تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۸۴°  بیشینه ۱۵.۷۹°
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷

بررسی مشکلات امنیتی واردات بنزین

کارشناس حوزه انرژی گفت: واردات بنزین مشکلات امنیتی پیش می‌آورد مانند همان حالتی که در دوره آقای احمدی‌نژاد داشتیم و اتلاف منابع ارزی است. ساخت پالایشگاه هم به تاسی از اصل 44، دولت امکان ساخت و سرمایه گذاری در این حوزه را ندارد و پالایشگاه‌های موجود هم به بخش خصوصی واگذار شده‌اند.
کد خبر: ۴۱۵۶۴

بررسی مشکلات واردات بنزین

مرتضی بهروزی‌فر، درباره افزایش مصرف بنزین و احتمال واردات اظهار داشت: روند فزاینده مصرف داخلی بنزین همواره با توجه به افزایش تعداد خودروها بوده است. البته در سال‌های اخیر مصرف کاهش پیدا کرده بود اما به خاطر این نبوده که ما کار اقتصادی انجام دادیم بلکه به دلیل رکود اقتصادی ناشی از کرونا بود که خیلی از سفرها لغو شده و مسافرت‌ها به اندازه قبل نبوده است اما در تعطیلات نوروز امسال رکوردهای مصرف قبلی شکسته شد.

وی با بیان اینکه برای پاسخگویی به افزایش مصرف باید راهکارهای اصولی بکار گرفته شود، افزود: برای حل این مشکل دو راه داریم یا اینکه باید پالایشگاه بسازیم و یا با واردات نیازمان را تامین کنیم. واردات که مشکلات امنیتی پیش می‌آورد مانند همان حالتی که در دوره آقای احمدی‌نژاد داشتیم و اتلاف منابع ارزی است، ساخت پالایشگاه هم به تاسی از اصل 44، دولت امکان ساخت و سرمایه گذاری در این حوزه را ندارد و پالایشگاه‌های موجود هم به بخش خصوصی واگذار شده‌اند.

این کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم افزایش ظرفیت و تولید و بهبود فراورده سبک داشته باشیم مالک پالایشگاه باید اقدام کند، گفت: کاری که در میان‌مدت و بلندمدت می‌توان انجام داد بهبود احتراق خودروهای تولید داخل و یا واردات خودروهای با مصرف پایین و یا خودروهای هیبریدی و الکتریکی است.


وی بیان داشت: مسلما اگر خودروسازان بخواهند همچنان روند کنونی تولید خودرو را ادامه دهند و اتومبیل‌های با تکنولوژی 30 سال گذشته را وارد بازار کنند، مشکل حل نمی‌شود. دولت هم که نمی‌تواند پالایشگاه بسازد، بنابراین قاعدتا تا دو سال دیگر با مشکل تامین مصرف داخلی مواجه می‌شویم و قطعا چاره‌ای جز واردات نخوایم داشت.

بهروزی‌فر در ادامه درباره امکان استفاده از سی‌ان‌جی نیز خاطرنشان کرد: ما اکنون در زمینه تامین گاز مشکل داریم، در اوج مصرف گاز در زمستان ظرفیتی نداریم که تقاضا را پاسخ دهیم، ضمن اینکه نیاز به توسعه زیرساخت و از جمله افزایش تولید اتوبوس و خودروهای عمومی پایه‌گازسوز داریم.

وی تاکید کرد: در هر حال چه بنزین را وارد کنیم و چه پالایشگاه بسازیم هر دو به ضرر ما است، تنها راه منطقی این است که تکنولوژی بکار رفته در خودروهای داخلی را ارتقا دهیم و یا اینکه خودروهای با کیفیت بالا و مصرف پایین وارد کنیم.

این کارشناس حوزه انرژی یادآور شد: در هر حال هر قدر پالایشگاه بسازیم دوباره افزایش مصرف را توجیه می‌کنیم، بنابراین تنها راه بهینه‌سازی مصرف سوخت در بخش حمل و نقل بویژه خودروهای عمومی است.

جلیل سالاری مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی معاون نیز بهینه سازی مصرف را مهمترین راهکار برای جلوگیری از واردات دانسته و گفته است: علاوه بر بهینه سازی مصرف، خودروساز هم وظایفی دارد که باید انجام شود.

وی با بیان اینکه قرار نیست که در داخل کشور سوخت‌سوزی داشته باشیم، تاکید کرد که البته باید با ساخت پتروپالایشگاه‌ها به سمت زنجیره ارزش برویم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : بنزین واردات
ارسال نظر

آخرین اخبار روز