های دولتی خواهد بود؛ زیرا بخش خصوصی وارد بازار می‌شود.

وی افزود: صدور پروانه فعالیت برای چند شرکت جدید نیز در حال بررسی است که دو شرکت بیمه ملت و سینا که 40 درصد سهام آن متعلق به بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی است، از جمله آنهاست. البته ما در صدور پروانه احتیاط می‌کنیم، زیرا معتقدیم تا چند مدیر مناسب برای هر بخش معرفی نشود، نباید اجازه فعالیت بگیرند.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه 9 شرکت بیمه خصوصی در سال 82 فعالیت خود را آغاز می‌کنند، گفت: با توجه به آمار سال گذشته، ضریب نفوذ بیمه تقریبا به یک درصد رسیده است و امیدواریم با ورود شرکت‌های بیمه خصوصی این روند افزایش یابد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز