تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۸.۷۹°
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰

سود کم صادرات هندوانه در ایران

در حال حاضر کمبود هندوانه در کشور وجود ندارد و صادرات آن بلامانع است .
کد خبر: ۴۱۵۵۱

سود کم صادرات هندوانه در ایران

هندوانه محصولی است که کشت آن به‌مقدار زیادی آب نیاز دارد و در حال حاضر ما با محدودیت منابع آبی روبه‌رو هستیم. ترکیه به دلیل نیاز بالای این محصول به آب میزان کشت آن را کاهش داده و شروع به واردات هندوانه از ایران کرده است. این صادرات زیان‌ده به نظر می‌رسد چرا که اگر مازاد تولید نیز در کشور داشته باشیم محصول با قیمت داخل صادر می‌شود و سودی برای تولیدکننده وجود ندارد.

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره صادرات محصولات داخلی اظهار کرد: زمانی که تولید بیشتر از مصرف است و در کشورهای مجاور یک بازار حداقلی وجود دارد محصولات صادر می‌شوند اما صادرات باید مدیریت شده باشد. در موازی این کشت‌ها یک سری محصولات استراتژیک در غالب گندم‌،جو و دانه‌های روغنی که برای کشور ضروری است کشت شود. باتوجه به محدودیت منابع آبی باید با برنامه‌ریزی درست حرکت کنیم.

صادرات هندوانه برای تولیدکننده با قیمت کنونی زیان‌ده است

مجتبی شادلو ادامه داد: افزایش تولید همیشه دغدغه‌ای است برای تولیدکنندگان و ساختار نظام بود در حال حاضر این اتفاق افتاده است. هزینه‌های زیادی برای افزایش تولید پرداخت شده و محصول باید به شکلی مصرف شود. متاسفانه ما در صادرات سیاست‌گذاری‌های درستی نداریم. ما اگر تصمیم به صادرات محصولی داریم قیمت باید مبتنی بر بازار هدف باشد به طور مثال اگر هندوانه در میادین عمده فروشی ما ۴ تا ۵ هزار تومان باشد امکان دارد که قیمت این محصول در بازار ترکیه پنج برابر این قیمت باشد تاجران ترکیه هندوانه‌های ما را بر حسب قیمت داخلی می‌خرند. قیمت باید بر حسب بازار آنها محاسبه شود تا فرصتی برای تولیدکننده ایجاد شود. متاسفانه ما در این میان زیان‌‌ده هستیم و مدیریت خوبی وجود ندارد.

او در پایان گفت: اگر تولیدکننده قیمت کالا را  تایین کند مشکلات برطرف می‌شود اما زمانی که خریدار قیمت را مشخص می‌کند در بازار اختلال به‌وجود می‌آید. متاسفانه سبک بازار ما به روز نیست. ما باید سیاست‌گذاری درستی را در پیش بگیریم تا بتوانیم  قیمت‌گذاری اصولی انجام دهیم. تاجران خارجی هر کالایی که در داخل کشور مازاد تولید و قیمت پایینی دارد را با قیمت داخلی و ارزان خریداری می‌کنند و به کشور خود می‌برند در حالی که این کالا برای تولیدکننده هزینه‌بر بوده و تولیدکننده مجبور شده به دلیل بازار اشباع شده هزینه تمام شده خود را در نظر نگیرد. تاجران خارجی کالاهای داخلی ما را با قیمت بهتر نمی‌خرند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز