تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۸

بررسی سهم ایران از بازار نفت جهانی

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: قائدتا بازگشت کامل ایران می‌تواند روی قیمت‌ها تاثیرگذار باشد و ثبات عرضه را تقویت کند، مشروط بر اینکه بتوانیم همان حجم قبل از تحریم را وارد بازار کنیم.
کد خبر: ۴۱۴۶۸

بررسی سهم ایران از بازار نفت جهانی

محسن قمصری در ارزیابی تداوم اوضاع کنونی بازار نفت و عوامل تاثیرگذار بر نوسان نرخ اظهارکرد: تداوم وضعیت کنونی بازار قابل پیش‌بینی نیست، زیرا به عملکرد کنشگران بازار بر می‌گردد. ولی در شرایط موجود عدم اطمینان از عرضه تا حد زیادی باعث تقویت قیمت‌ها شده، درواقع بازار منتظر است که بحث آزاد کردن ذخایر امریکائی‌ها به نتیجه می‌رسد یا خیر. در هر حال عدم اطمینان از عرضه باعث اوضاع کنونی بازار شده و این نوسانات هم توسط بازارگردانان ایجاد می‌شود که نهایت استفاده را می‌برند.

وی با بیان اینکه زیاد نمی‌توان بابت ثبات نرخ مطمئن بود، تصریح کرد: یعنی باید ببینیم وضعیت عرضه و تقاضا می‌تواند سر به سر شود یا خیر، فکر می‌کنم قیمت‌ها در شرایط عادی باید زیر ۱۰۰ تا ۹۰ دلار باشد ولی شرایط ناسامان بازار و عدم اطمینانی که از عرضه وجود دارد باعث تقویت نرخ شده، هرچند ورود به فصل گرما شاید از شدت تقاضا بکاهد، در این صورت ممکن است نرخ به سمت کاهشی سوق داده شود.

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران درباره بازگشت نفت ایران در فضای کنونی بازار گفت: اگر نفت ایران بتواند به طور کامل برگردد و ظرفیت‌های قبل از تحریم را عرضه کند، می‌تواند اثرگذار باشد.


وی درباره بازگشت به بازار اروپا بیان کرد: اروپا به نفت ما خیلی وابسته نیست، در چند سال اخیر نیاز خود را از مبادی دیگر تامین کرده است، بنابراین نمی‌توانیم خوش باشیم که به نفت ایران نیاز دارد و حتما ما را ساپورت می‌کند، چراکه عملکردشان در سال‌های اخیر خلاف این را نشان داده، ولی قاعدتا بازگشت کامل ایران می‌تواند روی قیمت‌ها تاثیرگذار باشد و ثبات عرضه را تقویت کند، مشروط بر اینکه بتوانیم همان حجم قبل از تحریم را وارد بازار کرده تا باعث تقویت سمت عرضه شویم.

قمصری درباره احتمال لغو توافق کاهش تولید از سوی اوپک و اوپک‌پلاس خاطرنشان کرد: این توافق‌ها هیچگونه تضمینی برای تداوم ندارند و هر لحظه ممکن است بشکند و فروبریزد.

وی درباره تاثیر لغو توافق کاهش تولید بر نحوه بازگشت نفت ایران در صورت لغو تحریم توضیح داد: اکنون ایران باتوجه به تحریم خارج از سهمیه عمل می‌کند، بنابراین لغو توافق تاثیری در شرایط ایران ندارد، اگر تحریم‌ها لغو شود ما می‌توانیم سهمیه خودمان را بررسی کنیم و ادعا داشته باشیم ولی درحال‌حاضر سهمیه ما چندان تاثیری ندارد.

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران یادآور شد: قاعدتا بازار طبیعی ما بعد از لغو تحریم آسیا است، باید اول در این بازار فعالیت کنیم، در مراحل بعدی شاید بتوانیم زمینه‌هایی برای گرفتن سهم در اروپا هم داشته باشیم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : نفت نفت خام نفت ایر
ارسال نظر

آخرین اخبار روز