تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۸.۷۹°
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
مخبر نگران وضعیت دارو است؛

وزیر بهداشت می‌گوید مشکل دارو نداریم

معاون اول رئیس جمهور، در نامه‌ای به وزیر بهداشت، نسبت به جو حاکم بر حوزه دارو ابراز نگرانی کرده و خواستار رسیدگی به این موضوع شده است.
کد خبر: ۴۱۵۷۲

به نقل از مهر، این روزها بازار دارویی کشور به دلیل مشکلات ارزی و مالی تولیدکنندگان دارو، در شرایط سختی قرار دارد. به‌طوری که دست‌اندرکاران صنعت دارو نسبت به اوضاع تولید و تأمین دارو، ابراز نگرانی می‌کنند.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در نامه‌ای به بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، جو دارو را خیلی بد توصیف کرده و خواستار رسیدگی به این موضوع شده است.

اما، وزیر بهداشت، هر گونه مشکل در تأمین دارو را رد کرده و می‌گوید:«در کشور مشکل گرانی دارو نداریم. با توجه به تأمین ارز برای مواد اولیه و دارو، تولید داخلی دارو تقویت می‌شود. در مورد داروهای ضروری، هیچ مشکلی نداریم و شاید در مورد مکمل‌های تقویتی خارجی که دارای مشابه داخلی هستند، مشکلاتی وجود داشته باشد اما در داروهای تولید داخل که نیازی به واردات مشابه خارجی آن نیست، مشکلی نداریم.

این در حالی است که دست‌اندرکاران صنعت داروسازی کشور، بر خلاف اظهارات وزیر بهداشت، نگران آینده این صنعت هستند و نسبت به خطر ورشکستگی شرکت‌های دارویی کشور هشدار می‌دهند؛ الیاس کهزادی عضو سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران یا اشاره به وضعیت بحرانی شرکت‌های داروسازی، می‌گوید:«طی چند سال گذشته هزینه‌های دستمزد و سربار با تورم متوسط ۴۵ درصدی افزایش یافته است. بهای خرید مواد اولیه نیز در این سال‌ها مجموعاً حدود ۸ تا ۹ برابر شده است. این در حالی است که قیمت فروش محصولات دارویی با نسبتی بسیار پایین‌تر رشد کرده و در نتیجه عملکرد شرکت‌های تولیدکننده دارو به مرز زیان دهی رسیده است.»

در همین حال، محمدمهدی حقوقی فعال صنعت دارو، نیز با عنوان این مطلب که نشانه‌های زیان‌دهی تولید دارو در شرکت‌های داروسازی کشور از سال گذشته نمایان شده است، می‌گوید:«داده‌های آماری نشان می‌دهد اگر اصلاح قیمت در مورد اقلام دارویی صورت نگیرد، شرکت‌های دارویی زیان ده خواهند شد. با این وضعیت تنها زمانی که اصلاح و افزایش نرخ دارو به بیش از ۳۰ درصد برسد می‌توانیم انتظار حاشیه سود برای شرکت‌های داروسازی داشته باشیم.

محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به ادعای وزارت بهداشت در مورد گران نشدن دارو، می‌گوید:«در این میان مردم به ویژه بیماران تاوان گرانی دارو را می‌دهند. حقیقت ماجرا اینجا است که داروها گران شده و این گرانی و تورم را می‌توان با پوست و گوشت خود لمس کرد.»

اما بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و دارو، مدعی است افزایش قیمت دارو در سال ۱۴۰۰ به خاطر رشد هزینه‌های تولید بوده ولی بسیار کمتر از تورم عمومی جامعه بوده است.

در هر صورت، اوضاع بازار دارویی کشور که شامل تولید و تأمین دارو می‌شود، خیلی خوب نیست و همین موضوع باعث شده تا معاون اول رئیس جمهور نیز از وزیر بهداشت بخواهد به این موضوع رسیدگی کند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز