تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸

زنان هم عضو تیم‌های عملیات اورژانس می‌شوند

کد خبر: ۴۱۴۰۸

به‌زودی بانوان فارغ‌التحصیل رشته فوریت‌های پزشکی در کنار پرستارها به تیم‌های عملیات اورژانس اضافه می‌شوند.

به نقل از ایرنا، چهاردهم آذر ماه سال ۱۳۵۲ سقف سالن فرودگاه مهرآباد تهران بر اثر لرزش موتورهای جت فرو ریخت و در نتیجه ۱۶ تن کشته و ۱۱ تن مجروح شدند این حادثه و نبود امکانات انتقال مجروح‌ها به بیمارستان باعث شد که  تاسیس سازمانی برای سامان‌دهی به وضعیت امدادرسانی پیش بیمارستانی به‌صورت رایگان در دستور کار دولت قرار گرفت و چون در آن زمان فقط سه کشور آمریکا، کانادا و استرالیا دارای سیستم اورژانس پیش بیمارستانی بودند و یک تیم چهار نفره از پزشکان ایرانی با سفر به آمریکا و بررسی اورژانس آنجا اقدام به جمع‌آوری اطلاعات برای راه‌اندازی سیستم مشابه در ایران کردند.

سال‌هاست این سازمان امدادرسان که بیشتر تکنسین‌های آن مرد بودند، جان بسیاری از افراد را نجات داده است؛‌ در مقطعی در دهه هشتاد شمسی تعدادی از پزشکان زن به آمبولانس‌ها آمدند تا فوریت‌های پزشکی را به بانوان ارائه کنند اما به دلایلی آن طرح منتفی شد. اما در سال‌های اخیر دوباره حضور بانوان تکنسین‌ اورژانس خبرساز شده و حالا قرار است به‌زودی در کادر امدادی حضور پیدا کنند.

بانوان به تیم‌های عملیات اورژانس می‌آیند

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور،با اشاره به ضرورت به‌کارگیری تکنسین‌های خانم در عملیات‌های اورژانس، می‌گوید:«با توجه به این‌که حدود نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند، بر اساس ضرورت فرهنگ و دین، نیاز به تکنسین‌های خانم بر بالین بیماران اورژانس احساس می‌شد.

وی با اشاره به این‌که  اورژانس بانوان در دهه ۸۰  شمسی نیز مدتی در کشور فعال بود، ادامه می‌دهد:«در آن دوره بیشتر از حضور پزشکان زن و ماماها در عملیات‌های مورد نیاز استفاده می‌شد، اما در برنامه جدید سازمان اورژانس کشور قرار است، از فارغ‌التحصیلان خانم رشته فوریت‌های پزشکی در کنار پرستارها استفاده شود.

خالدی بازخورد استفاده از تیم‌های اورژانس بانوان را مثبت اعلام کرد و گفت: البته ما هم‌چنان به ایجاد تعداد بیشتری پایگاه اختصاصی اورژانس بانوان و فرهنگ‌سازی برای حضور بانوان در تیم‌های عملیاتی اورژانس نیازمند هستیم.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز