تهران ۱۵.۹۹° كمينه ۱۵.۷۹°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲

خطر در کمین کشاورزان فارس

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل برداشت محصولات شتوی و احتمال بروز آتش سوزی در مزارع کشاورزان خطر را جدی قلمداد کرده و در آمادگی کامل باشند.
کد خبر: ۴۱۴۷۱

خطر در کمین کشاورزان فارس

حمید دبیری سه‌شنبه ۶ اردیبهشت در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه روز گذشته یک مورد آتش سوزی در مزرعه جو در شهرستان قیروکارزین گزارش شده است، عنوان کرد: این حریق با همکاری نیروهای آتش نشانی مهار شد اما قریب به ۱۵ هزار متر مربع از مزرعه طعمه آتش شده است.

او با توصیه به اینکه کشاورزان باید ادوات مکانیزه خود از قبیل تراکتورها، گاو آهن و سمپاش ها را برای کنترل حریق احتمالی به صورت آماده به کار در محل مزارع مستقر داشته باشند، اظهار کرد: مزارعی که به دلیل خشکسالی از حیز انتفاع خارج شده اند به عنوان مناطق پر خطر باید تحت رصد کشاورزان باشد.

دبیری حذف علف‌های هرز حاشیه مزارع و باغ‌های مجاور جاده‌های اصلی برای جلوگیری از آتش سوزی ضروری دانست و افزود: مراقبت تمام وقت کشاورزان از مزارع تا پایان برداشت محصول ضروری است؛ ممنوعیت تردد وسایل نقلیه موتوری غیر ضرور تا پایان برداشت محصولات غله‌ای در کاهش خطر حریق بسیار موثر است.

او با اشاره به اینکه ایجاد جاده دسترسی در مزارع و تسریع در جمع آوری محصول از دیگر تدابیر حائز اهمیت برای جلوگیری یا مهار آتش سوزی در مزارع است، عنوان کرد: آتش زدن بقایای محصول "کاه و کلش" پس از برداشت ممنوع و محکومیت قضایی دارد؛ کشاورزان به جد از این کار اجتناب کنند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس تاکید کرد: ارائه خدمات آتش نشانی در خارج از محدوه خدمات شهری و درون مزارع برای واحدهای آتش نشانی دشوار است اما در صورت امکان با کشاورزان همکاری خواهند کرد.

او با بیان اینکه گندم، جو و کلزا از جمله محصولات راهبردی برای کشور به شمار می‌آید، تاکید کرد: حفظ و صیانت از تولید محصولات زراعی به منظور تامین امنیت غذایی یک امر ضروری است که همکاری عمومی را می‌طلبد، کوتاهی در این خصوص خسارات سنگین به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز