تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۴

درآمد نجومی دفاتر ثبت احوال از ازدواج و طلاق

سال ۱۴۰۰ دفاتر ثبت احوال از محل صدور اسناد ازدواج بیش از ۵۳ هزار میلیارد تومان درآمد داشتند.
کد خبر: ۴۱۵۵۲

 بررسی درآمد نجومی دفاتر ثبت احوال از ازدواج و طلاق

به روایت آمارهای رسمی و معتبر، از هر سه ازدواج در ایران یکی به طلاق ختم می شود. مبنای این آمارها ثبت یکصد و سی و چهار هزار و دویست و هشت مورد ازدواج در تابستان سال گذشته است. مطابق این آمار تعداد طلاق‌ها باید عددی معادل ۴۴ هزار و ۶۳۶ مورد باشد.

تشویق به ازدواج و فرزندآوری و در یک کلام تشکیل خانواده‌ای پرجمعیت با طول عمری طولانی، یک آرمان قدیمی است. برای تحقق این آرمان تاکنون دولت‌های مختلف راه های متعددی پیموده‌اند. با این حال گویا راه رسیدن به این آرمان، ناهموار است.

افزایش وام ازدواج، اعطای وام فرزندآوری، دادن شانس بیشتر به مادران در قرعه کشی خودرو، زیر پوشش قرار گرفتن درمان هزینه‌های ناباروری و امتیاز دادن به افراد متاهل در طرح‌های خانه‌سازی از برنامه‌های مشوق تشکیل خانواده و فرزندآوری هستند. با این حال وجود خانواده‌های کم جمعیت و ازدواج‌های کم دوام، نشان می‌دهد که اجرای برنامه‌های تشویقی برای ازدیاد موالید چندان موفق نبوده‌اند.

همه اینها سوای رویه‌ای هستند که در سال‌های گذشته به مرور با تشویق ازدواج در سنین پایین و اعمال برخی محدودیت‌های پزشکی برای صعودی شدن ازدواج و رشد نرخ جمعیت وضع شده‌اند.

با این حال هربار که پای آمار و ارقامِ ثبت ازدواج و طلاق و پرونده‌های مهریه در دادگاه خانواده به میان می‌آید، ناکارآمدی برنامه‌های مورد نظر بیشتر به چشم می‌آید.

بازخوانی آمار تابستان سال گذشته از صدور گواهی ازدواج وطلاق‌ها نیز از این قاعده خارج نیست. چناچنه ایرنا از زبان فاطمه موسوی معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، نوشت: در دولت سیزدهم تدوین طرح ملی کنترل آسیب‌های اجتماعی با تمرکز بر کاهش نرخ طلاق در دستور کار  است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : ثبت ازدواج طلاق
ارسال نظر
نظرات بینندگان
غلامرضا رحیمی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۱
همش دروغه ما تو اجاره و هزینه های دفتر هم موندیم دروغ سیزده

آخرین اخبار روز