تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۵.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹

هزینه سرسام آور پوشاک بچه در ایران

بررسی‌ها از سطح بازار نشان از افزایش حدود ۳۳ درصدی قیمت پوشک بچه طی دو ماه اخیر دارد.
کد خبر: ۴۱۵۴۳

هزینه سرسام آور پوشاک بچه در ایران

 قیمت پوشک بچه طی دو ماه اخیر به‌طور میانگین رشد حدود ۳۳ درصدی را تجربه کرد. به نظر می‌رسد افزایش هزینه‌های تولید، ازجمله رشد جهانی نرخ خمیر فلاف (ماده اولیه پوشک) در این اتفاق تاثیر بسزایی داشت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در حالی که پوشک مای‌بیبی سایز ۶ بسته ۲۴ عددی در اواخر بهمن به‌طور میانگین ۱۲۸ هزار تومان قیمت داشت، اکنون در محدوده ۱۷۲ هزار تومان به فروش می‌رسد. یعنی رشد حدود ۳۳ درصدی قیمت پوشک طی حدود دو ماه.

در این بین برخی از فعالان بازار از احتمال ادامه افزایش قیمت پوشک در بازار سخن به میان می‌آورند.

قیمت پوشک باز هم تغییر می‌کند؟

یک عضو هیئت مدیره انجمن صنایع سلولزی و بهداشتی ایران گفت: ما تمام تلاش خود را در پیش گرفتیم تا قیمت پوشک در رنج قبلی حفظ شود. تا امروز نیز نرخ این محصول تغییر چندانی نداشت، اما احتمالا به‌زودی قیمت‌ها دچار نوسان شود.

نیما بصیری‌طهرانی در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: تعداد پوشک‌های موجود در هر بسته با قیمت آن رابطه مستقیم دارد. اگر هم گرانی اتفاق افتاده، سازمان حمایت و سایر نهادهای ذی‌ربط دولتی باید پاسخگو باشند.

او افزود: یک نکته در تمام بازارهای دنیا وجود دارد که قیمت‌گذاری دستوری بی‌معناست. اگر تولید کالایی بدون صرفه اقتصادی باشد، تولیدکننده یا باید تولید خود را متوقف کند و یا قیمت کالا را افزایش دهد.

وی توضیح داد: افزایش قیمت پوشک یا هر محصول دیگری با افزایش دستمزد کارگران رابطه مستقیم دارد. بالابردن ۵۷ درصدی دستمزد نیروی کار را نباید لطف دولت به کارگران دانست. چراکه در نهایت تولیدکنندگان چاره‌ای جز تعدیل نیرو ندارند. موضوعی که منجر به رشد نرخ بیکاری در کشور می‌شود.

روی‌آوردن به روش‌های سنتی
بصیری‌طهرانی به یک نکته مهم اشاره و عنوان کرد: با این شرایط این امکان وجود دارد که مردم به روش‌های سنتی و قدیمی روی آورند. اما از آن‌جایی که آموزش صحیحی وجود ندارد، می‌توان پیش‌بینی کرد که بیماری‌های ناشی از عدم موارد بهداشتی گریبان‌گیر جامعه شود.

او در این باره افزود: به‌عنوان مثال افراد به ازای ۱۰ پوشکی که در گذشته استفاده می‌کردند، اکنون هشت پوشک مصرف می‌کنند. این موضوع نیز منجر به از دست رفتن بازار برای تولیدکننده می‌شود.

وی درباره دلیل افزایش قیمت پوشک اعلام کرد: از چندی پیش قیمت جهانی خمیر فلاف افزایش پیدا کرد. از سوی دیگر بازار ایران ثبات ارزی ندارد. افزایش هزینه‌های حمل و نقل و دستمزد را هم باید روی این موارد بگذاریم. در چنین شرایطی قیمت کدام کالا در بازار حفظ می‌شود؟

بصیری‌طهرانی در پایان یادآور شد: تولیدکننده خواهان ثبات اقتصادی است. سرمایه تولیدکننده و کارخانه‌دار در واقع روی زمین مانده است. مسلما تولیدکننده علاقه‌ای به گران‌شدن محصول ندارد. چراکه در وهله نخست سهم بازار خود را از دست می‌دهد. اکنون نیز آن‌ها دیگر سرمایه‌ای برای بازارسازی و تبلیغات ندارند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز