تهران ۱۱.۷۳° كمينه ۶.۷۹°  بیشینه ۱۱.۹۹°
۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸

ژاپن و آمریکا قیمت نفت را کاهش دادند

قیمت نفت امروز دوباره صعودی بود. برخی از کشورها مانند ژاپن و آمریکا تصمیم گرفتند ذخایر استراتژیک خود را آزاد کنند تا قیمت نفت کاهش یابد.
کد خبر: ۴۱۲۶۰

ژاپن و آمریکا قیمت نفت را کاهش دادند

قیمت نفت در پنجمین روز متوالی، افزایش قیمت داشت.بهای جهانی این سوخت امروز به ۱۱۳ دلار هم رسید. احتمالا قیمت نفت در این چند روز به خبر اعمال تحریم‌های روسیه، واکنش نشان داده است.

اتحادیه اروپا هم چند روز پیش، بالاخره اعلام کرد اروپا هم نفت، گاز و زغال‌سنگ روسیه را تحریم می‌کند. پس از اعلام این خبر، قیمت نفت وارد کانال صعودی شد و از حدود ۹۸ دلار، امروز به ۱۱۳ دلار هم رسید.

حالا، ژاپن برای کاهش قیمت نفت و رفع مشکلات عرضه در جهان، طرح آژانس‌ بین‌المللی انرژی را دنبال کرد. این کشور به همین دلیل، قرار است که شش میلیون بشکه از ذخیره‌سازی خصوصی نفت خود را آزاد کند‌.

ژاپن، اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد که به‌عنوان بخشی از دور دوم آزادسازی هماهنگ آژانس بین‌المللی انرژی، ۱۵ میلیون بشکه نفت از ذخیره‌سازی نفت ملی خود را آزاد می‌کند.

پیش از این، آمریکا هم قرار بود که ۱۸۰ میلیون بشکه از ذخایر نفتی استراتژیک خود را آزاد کند. آژانس بین‌المللی انرژی هم قرار بود حدود ۶۰ میلیون بشکه نفت دیگر را آزاد کند.

البته تحلیل‌گران در آن زمان پیش‌بینی می‌کردند اگر حجم نفت آزاد شده، کمتر از حد انتظار باشد روند قیمتی دوباره معکوس می‌شود.

تحلیل‌گران بلومبرگ هم به این عمل خوشبین نبودند. آن‌ها معتقد بودند آزادسازی ذخایر استراتژیک، تاثیر بلندمدتی بر بازار ندارد. بنابراین در بازه زمانی طولانی‌، کمبود عرضه قیمت نفت را دوباره افزایش می‌دهد.

روسیه هم چندین بار، به طرق مختلف اعلام کرد که هنوز می‌تواند نفت و گاز خود را به فروش برساند و تنها اروپا در تامین انرژی به مشکل بر خورده است.

بنابراین به نظر می‌رسد آزادسازی ذخایر کشورها، چندان تاثیری در کاهش و کنترل قیمت نفت نگذاشته است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز