تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳

آدرس خانه بهداشت محله‌تان را یاد بگیرید

هدف اولیه از اجرای طرح خانه سلامت، جلب مشارکت عمومی در محلات برای تامین بهداشت و امنیت بود، اما این نهادها امروز در هر محله‌ای هستند و تاثیر مثبتی در اجرای برنامه‌های سلامت عمومی کشور داشته‌اند.
کد خبر: ۴۱۴۶۹

خانه‌های بهداشت از آغاز شیوع کرونا مرجع مناسبی برای پیگیری مراجعات مردمی بودند و پس از آن نیز با تزریق واکسن کرونا در سطح اهالی محلات، تاثیر مثبتی در روند واکسیناسیون و کنترل شیوع اپیدمی داشتند.

پراکندگی خانه‌های بهداشت در تهران

مراکز بهداشت شهر تهران به چهار ناحیه شمال، جنوب، شرق و غرب تقسیم شده‌اند و در هریک از این نواحی چندین خانه بهداشت فعال هستند تا شهروندان بتوانند از خدمات این مراکز استفاده کنند. هریک از این نواحی، در سایت رسمی جداگانه وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران، آدرس و تمامی اطلاعات مربوط به همه مراکز خود را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

خدمات رایگان مراکز بهداشت از تولد تا مرگ

تمامی خدمات ارائه شده در مراکز و خانه‌های بهداشت تهران رایگان است و این خدمات از بدو تولد تا پایان زندگی به شهروندان ارائه می‌شود.

تمامی معاینات دوره‌ای نوزادان اعم از سنجش قد، وزن، دور سر و تزریق واکسن‌های نوزادی، ارائه انواع قطره‌های ویتامین و آهن براساس سن کودک، معاینات مربوط به پیش‌دبستانی و دبستان و نیز غربالگری سلامت در مقاطع پیش دبستانی، کلاس اول، چهارم، هفتم و دهم نیز برای کودکان و نوجوانان، برگزاری کلاس‌های آشنایی با تهدیدهای روابط جنسی پرخطر برای جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال، کلاس ازدواج شاد و پایدار برای جوانان و نیز خدمات مربوط به معاینات تشخیص زودهنگام دیابت و سرطان به همه گروه‌های سنی از دیگر خدمات خانه‌های بهداشت است.

 

درصورت بروز هرگونه حادثه برای سالمندان، می‌توانید با مراجعه به خانه‌های بهداشت از معاینات کلی وزن و وضعیت جسمانی آنها استفاده کنید و درصورت لزوم، سالمندان به مراکز مورد تایید جهت درمان راهنمایی خواهند شد.

ارائه برگه گواهی فوت نیز توسط خانه‌های بهداشت انجام می‌شود.

فعالیت‌های جانبی خانه سلامت

وظیفه اصلی خانه‌های سلامت تحقق بهداشت و پیشگیری در میان شهروندان محله‌هاست که این کار را از طریق برنامه‌ریزی برای دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و سلامت اجتماعی، ارايه آموزش‌ها و مشاوره‌های حوزه سلامت و نیز برنامه‌ریزی و تلاش برای پیشگیری، درمان و بازتوانی آسیب‌های اجتماعی انجام می‌دهد.

خانه‌های سلامت سه فعالیت مهم دیگر هم انجام می‌دهند:

راه‌اندازی و تجهیز خانه‌های اسباب‌ بازی

مراکز آموزش مهارت‌های رفتاری کودکان و نوجوانان

مراکز ساماندهی معتادان تزریقی

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز